به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۲:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۳۸۲۵۲۳
رضایی:

پرسپولیس در مسیر قهرمانی گام بر‌می‌دارد

پرسپولیس در مسیر قهرمانی گام بر‌می‌دارد
گروه ورزشی: هواداران فوتبال در ایران در شرایطی بازی‌های تیم محبوب خود در لیگ برتر را تماشا می‌کنند که توجه ویژه‌ای به تصمیم فدراسیون در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان دارند. تصمیمی بسیار حیاتی که تاثیر زیادی در آینده تیم ملی و البته فوتبال ایران هم خواهد داشت.

خیلی از کشورها سعی می‌کنند برای انتخاب مربیان تیم‌های مطرح کشورشان و همچنین تیم ملی کشورشان از مربیان صاحب سبک استفاده کنند تا به‌نوعی فوتبال‌شان را به آن سمت سوق دهند اما به نظر می‌آید در فوتبال ما به چنین مساله‌ای اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

فدراسیون فوتبال کشورمان هنوز نمی‌داند باید برای جام‌جهانی بعد برنامه‌ریزی کند یا جام ملت‌های سال آینده که قرار است در قطر برگزار شود. بماند که فدراسیون و هیات‌رئیسه در مورد اینکه هدایت تیم ملی را به مربی ایرانی بسپارند یا خارجی نیز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. آنچه مشخص است فدراسیون همچنان تمایل دارد کارلوس کی‌روش قراردادش تمدید شود درحالی‌که اکثر اعضای هیات‌رئیسه مخالف این تصمیم هستند و چنین مساله‌ای باعث شده پروسه استخدام سرمربی تیم ملی اینقدر طولانی شود.

در این راستا و همچنین نیم‌فصل سپری‌شده از مسابقات لیگ به سراغ بازیکن پیشین پرسپولیس و تیم ملی رفتیم. رحمان رضایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره پایان بازی‌های لیگ برتر که نیم‌فصل دوم آن از روز پنجشنبه استارت خورد اظهار داشت: «نیم‌فصل خوبی بود و تیم‌ها رقابت حساسی در بالای جدول داشتند. تیم‌های مدعی در طول نیم‌فصل فراز و نشیب زیادی داشتند. تا دو هفته پیش صدر جدول مدام تغییر پیدا می‌کرد. صدر جدول با برگزاری یک هفته مسابقات بین تیم‌ها جا‌به‌جا می‌شد ولی دو سه هفته آخر فضا برای پرسپولیس مهیا شد.»

بازیکن پیشین پرسپولیس درباره شرایط این تیم عنوان کرد: «پرسپولیس توانسته اختلاف خوبی با دیگر تیم‌ها پیدا کند. زمانی که لوکادیا رفت، تصور می‌شد پرسپولیس در خط حمله مشکل پیدا کند ولی خوشبختانه بازیکنان، خودشان را زود پیدا کردند. با روندی که پرسپولیس در پیش گرفت، وابستگی زیادی به لوکادیا احساس نشد و بازیکنان توانستند خلأ او را پر کنند.»

رضایی اضافه کرد: «از دربی به بعد پرسپولیس شرایط خوبی از لحاظ فنی پیدا کرد و در ۹۰ دقیقه، بازی‌ها را کنترل کرد. صدرنشینی و کسب نتایج خوب این تیم برای طرفداران خوشحال‌کننده بود و نگرانی‌ها را از بابت نبود لوکادیا برطرف کرد. هرچند که استقلال هم مسیر خوبی داشت ولی باخت به تراکتور و سپاهان کار آنها را تاحدی خراب کرد. سپاهان و گل‌گهر هم نتایج خوبی گرفته‌اند و فکر می‌کنم این تیم‌‌ها برای نیم فصل دوم می‌توانند رقابت سختی با پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشند.»

وی درباره اینکه آیا می‌توان با وضعیت تیم‌ها در نیم‌فصل اول، حدس زد کدام تیم قهرمان لیگ خواهد شد، عنوان کرد: «تا حدودی مشخص شده است. اگر پرسپولیس ثبات داشته باشد و این روند را ادامه دهد، مطمئنا می‌تواند در صدر جدول جایگاه‌اش را ثابت نگه دارد. روند پرسپولیس عالی بود ولی وقفه‌ای که در نیم‌فصل ایجاد شد، می‌تواند برای تیمی که روند رو به رشدی داشته، تاثیرگذار باشد.»

رضایی همچنین درباره مصاف دیروز پرسپولیس و ذوب‌آهن، دو تیمی که در آنها سابقه بازی دارد گفت: «پرسپولیس با این برد نشان داد که روند خوبی را درپیش گرفته و شایستگی صدرنشینی را دارد. همان‌طور که گفتم کادرفنی این تیم اجازه ندادند غیبت لوکادیا خیلی احساس شود و بازیکنان خوبی را در پست‌های خط حمله و هافبک به کار گرفتند که غیبت او به چشم نیاید. بازی امروز کمی گره خورد اما پرسپولیس با کارهای ترکیبی و حرکت در کناره‌ها و عمق حریف توانست چند موقعیت گل ایجاد کند. روی ضربات ایستگاهی هم سرخپوشان خطرناک ظاهر شدند که اگر دقت بیشتری داشتند می‌توانستند روی این ضربات به گل برسند. البته ذوب‌آهن هم در چند صحنه روی دروازه پرسپولیس خطرساز شد که در ضربات آخر بی‌دقت نشان داد.»

مدافع پیشین تیم ملی فوتبال ایران که سال‌ها سابقه بازی در سری A ایتالیا را در کارنامه دارد، درباره وضعیت تیم ملی گفت: «نتایجی که در جام‌جهانی گرفتیم برای فوتبال‌دوستان و علاقه‌مندان به تیم ملی، راضی‌کننده نبود و کی‌روش هم کی‌روش قبلی نبود. سومین جام‌جهانی را با او سپری کردیم ولی با همان نوع و سبک بازیِ دوره اول. در جام‌جهانی قطر حتی اتفاقات خوبی که بعضا در جام‌های قبلی وجود داشت، دیگر رخ نداد. نحوه بازی کردن تیم ملی، با توجه به کیفیت فنی بازیکنان بازدهی لازم را نداشت و فکر می‌کنم این شرایط نشأت گرفته از تفکرات سرمربی بود.»

رضایی راجع به اینکه نیمکت تیم ملی بلاتکلیف است و هنوز احتمال دارد کی‌روش یکبار دیگر هدایت تیم را برعهده بگیرد، تصریح کرد: «آزموده را آزمودن خطاست. ما در ۳ جام جهانی و ۲ جام ملت‌ها با کی‌روش حضور پیدا کردیم؛ یعنی ۵ تورنمنت بزرگ را با یک نفر آزمایش کردیم و نتیجه نگرفتیم و می‌خواهیم بازهم آن را تکرار کنیم. این اشتباه است. فدراسیون و شخص مهدی تاج می‌توانند تصمیمات عاقلانه‌‌تری بگیرند و سراغ گزینه دیگری بروند. این می‌تواند جذابیت بیشتری برای هواداران و فوتبال ملی ما داشته باشد.»

وی درخصوص اینکه برای هدایت تیم ملی گزینه داخلی بهتر است یا خارجی، خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم در این شرایط مربیان داخلی بهتر بتوانند کار کنند. مربیان بومی شاید حتی در جام‌جهانی قطر بهتر از کی‌روش نتیجه می‌گرفتند. نباید مربیان داخلی را نادیده گرفت.»

سرمربی سابق تیم ذوب‌آهن درباره اینکه نظرش درباره گزینه‌هایی که برای هدایت تیم ملی مطرح می‌شوند، چیست؟ عنوان کرد: «فکر می‌کنم در این شرایط و با توجه به نتایج نیم‌فصل اول، دو مربی می‌توانند هدایت تیم ملی را بگیرند. به ترتیب کسوت اولی امیر قلعه‌نویی است و دیگری یحیی‌گل‌محمدی. این دو مربی می‌توانند سکان‌دار تیم ملی شوند. البته شرایط برای گل‌محمدی متفاوت است، پرسپولیس در صدر جدول است و تمرکزش را به قهرمانی لیگ معطوف کرده است. بعید می‌دانم گل‌محمدی در این شرایط و درحالی‌که هواداران از او توقع قهرمانی دارند، تیمش را رها کند و پیش از پایان فصل هدایت تیم ملی را بپذیرد.» رحمان رضایی افزود: «از طرف دیگر قلعه‌نویی با تیمی که دارد، نتایج خوبی گرفته و توانسته گل‌گهر را در این چند سال جزء مدعیان قرار بدهد.

این سال‌ها همیشه تیم‌های قلعه‌نویی جزء مدعیان بودند و این نشان می‌دهد این مربی به لحاظ تیمی شرایط فوق‌‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند و می‌تواند به خوبی اوضاع را مدیریت کند. قلعه‌نویی با توجه به تسلطی که روی لیگ دارد و بازیکنان را به خوبی می‌شناسد و نتایج خوبی هم گرفته است، می‌تواند گزینه خوبی برای هدایت تیم ملی باشد.»

وی با اشاره به تجربه ناموفق سرمربیگری قلعه‌نویی در سال ۲۰۰۷ ابراز داشت: «در آن دوره قلعه‌نویی مجال لازم را نداشت و فرصت به او داده نشد و با اولین شکست او را برکنار کردند. مربیان تیم ملی حتی در کشور‌های اروپایی شکست‌های عجیبی را تجربه می‌کنند ولی فدراسیون‌ فرصت بیشتری می‌دهد. الان فرصت خوبی است که یک بار دیگر کار را به قلعه‌نویی سپرد. زمان کوتاهی تا جام ملت‌ها مانده و گزینه خارجی که تجربه لازم را در لیگ و تیم ملی ما نداشته باشد، مطمئنا دچار مشکل می‌شود. مخصوصا اینکه اکثر مربیان خارجی فوتبال ایران و آسیا را به خوبی نمی‌شناسند. در این شرایط بهترین تصمیم، تصمیمی است که منجر به انتخاب مربی ایرانی شود.»
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها