به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۳۷۷۸۱۷

تسلا با ارزش ترین خودروساز جهان می ماند؟

تسلا با ارزش ترین خودروساز جهان می ماند؟
گروه اقتصادی: سهام تسلا در معاملات هفته پیش، پس از کاهش در اولین جلسه هفته به زیر ۱۵۰ دلار برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته رسید وبا افت ۸.۱ درصدی زیان سال ۲۰۲۲ خود را به حدود ۶۰.۹ درصد رساند.
البته این افت فاحش فقط نشانگر زیان بزرگ ایلان ماسک مغرور در تسلا نبود بلکه با افت ۶۵ درصد سهام تسلا عملا ارزش بازار سازنده خودروهای الکتریکی که توسط ایلان ماسک اداره می شود، برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به زیر ارزش شرکت نفتی اکسون موبیل سقوط کرد تا بار دیگر سهام های رو به افول نفتی که توسط تحلیل گران انرژی های نو سرکوفت های زیادی شنیده بود، فرصت عرض اندام پیدا کند.

البت با همه این اوصاف و افت سهام تسلا با وجود کاهش ۶۵ درصدی نسبت به اوج بیش از ۱.۲ تریلیون دلاری خود در ۳ ژانویه ۲۰۲۲، با ارزش‌ترین خودروساز جهان با ارزش در حال حاضر ۴۳۵ میلیارد دلار باقی مانده است.نکته شگفت‌انگیز اینجاست که میزان کاهش ارزش بازار "تسلا" از اوج خود که تقریباً ۸۰۰ میلیارد دلار است، از ارزش بازار تعدادی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سراسر جهان در مجموع بیشتر است.

این به این دلیل است که میزان کل سرمایه بازار تویوتا، فولکس واگن، مرسدس بنز، بی ام و، جنرال موتورز، فورد، استلانتیس، هوندا، هیوندای، کیا، نیسان و رنو حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمتر از کاهش ثبت شده ارزش تسلا است.
شایان ذکر است که خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر توسط ایلان ماسک در ماه اکتبر نقش روشنی در کاهش اخیر سهام تسلا داشته است. همچنین فروش میلیاردی تعدادی از سهام این خودروساز برقی که سوالات زیادی را از سوی سهامداران برانگیخت. از جمله این که: آیا ماسک به طور کامل روی موقعیت خود به عنوان مدیر عامل شرکت متمرکز بوده یا خیر؟

ماسک سعی کرد در توییتی درباره کاهش سهام توضیح دهد ونوشت: با نزدیک شدن نرخ بهره در حساب‌های پس‌انداز بانکی تضمین‌شده به بازده بازار سهام - بدون وثیقه - افراد به طور فزاینده پول خود را از سهام به پول نقد منتقل می‌کنند که باعث کاهش سهام می‌شود.

اما از زمانی که ماسک در فروردین امسال (آوریل ۲۰۲۲ ) برنامه‌های خود را برای خرید توییتر اعلام کرد، سهام تسلا با سرعت بیشتری نسبت به سایر خودروسازان بزرگ سقوط کرده است و از آن تاریخ، سهام تسلا ۵۹ درصد کاهش یافته است، در حالی که فورد ۲۶ درصد و جنرال موتور ۱۲ درصد سقوط کرده است.از سوی دیگر، ماسک به دلیل کاهش سهام تسلا دیگر ثروتمندترین در جهان نیست، زیرا بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی او به کمترین میزان در دو سال گذشته یعنی ۱۴۷.۷ میلیارد دلار سقوط کرد.
برچسب ها: تسلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها