به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۳۹۰۷۶۷

تاثیر آب و هوا بر خلق و خو

تاثیر آب و هوا بر خلق و خو
گروه علمی: عملکرد ذهنی ما نیز تحت تاثیر آب و هوا قرار می‌گیرد. تمایلات شخصی نیز به نحوه اثرگذاری آب و هوا بر شما بستگی دارد. بر اساس پژوهشی هلندی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، نشان داد، هر فردی یک شخصیت آب و هوایی دارد.به گزارش فرارو ، افراد در یکی از 4 دسته زیر طبقه بندی می‌شوند:
عاشق تابستان (۱۷ درصد): خلق و خوی این افراد در هوای گرم و آفتابی بهتر می‌شود و روحیه شادتری در این شرایط دارند.
بیزار از تابستان (۲۷ درصد): این افراد در روز‌هایی که خورشید بر همه جا می‌تابد، احاس خوبی ندارند.
متنفران از باران (۹ درصد): کسانی هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانند روز‌های بارانی را تحمل کرده و حس کلافگی در این موقعیت به سراغ آن‌ها می‌آید.
بی تأثیر از آب و هوا (۴۷ درصد): تغییرات اقلیمی تاثیری روی انرژی و احوال آن‌ها ندارد.
اثرات آب و هوا
آب و هوا می‌تواند به طرق مختلف بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد:

۱. انرژی
به طور معمول، آب و هوای سرد به بدن شما سیگنال می‌دهد که در حالت خواب زمستانی قرار بگیرد و در نتیجه در طول ماه‌های سرد انرژی کمتری دریافت کند. دمای بالا می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد، اما فقط تا آستانه ۲۱ درجه سانتیگراد، در دما‌های بالاتر از آن، ممکن است کسل شوید و تمایل به فرار از گرما داشته باشید.
نور خورشید همچنین بر انرژی تأثیر می‌گذارد، نور به ساعت شبانه روزی شما می‌گوید که بیدار بماند و تاریکی به مغز شما پیام می‌فرستد که زمان استراحت است. به عبارت دیگر، روز‌های طولانی و روشن می‌توانند به شما انرژی لازم را جهت انجام فعالیت‌های روزمره بدهند. اما در روز‌های کوتاه یا ابری، نور کمتری وجود دارد، بنابراین ممکن است بیش از حد معمول احساس سردرگمی و افسردگی کنید.

۲. استرس
اگر قبل از طوفان احساس گزگز و ناراحتی کرده‌اید، احتمالاً بدن شما افت فشار اتمسفر را حس کرده است. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افت فشار اتمسفر قادر است، هسته دهلیزی برتر (SVN) را فعال کند، این قسمت بخشی از مغز است، که تعادل و ادراک را کنترل می‌کند. اگرچه این تحقیق روی موش‌ها انجام شد، اما انسان‌ها نیز SVN دارند.SVN ممکن است سیستم استرس بدن شما را قبل از باران‌های رگباری مختل کند و باعث شود که شما احساس خطر کنید.دمای بالا همچنین می‌تواند سطح استرس را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در ماه‌های گرم‌تر، عصبی‌تر و تهاجمی‌تر هستند.

۳. توانایی تفکر و تصمیم‌گیری آگاهانه
هوای گرم و آفتابی ممکن است بر عملکرد مغز تأثیرات زیر را بگذارد:
تقویت حافظه
قدرت یادگیری مطالب جدید افزایش می‌یابد
بهبود بی‌توجهی، اگر ADHD دارید
آب و هوای گرم همچنین باعث می‌شود افراد تمایل بالاتر به انجام ریسک‌های مالی داشته باشند. اگر در طول ماه‌های گرم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام می‌دهید، آب و هوا ممکن است یکی از دلایل آن باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها