به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۳۸۷۴۱۵

کمک نظامی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین

کمک نظامی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین
گروه بین الملل: وزیر دفاع آمریکا  گفت، کشورهای غربی و متحدانش از ابتدای حمله روسیه به اوکراین حدود ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده‌اند.
لوید آستین، در نشست "گروه تماس اوکراین" در بروکسل عنوان داشت: از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، همه ما نسبت به تقریبا ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین متعهد شده‌ایم.
پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی کمک‌های نظامی خود را به اوکراین افزایش دادند. در ماه دسامبر، کی‌یف نسبت به دریافت تانک‌ها در سال ۲۰۲۳ ابراز امیدوار کرد.
همچنین، اخیرا اوکراین درخواست خود را مبنی بر ارسال موشک‌های دور برد و جت‌های جنگنده مطرح کرده و این درحالیست که کرملین بارها هشدار داده، تنش‌های بیشتر می‌تواند آمریکا و ناتو را تبدیل به "طرف مستقیمی" در این درگیری کند.
در همین حال هم‌زمان با نزدیک شدن به یک سالگی جنگ روسیه-اوکراین، نشست وزرای دفاع ناتو امروز در بروکسل برگزار می‌شود؛ به همین منظور دبیرکل این ائتلاف نظامی پیش از شروع این نشست، به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه "ناتو از سال گذشته میلادی از حمایت‌های غیرنظامی تغییر جهت داده و شروع به ارسال مهمات و تانک‌ها کرده است، در نتیجه آیا مردم باید باور کنند که ناتو مشارکتی در این جنگ ندارد"، گفت: «نه ناتو و نه متحدان این ائتلاف نظامی بخشی از این درگیری نیستند. اقدامی که ما به عنوان ناتو و متحدان ناتو انجام می‌دهیم، ارسال حمایت‌ها به اوکراین است. این کشور از خود دفاع می‌کند و باید متوجه آن شویم که این جنگ یک "تهاجم" است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به یک کشور مستقل دموکراتیک آزاد در اروپا حمله کرده است؛ در نتیجه اوکراین حق دارد از خود دفاع کند و ما صرفا اوکراین را حمایت می‌کنیم. جدای از این، نوع حمایت ما با توجه به تغییر جنگ، تغییر و تحول پیدا کرد. در ابتدای جنگ، ارسال تسلیحات ضد تانک مثل جاولین برای اوکراین ضروری بود، سپس ما ضرورت ارسال سیستم‌های پیشرفته را حس کردیم. بعد از آن، سیستم‌های دفاع هوایی برای دفاع از اوکراین نیاز شد و اکنون ظرف چند هفته اخیر، متحدان توافق کردند که این میزان را به طرز چشمگیری افزایش دهند. زیرا ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین هر آنچه برای آزادسازی سرزمین‌هایش نیاز دارد، به دست خواهد آورد. مورد دیگر این است این جنگ فوریه سال گذشته شروع نشد. جنگ سال 2014 آغاز شد و از آن موقع، متحدان ناتو حمایت‌هایی را به اوکراین ارسال کرده‌اند.»
دبیرکل ناتو در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ZDF  مبنی براینکه "نخست‌وزیر لهستان گفته بود که درخصوص تصمیم ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین باید همه متحدان به یک اجماع برسند، آیا شما چنین تصمیمی را آماده می‌کنید" عنوان داشت: «در حال حاضر ارسال آنچه که از پیش وعده داده شده بود اعم از خودروهای زرهی و تانک‌ها مبرم و ضروری است. اکنون ما به آموزش، تجهیزات و مهمات نیاز داریم و این دقیقا آن چیزی است که متحدان در حال فراهم‌سازی می‌باشند. اما در حال حاضر مسئله جنگنده‌ها در اولویت نیست اما بدانید که این گفت‌وگوها مداوم هستند. در واقع همانطور که گفته‌ام رایزنی‌های مداومی انجام می‌شود و ما به گفت‌وگوها و کمک‌های خود ادامه خواهیم داد.»
وی درباره حمایت عملی از کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی، بوسنی و هرزگوین گفت:  یکی از درس‌هایی که قبلاً از جنگ در اوکراین آموخته‌ایم، اهمیت حمایت زودتر از شرکا است، زیرا حمایت از اوکراین قبل از تهاجم مهم بود، همچنین حمایت از شرکای دیگر که در برابر مداخلات روسیه آسیب پذیر هستند، مهم است و بنابراین اعضا موافقت کرده‌اند که مشارکت خود را افزایش دهند، با شرکایی مانند گرجستان در شراکت باقی بمانند، و ما اکنون در حال کار بر روی چگونگی افزایش پشتیبانی مربوط به سایبری، مدیریت بحران و ارتباطات امن هستیم.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها