به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۷۶۰۸۹

نگاهی به گیشه سینما در آستانه فصل زمستان

نگاهی به گیشه سینما در آستانه فصل زمستان
گروه فرهنگی:سینمای کشور در سه فصل نخست خود در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است.به گزارش صبا، سینمای کشور در سال جاری فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته است، اتفاقاتی که باعث شده است تا امروز گیشه سینما با افت محسوس فروش نسبت به سال های گذشته و حتی نسبت به سال های کرونایی سینما روبرو باشد.

سینمای کشور بعد از شروع واکسیناسیون و کاهش چشمگیر مبتلایان به بیماری کرونا امیدوارانه به جلو نگاه می‌کرد، سینمایی که با اکران آثار در نوروز و عید فطر به دنبال جهشی تازه بعد از بحران کرونا بود اما در نهایت افزایش فروش آنطور که مورد نظر سینماگران بود شکل نگرفت.

تصور عموم و سینماگران آن بود که بعد از پایان کرونا گیشه سینما شاهد حضور دوباره مخاطبان باشد اما سالن های سینما بعد از تابستانی نسبتا گرم در سالن های سینما با یکی از خلوت‌ترین پاییزهای سینمای کشور روبرو شدند. صاحبان آثار با توجه به کاهش تعداد مخاطبان در فصل پاییز میلی به اکران آثارشان نداشتند، از سویی بعد از دو سال کرونایی و تعطیل مدام سالنهای سینما، صف بلندی از آثار اکران نشده تشکیل شده بود اما با این وجود باز هم آثار ترجیح دادند که اکران خود را به زمانی بهتر به تعویق بیندازند.

با این وجود سینمای سال ۱۴۰۱ در سه فصل نخست خود باز هم شاهد اقبال عموم از اکثریت آثار کمدی بود، هرچند در این میان آثاری همچون «علفزار»، «تی تی» و «ابلق» فروش نسبتا خوبی داشتند، اما از لحاظ تعداد مخاطبان، سینماها نسبت به دوران پیش از کرونا با کاهش روبرو بود، بسیاری از منتقدان افزایش ریالی فروش فیلمها را به افزایش محسوس قیمت بلیت نسبت می‌دادند و آن را نشانه‌ای از رونق سینما نمی‌دانستند.

سینمای کشور از ابتدای امسال تاکنون ۳۱۰ میلیارد تومان فروش داشته است، این فروش حاصل خرید ۱۰ میلیون بلیت بوده است، از این حیث سینماها نسبت به سال گذشته ۳ میلیون بیشتر بلیت فروخته‌اند. آثار سینمایی کشور در سال جاری در ۴۶۷ هزار سانس میزبان مخاطبان بوده‌اند.

با توجه به میزان فروش فوق، فیلم‌های «انفرادی»، «سگ بند»، «علفزار»، «تی تی»، «دوزیست»، «پسر دلفینی»، «موقعیت مهدی»، «شادروان» و «چند میگیری گریه کنی ۲» رتبه‌های اول تا دهم جدول فروش را در اختیار گرفتند.

فیلم سینمایی «انفرادی» از مسعود اطیابی بار بزرگ فروش در سینمای ۱۴۰۱ را بر دوش می‌کشد، این فیلم بیش از ۷۵ میلیارد تومان فروش داشته است، بعد از آن فیلم کمدی «سگ بند» از مهران احمدی بیش از ۴۱ میلیارد تومان فروخت است.

فیلم سینمایی «علفزار» از کاظم دانشی به عنوان نماینده سینمای اجتماعی نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان فروش داشته است. فیلم سینمایی «تی تی» با ۲۱ میلیارد تومان، «ابلق» از نرگس آبیار با ۱۹٫۵ میلیارد تومان و «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با ۱۹٫۱ میلیارد تومان رتبه های چهارم تا ششم جدول فروش سالانه سینما در آستانه فصل زمستان را در اختیار دارند.

انیمیشن «پسر دلفینی» نماینده موفقی برای این نوع از سینما بود، این انیمیشن با فروشی معادل ۱۸٫۹ میلیارد تومان در رتبه هفتم جدول فروش ایستاده است. همچنین فیلم‌های «موقعیت مهدی» با ۱۲٫۵ میلیارد تومان، «شادروان» با ۹٫۵ میلیارد تومان و «چند میگیری گریه کنی ۲» با ۹٫۴ میلیارد تومان در رتبه های هشتم تا دهم جدول فروش قرار دارند. این آمار تا تاریخ ۲۳ آذر ماه سال جاری به ثبت رسیده است، فهرستی که با وجود فاصله زیاد آثار نسبت به یکدیگر تا شروع فصل زمستان تغییر پیدا نخواهد کرد. 
برچسب ها: سینمای ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها