به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۶:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۶۸۸۵۷
زلنسکی: خرسون دوباره به اوکراین برگشت

نظامیان روسیه با پای پیاده از خرسون فرار كردند

نظامیان روسیه با پای پیاده از خرسون فرار كردند
گروه بین الملل:با  خروج نیروهای روسی از شهر اشغالی خرسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیامی در تلگرام نوشت: «خرسون از آن ماست».
دولت اوکراین در واکنش به عقب‌نشینی نظامیان روس از شهر خرسون از آن به عنوان «یک پیروزی مهم» یاد کرد. دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوکراین هم‌اکنون در حال دستیابی به یک پیروزی مهم دیگر است و این نشان می‌دهد که روسیه هر چه بگوید و هر کاری بکند اوکراین پیروز می‌شود.»
به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور وارد خرسون شد. از سوی دیگر بنا به گزارش‌ها پرچم اوکراین بر فراز ساختمان‌های دولتی در خرسون به اهتزار درآمد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این تاکید کرده بود که کشورش از استفاده «از همه ابزارها» برای دفاع از سرزمین‌هایی که آنها را بخشی از خاک خود می‌داند دریغ نخواهد کرد. این سخنان ولادیمیر پوتین نگرانی‌هایی را بابت احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در جریان جنگ اوکراین پدید آورد.
پیشتر یک فیلم کوتاه در رسانه‌های اجتماعی اوکراین به اشتراک گذاشته شد که تعدادی نظامی اوکراینی را در میان ساکنان شهر خرسون نشان می‌داد.
در این فیلم، گروهی از اهالی خرسون در میدان آزادی شهر به شادمانی پرداخته و شعارهای ملی‌گرایانه سر داده‌اند. هنوز مشخص نیست چه تعدادی از نظامیان اوکراینی وارد شهر شده‌اند.
فرماندهان اوکراینی نسبت به بازگشت سریع به شهر محتاط بوده و این امکان را در نظر داشته‌اند که ممکن است هدف ارتش روسیه از تخلیه شهر، تله برای غافلگیری واحدهای نظامی اوکراینی باشد.پیشتر، وزارت دفاع روسیه در بولتن نظامی خود گفته بود که بیش از سی هزار پرسنل نظامی خود را از شهر خرسون به سوی دیگر رودخانه دنیپرو منتقل کرده است.
براساس این بولتن، پنج‌هزار قطعه ادوات نظامی نیز «جابجا» شده است. امکان تایید مستقل این ارقام وجود نداشته است.نیروهای اوکراینی به منظور جلوگیری از ارسال تدارکات برای نیروهای روسی در خرسون، به پل‌های روی رودخانه حمله و آنها را تخریب کرده‌اند.
این منابع نوشته‌اند که «ارتشی که خود را دومین نیروی نظامی جهان می‌داند با پای پیاده از خرسون فرار می‌کند». آنان افزودند که «به زودی روس‌ها از کریمه هم فرار خواهند کرد».
خرسون تنها شهر عمده اوکراین است که ارتش روسیه پس از حمله به این کشور در ماه فوریه توانست آن را تصرف کند.این شهر از جمله مناطقی بود که ماه گذشته روسیه در آنها همه‌پرسی الحاق به خاک خود را برگزار کرد. در حال حاضر، کنترل بخش‌هایی از این مناطق اشغالی در کنترل روسیه نیست.
مقامات روسی گفتند که اکثریت بزرگی از ساکنان این مناطق به جدایی از اوکراین و تبدیل آنها به بخشی  از روسیه رای داده‌اند اما منابع بین‌المللی اقدام به انضمام سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین جنگ و فاقد اعتبار اعلام کردند.

نگرانی اوکراین از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه
با گذشت هشت ماه و نیم از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات اوکراینی نگران‌اند که مسکو برای تلافی‌ شکست اخیر خود در جبهه، بار دیگر اقدام به حملات گسترده علیه غیرنظامیان در اوکراین کند.
این نگرانی‌ها به این دلیل افزایش یافته است که روسیه عقب‌نشینی نظامیان خود از جنوب اوکراین را که اخیرا بخشی از خاک خود اعلام کرده بود، تایید و مقامات آن اعلام کردند که با تمام ابزار موجود از این مناطق دفاع خواهند کرد.
مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که روسیه ممکن است در پی برنامه‌ریزی حملات گسترده دوباره علیه تاسیسات حیاتی در اوکراین باشد و کی‌یف از جامعه جهانی خواسته مانع ارسال تسلیحات ایرانی به‌ویژه موشک‌های بالیستیک به روسیه شود.
آخرین گزارش روزانه وزارت دفاع بریتانیا نیز به این موضوع اختصاص یافته است و تاکید می‌کند که توجه روسیه به تخریب تاسیسات غیرنظامی، اشاره‌ای روشن به تلاش مسکو برای تضعیف روحیه مردم اوکراین است.
در همین حال الکساندر موسینکو، کارشناس نظامی دست‌یابی روسیه به موشک‌های بالیستیک ایرانی را تهدیدی جدی علیه اوکراین اعلام کرده است.به گفته  موسینکو دو حمله گسترده هوایی روسیه علیه اوکراین در یک ماه پیش می‌تواند پاسخ به موفقیت‌های ارتش اوکراین بوده باشد.
یکی از این حملات یک ماه پیش در واکنش به انفجار در پل کریمه و دیگری دو هفته بعد، به دلیل حمله پهپادی به ناوگان حامل موشک‌های روسیه در دریای سیاه صورت گرفت.
به گفته این کارشناس نظامی «بعید نیست در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از خرسون و کرانه غربی رود دنیپرو شاهد حمله دیگری باشیم. مسکو بعد تبلیغاتی این حملات را احتمالا برای دفع واکنش‌های منفی طرفداران جنگ بزرگ‌نمایی می‌کند، اما به نظر می‌رسد دست‌کم به دو هفته زمان نیاز دارد تا برای هر حمله، موشک و پهپاد انتحاری آماده کند».
 موسینکو در ادامه افزود: «البته با دست‌یابی به سامانه‌های پدافند هوایی بیشتر و در نظر گرفتن تاکتیک‌های جدید برای مقابله با پهپادهای مدل شاهد، توانایی دفاعی اوکراین تقویت شده است و اگر ایران موشک‌های بالیستیک در اختیار روسیه قرار ندهد، توان روسیه برای تخریب زیرساخت حیاتی در اوکراین به طور جدی کاهش می‌یابد».
روسیه یک ماه است که به‌طور مداوم زیرساخت‌های انرژی در اوکراین را هدف قرار می‌دهد. در حملات با موشک و پهپادهای ساخت ایران بسیاری از تاسیسات کلیدی نابود شده و میلیون‌ها نفر با کمبود برق، آب و گرمایش روبرو هستند.وزیر خارجه ایران پس از چند ماه انکار، به تازگی اعلام کرد که شمار معدودی پهپاد پیش از جنگ به روسیه تحویل داده شده است اما گزارش‌ها درباره ارسال موشک به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد.
الکساندر موسینکو معتقد است که تا چند روز دیگر معلوم می‌شود آیا روسیه به موشک‌های ایرانی دست یافته یا خیر.به گفته این کارشناس نظامی، روسیه در آخرین حمله گسترده خود علیه غیرنظامیان اوکراینی از انواع موشک و پهپاد غیر از موشک‌های بالیستیک «اسکندر» استفاده کرده است.او در ادامه، این موضوع را تاییدکننده گزارش‌هایی مبنی بر عدم دسترسی کافی روسیه به موشک‌های بالیستیک عنوان کرد.به گفته  موسینکو «اگر روسیه هنگام حمله بعدی به‌طور گسترده از موشک‌های بالیستیک استفاده کند، یعنی به منبع جدیدی که به احتمال زیاد موشک‌های ایرانی ا‌ست، دست یافته است.»به گفته این کارشناس نظامی تاکنون شواهدی از موشک‌های ایرانی در اوکراین دیده نشده و به طور قطع نمی‌توان گفت که روسیه این موشک‌ها را دریافت کرده است.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها