به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۹۱۱۰۲

پرسپولیس ستاره‌محور نیست، ستاره‌ساز است

پرسپولیس ستاره‌محور نیست، ستاره‌ساز است
گروه ورزشی: بسیاری از هواداران پرسپولیس تصورش را هم نمی‌کردند که تیم‌شان در جدول، پس از عقب ماندن از سپاهان خیلی زود به شرایط ایده‌آل بازگردد. البته ناامیدی پرسپولیسی‌ها بی‌دلیل هم نبود، باتوجه به اینکه شاگردان گل‌محمدی در حساس‌ترین مقطع از فصل، فاصله پنج امتیازی با تیم دوم جدول را ازدست دادند و نمایش پرسپولیس در درون زمین هم چنگی به دل نمی‌زد این ذهنیت شکل گرفت که پرسپولیس قافیه قهرمانی را به سپاهان باخته است.

اما قهرمان پنج دوره از شش دوره آخر لیگ دوباره پا گرفت و حالا نفس‌هایش پشت گوش سپاهانی‌ها احساس می‌شود. پرسپولیس با کنار گذاشتن رقیب اصفهانی در رقابت‌های جام حذفی برای رسیدن به صدر باید از پس این تیم بربیاید. آنها با برد در تهران آسمان لیگ را دوباره به رنگ سرخ در می‌آورند‌. اتفاقی که اگرچه کار آسانی نیست و شکست دادن سپاهان در آزادی هم فرآیند بسیار دشواری است اما همین که حالا سرنوشت رسیدن یا ماندن در صدر جدول به بازی رودروی این دو تیم ربط دارد صرف‌نظر از جذابیت لیگ، این یعنی پرسپولیس به دوران اوج بازگشته است. برای بررسی اینکه پرسپولیس چگونه به کورس قهرمانی برگشته به وضعیت بعضی از نفرات این تیم که در چند بازی اخیر این تیم عملکرد درخشانی داشتند، پرداختیم‌.
 
 
پرسپولیس نه آقای گل دارد و نه آقای پاس گل
با نگاهی به جدول موثرترین بازیکنان لیگ مشخص می‌شود که پرسپولیسی‌ها اعتقادی به بازیکن تک‌محور یا ستاره در این فصل ندارند! در جدول برترین گلزنان لیگ لوکادیا، مهاجم هلندی این تیم وجود دارد که در نیم فصل عطای ماندن در ایران و رقابت برای کسب آقای گلی در لیگ برتر کشورمان را زد و به هلند بازگشت و در جدول برترین پاسورهای لیگ اوضاع برای مهدی ترابی کمی بهتر از قبل شده است. ترابی که پس از مدت‌ها در دو هفته گذشته پایش به گلزنی باز شده نامش در بین موثرترین بازیکنان لیگ هم نیست! نکته عجیب‌تر اینکه نام سعید صادقی، بازیکن گل‌سازی که از او به عنوان شاه‌مهره نقل و انتقالات یاد می‌کردند در بین برترین‌های پرسپولیس هم نیست و دانیال اسماعیل‌فر بعد از ترابی عملکرد بهتری در پاسوری برای پرسپولیس داشته است.
 
آقای کلین شیت هنوز اینجاست!
یکی از دلایل موفقیت‌های پرسپولیس در فصل جاری بدون تردید علیرضا بیرانوند است. بیرانوند چه در لیگ و چه در جام حذفی عصای دست یحیی گل‌محمدی بود و با اینکه پرسپولیس بهترین تیم دفاعی لیگ را ندارد اما آمار گل خورده آنها برای یک تیم مدعی، مطلوب تلقی می‌شود. ضمن اینکه بیرانوند با ۱۲ کلین‌شیت بهترین آمار را در بین گلرهای لیگ برتری در کنار حسین پورحمیدی (با یک بازی کمتر) به ثبت رسانده است. نکته قابل توجه اینکه دروازه‌بان لرستانی پرسپولیس زمانی که از این تیم جدا شد و به فوتبال اروپا رفت چندان وضعیت مناسبی نداشت و وضعیت خط دروازه پرسپولیس هم باوجود حامد لک قابل اطمینان نبود اما به نظر می‌رسد بیرو و پرسپولیس برای احیای خود به یکدیگر نیاز داشتند و اکنون وضعیت هم برای پرسپولیس و هم برای بیرانوند بهتر از قبل شده است.

ظهور و پرورش یک پدیده
اگر در آغاز فصل از اهالی فوتبال می‌پرسیدیم با وجود ستارگانی چون سروش رفیعی و سعید صادقی و امید عالیشاه و... جایگاه محمد عمری کجاست؟ در جواب اگر به طرح این سوال ما نمی‌خندیدند می‌گفتند عمری نامی را نمی‌شناسیم! طبیعی هم بود. اصلا کدام مربی به جای آن همه ستاره به یک جوان گمنام بازی می‌دهد؟ اما یحیی این ریسک را کرد و انصافا عمری هم با درخشش خیره‌کننده جواب اعتماد او را داد. عمری در چند بازی حساس پرسپولیس کار را برای این تیم درآورد و اوج درخشش او نیز در مقابل تراکتور بود که در یک نیمه با یک گل و یک پاس گل نسخه حریف را پیچید! بدون شک در مسیر قهرمانی لیگ این جوان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده را ایفا کند.

بازگشت به اوج در بهترین زمان ممکن
وحید امیری و مهدی ترابی و حتی سیامک نعمتی و مهدی عبدی در این فصل به دلایل مختلف از شرایط آرمانی به دور بودند اما هر چه از بازی‌ها سپری شد وضعیت برای آنها هم به‌ طور ایده‌آلی پیش رفت. امیری که مدت‌ها مصدوم بود در نقش دفاع چپ به خوبی جا افتاده اما در زمان حمله هنوز هم زهردار است، ترابی با دو گل در دو هفته اخیر و پاس گل‌های تماشایی نشان داده نمی‌خواهد فصل کابوس‌واری را پشت سر بگذارد و سیامک نعمتی هم در مقابل سپاهان در جام حذفی نشان داد در صورتی که زمان بازی بیشتری داشته باشد این‌بار به سادگی آن را از دست نخواهد داد، مهدی عبدی هم در دو بازی آخر پرسپولیس در اندک دقایقی که بازی کرده تاثیرگذار بود. بازگشت به اوج این ستاره‌ها برای یحیی بهترین خبر ممکن است.

گولسیانی و پورعلی‌گنجی و آسودگی سرخ‌ها
پورعلی‌گنجی و به‌ خصوص گولسیانی از مهره‌های قابل اتکا و اعتماد یحیی در خط دفاعی پرسپولیس هستند. بازیکنانی که در قلب خط دفاع انسجام خوبی به خط دفاعی تیم‌شان دادند و در زمان حمله و روی ضربات ایستگاهی در گلزنی هم موفق بودند. بدون تردید از ارکان مهم پرسپولیس برای پشت سر گذاشتن یک فصل با جام روی آنها حساب ویژه‌ای می‌شود و مربی پرسپولیس هم قدر این دو را می‌داند. غیبت گولسیانی در مقابل تراکتور بسیار به چشم آمد و جای خالی این مدافع گرجی روی گل عباس‌زاده با ضربه سر احساس شد.
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها