به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۵:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۶۴۵۲۱

خواص خرما برای افزایش انرژی و وزن

خواص خرما برای افزایش انرژی و وزن
گروه علمی: خرما سرشار از مواد مغذی است و حتی ممکن است سطح کلسترول خون شما را نیز تنظیم کند. در عین حال می‌تواند سلامت استخوان‌ها را بهبود ببخشد و به زنان باردار کمک کنند.قند موجود در خرما طبیعی است. افرادی که دچار افت فشار خونشان می‌شوند برای بالا بردن سطح گلوکزشان به جای قند‌های صنعتی از خرما استفاده می‌کنند. دانشمندان خرما یکی از ارزشمندترین میوه‌های شناخته شده در دنیا می‌دانند.هر خرما شامل حدود ۲۰ کالری و حاوی ۲.۸ میلی گرم کلسیم و ۵ گرم کربوهیدرات است. خرما نیز غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که تانن‌ها مهمترین آن‌ها هستند. این تانن‌ها از آسیب سلولی جلوگیری و در برابر التهاب محافظت می‌کنند.

خرما به‌طور طبیعی سرشار از ویتامین‌های B۶، آ و کا است. مواد معدنی دیگر خرما مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، منگنز، منیزیم، فسفر، مس و گوگرد عملکرد عمومی بدن را بهبود می‌بخشند. این مواد معدنی برای سوخت‌وساز و عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید هستند. فولات موجود در خرما برای زنان باردار مفید است و تیامین آن هم برای سیستم عصبی فوایدی دارد.

خواص خرما برای پوست
یکی از فواید خرما برای پوست است. خرما مقدار زیادی ویتامین ث و ویتامین دی را در خود جای داده است، دو ویتامینی که برای حفظ ارتجاع و کشسانی و صاف ماندن بافت پوست اهمیت دارند. همچنین از دیگر خواص خرما برای پوست ویژگی ضد پیری آن و جلوگیری از تجمع ملانین است. خرما با جلوگیری از تجمع ملانین می‌تواند از ایجاد لکه بر روی پوست جلوگیری کند.

خرما سرشار از فیبر
یکی از نیاز‌های اساسی برای سلامتی دریافت فیبر کافی است. فیبر با جلوگیری از یبوست می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید باشد چرا که با کمک به ایجاد مدفوع، حرکات منظم روده را تقویت می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در خرما می‌تواند برای کنترل قند خون مفید باشد.فیبر همچنین هضم را کند می‌کند و می‌تواند از افزایش زیاد قند خون پس از خوردن غذا جلوگیری کند. فیبر موجود در خرما می‌تواند به افرادی که رژیم غذایی دارند کمک کند تا کمتر احساس گرسنگی کنند.

خرما و بهبود سلامت قلب
اگر به فکر سلامت قلبتان هستید هر روز خرما بخورید؛ آنتی اکسیدان‌های موجود در خرما‌ باعث جلوگیری از آترواسکلروز می‌شوند که اساسا باعث سخت شدن شریان‌ها و ایجاد لخته می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها در عین حال حذف کلسترول را از سلول‌های عروقی تحریک می‌کنند. خرما نیز شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی است.

تاثیر خرما بر سلامت استخوان‌ها
خرما منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و مگنز است. تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها از جمله پوکی استخوان ضرورت دارند. خرما همچنین سرشار از ویتامین کا است که به انعقاد خون کمک می‌کند. خرما حاوی بور (Boron) هم است. در تحقیقات صورت گرفته نشان داده شده است که بور یک ماده‌ی مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها است.

خواص خرما برای چشم
در طب سنتی از خرما برای درمان علائم چشمی استفاده می‌کردند. در خرما مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌هایی مثل ویتامین آ ویتامین ک وجود دارند. مخصوصاً ویتامین‌های آ ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت قوای چشمی ما و سلامت چشم ما در سنین سال‌خوردگی بسیار مهم هستند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن هم به سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. از خواص خرما در گذشته برای کاهش احتمال بروز شب‌کوری در افراد نیز استفاده می‌شد.

خواص خرما در بهبود عملکرد مغز
خوردن خرما می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که خرما برای کاهش مارکر‌های التهابی مانند اینترلوکین در مغز مفید است. وقتی پلاک‌ها در مغز جمع می‌شوند، ممکن است ارتباط بین سلول‌های مغزی را مختل کنند که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغزی و بیماری آلزایمر شود که با استفاده از خواص خرما می‌توان از آن جلوگیری کرد.

تنظیم فشار خون با خرما
خرما یک خوراکی غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می‌شود. یک خرما شامل حدود ۱۶۷ میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه ها نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود و فیبر همچنین سطح قند خون را تثبیت می‌کند. اثرات سدیم در رژیم غذایی تان را متعادل می‌کند و این باعث کاهش فشار خون می‌شود. منیزیم موجود در خرما عضلات قلب و عروق خونی شما را نیز آرام می‌کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می‌شود.

خرما یک خوراکی مفید برای زنان باردار
زنان باردار باید تقریبا ۳۰۰ کالری بیشتر از سایر افراد مصرف کنند. خرما می‌تواند یک گزینه‌ی سالم برای دریافت کالری لازم بدن یک خانم باردار باشد. اگرچه کالری خرما بالا است، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار کمک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند که فیبر موجود در خرما می‌تواند از بواسیر در بارداری نیز جلوگیری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما چهار هفته قبل از فارغ شدن ممکن است برای زنان باردار مفید باشد. برخی شواهد نیز نشان میدهند که خرما می‌تواند عضلات رحم را در ماه‌های آخر بارداری تقویت کند.

خواص خرما برای ریه
مواد غذایی موجود در خرما که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند به سلامت ریه کمک کرده و عملکرد آن را تقویت می‌کنند. علاوه‌براین، خواص آنتی‌اکسیدانی خرما ریسک بروز برخی از بیماری‌های سرطانی مثل سرطان ریه را نیز کاهش می‌دهند. در طب سنتی نیز جوشانده خرما برای درمان زکام و عفونت‌های ریه استفاده می‌کرده‌اند.

خواص خرما برای افزایش انرژی و وزن
خرما حاوی مواد مغذی بسیاری است که به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. همچنین حاوی قند‌های طبیعی مانند سقز، فروکتوز و گلوکز است که همه آن‌ها باعث تقویت انرژی می‌شوند. خرما در عین حال برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند نیز مفید است. خرما یکی از افزودنی‌های مفید به رژیم غذایی این افراد است.

تاثیر خرما در جلوگیری از ریزش مو
خرما غنی از آهن است و شاید جریان خون را در پوست سر بهبود ببخشد. این موضوع ممکن است به رشد مو کمک کند. هرچند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است.
برچسب ها: خرما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها