به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۵۵
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۳۶۴۳۱
بیانیه آلن ایر درباره خبر شهادت مرزبان ایرانی

افخم: دولت پاکستان بايد مسئول و پاسخگو باشد

گروه سياسي: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مرزبانان ربوده شده ایرانی گفته است که آمریکا این وضعیت را با دقت دنبال می‌کند و خواستار آزادی سریع سربازان ایرانی است.
افخم: دولت پاکستان بايد مسئول و پاسخگو باشد
«آلن ایر»، در بیانیه‌ای در خصوص مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل گفته است: ما این گزارشات تأیید نشده را در مورد کشتن یکی از مرزبانان ربوده شدۀ ایرانی توسط گروه جیش العدل دیدیم، و این وضعیت را با دقت دنبال می‌کنیم. وی می‌افزاید: امید ما این است که این خبر صحیح نباشد، و خواستار آزادی سریع و بازگشت امن این مرزبانان ایرانی به خاک ایران هستیم.

افخم: دولت پاکستان مسئول پاسخگویی درباره شهادت مرزبان ایرانی است
سخنگوی وزارت خارجه با ابرار تاسف شدید از خبر شهادت یکی از مرزبانان ایرانی تاکید کرد دولت پاکستان مسئول پاسخگویی درباره شهادت مرزبان ایرانی است. مرضیه افخم با ابراز تاسف شدید از خبر به شهادت رسیدن یکی از مرزبانان ایرانی بدست تروریستها، دولت پاکستان را مسئول پاسخگویی نسبت به این موضوع ناگوار دانست.

وی با اظهار اینکه تاکنون اقدام جدی از سوی طرف های پاکستانی انجام نشده است اضافه کرد: ایران خواستار اقدام جدی و فوری دولت پاکستان برای دستگیری و تحویل تروریست ها و تضمین سلامتی و بازگشت مرزبانان می باشد و عدم اقدام جدی نسبت به هرگونه اقدام و تحرکی که مغایر با روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه مسلمان صورت گیرد، خلاف حسن همجواری بشمار می آید.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مقامات ایرانی بارها مراتب ناخرسندی و نگرانی خود در خصوص اقدامات تروریستی در نقاط مرزی را اعلام و جمهوری اسلامی ایران بر اقدام لازم از سوی پاکستان برای جلوگیری از تردد و استفاده تروریست ها از خاک پاکستان تاکید نموده است.

افخم همچنین تاکید کرد: مرزهای ایران و پاکستان همواره مرزهای دوستی و صلح بوده است و تاکنون هیچگونه تعرضی از داخل خاک ایران به سمت پاکستان صورت نگرفته است ولی متاسفانه طی ماههای اخیر استفاده گروههای تروریستی از خاک پاکستان و تعرض علیه منافع و شهروندان ایران روند فزاینده ای بخود گرفته است. سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان ساخت: ایران آمادگی دارد هرگونه همکاری در هر سطحی با دولت پاکستان برای تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور و مقابله با تروریزم بعمل آورد.

شهادت مرزبانان ایرانی را نه تأیید می‌کنم، نه تکذیب

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره پیگیری نکردن وضعیت مرزبانان ربوده شده، از سوی مقامات ایرانی، گفت:‌ ادعای عدم همکاری ایران در رابطه با موضوع ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی، نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی عبداللهی در حاشیه مراسم ختم مادر معاون سیاسی وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده اظهار کرد: مرزبانان ربوده شده به خاک پاکستان منتقل شده‌اند که در این راستا ما جلسه مشترکی با مقامات پاکستانی تشکیل دادیم.

وی ادامه داد:‌ در جلسه‌ای که تشکیل شد، رد گروه تروریستی را به خاک پاکستان تأیید کردند و سفیر پاکستان نیز در این راستا دوبار احضار شد. معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد: مقامات پاکستانی باید در این رابطه پاسخگو باشند و تردیدی نیست که مرزبانان ما در خاک پاکستان هستند. البته کارشناسان نیز این موضوع را تأیید می‌کنند و بیانات آنها در رابطه با عدم همکاری ایران، نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

عبدالهی با اشاره به پیگیری‌های ایران در این خصوص، خاطرنشان کرد: رئیس مجلس و استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مقامات ما این موضوع را پیگیری کرده‌اند و تقریباً از تمام جهاتی که امکان پیگیری بود، ما این کار را انجام دادیم. بنابراین اظهارات مطرح شده در مورد عدم پیگیری ما قابل قبول نیست. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در برابر پرسشی مبنی بر اینکه "آیا شهادت یکی از مرزبانان ربوده شده را تأیید می‌کنید؟" پاسخ داد: این موضوع را تأیید نمی‌کنم و تکذیب هم نمی‌کنم؛ چراکه خبر رسمی در این مورد ندارم.