به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۳۷۵۷۸۹
در مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه حقوق بشری علیه ایران تصویب شد

گروه سیاسی: مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذر، با تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران»، حکومت ایران را فراخواند تا تمامی اشکال خشونت در برابر معترضان و تبعیض سیستماتیک در کشور را متوقف کند.
قطعنامه حقوق بشری علیه ایران تصویب شد
پیش‌نویس متنی که از سوی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه شده بود، رای موافق ۸۰ کشور را کسب کرد. ۲۹ کشور به قطعنامه رای مخالف دادند و رای ۶۵ کشور نیز ممتنع بود. این قطعنامه که پیش‌نویس آن امسال نیز مانند سال گذشته از سوی کانادا به مجمع عمومی ارائه شد، تاکید می‌کند که حکومت ایران بر اساس قوانین بین‌الملل مسئول حفظ جان شهروندان کشور است و لذا باید اهتمام لازم را در این زمینه انجام دهد.
قطعنامه به افزایش موارد اعدام در ایران، نقض حقوق بنیادین زنان و دختران ایران و محروم بودن بخشی از آن‌ها از تحصیل، امکانات کار و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز اشاره دارد. تضمین حمایت و دسترسی برابر زنان و دختران به عدالت، مقابله با قتل‌های موسوم به ناموسی و ازدواج زودهنگام و اجباری کودکان و رفع موانع حقوقی و فرهنگی برای مشارکت برابر زنان از دیگر خواسته‌های قطعنامه است.
مجمع عمومی با اشاره به وجود تبعیض در ایران در زمینه عقیده و مذهب، جمهوری اسلامی ایران را به رعایت حقوق مساوی برای همه شهروندان فراخوانده است. قطعنامه از حکومت ایران می‌خواهد امکان انجام تحقیقات مستقل درباره وضعیت حقوق بشر در کشور را فراهم کرده و با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، همکاری کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها