به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۳۹۵۵۰۵

«اسپیس‌ایکس» ۱۰ ماهواره جدید را برای «نیروی فضایی آمریکا» پرتاب کرد

«اسپیس‌ایکس» ۱۰ ماهواره جدید را برای «نیروی فضایی آمریکا» پرتاب کرد
گروه علمی: ۱۰ ماهواره جدید متعلق به «نیروی فضایی آمریکا» روز یکشنبه با موشک «فالکون۹» شرکت «اسپیس‌ایکس» به مدار پرتاب شدند.به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پس از چند روز تأخیر در هفته گذشته، مجموعه‌ای از ماهواره‌های پیشرفته جدید را برای «نیروی فضایی آمریکا»(USSF) به مدار پرتاب کرد.
 
یک موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) همراه با ۱۰ ماهواره برای «آژانس توسعه فضایی»(SDA) نیروی فضایی آمریکا، روز یکشنبه ساعت ۱۰:۲۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ»(VBG) کالیفرنیا بلند شد. تقویت‌کننده مرحله اول موشک پس از پرتاب، به سلامت به زمین بازگشت و درست کمتر از هشت دقیقه پس از بلند شدن، در منطقه فرود ۴ وندنبرگ فرود آمد.

موشک فالکون۹ پیشتر به پرتاب تعدادی از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک»(Starlink) به مدار نیز کمک کرده است. «جسی اندرسون»(Jessie Anderson)، مهندس تولید اسپیس‌ایکس گفت: این دومین پرتاب و فرود برای این تقویت‌کننده ویژه و صدوهشتادوسومین بازگشت موفق برای موشک کلاس مداری ما بود.

اسپیس‌ایکس به درخواست آژانس توسعه فضایی، نماهای زنده را از پرتاب یا جداسازی محموله از مرحله دوم فالکون ۹ نشان نداد و مدت کوتاهی پس از فرود تقویت‌کننده، به پخش زنده خود پایان داد.در شرح ماموریت اسپیس‌ایکس، جزئیاتی در مورد زمان استقرار ماهواره «Tranche ۰» ذکر نشده که خیلی تعجب‌آور نیست زیرا جزئیات مربوط به ماموریت‌های امنیت ملی مانند این مورد اغلب به سختی به دست می‌آیند. با وجود این، اطلاعاتی در مورد ماهواره Tranche ۰ وجود دارد. به عنوان مثال، این ماهواره‌ها نخستین اعضای شبکه موسوم به «PWSA» هستند که آژانس توسعه فضایی قصد دارد آنها را در مدار پایین زمین جمع ‌کند.

«مجله نیروی هوایی و فضایی»(Air and Space Forces Magazine) در مورد PWSA نوشت: براساس این طرح، نیروی فضایی آمریکا صدها ماهواره کوچک خواهد داشت و هر چند سال یک بار ماهواره‌های جدیدی به فضا پرتاب می‌شوند تا انعطاف‌پذیری و قابلیت‌ها را در مدار افزایش دهند.

این مجله نوشته است که هر کدام از ۱۰ ماهواره Tranche ۰ حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه دارند. هشت مورد از ماهواره‌های پرتاب‌شده در روز یکشنبه، داده‌ها را ارسال می‌کنند و دو ماهواره به ردیابی موشک‌ها می‌پردازند. نخستین مجموعه ماهواره‌ها در درجه اول برای نشان دادن قابلیت‌هایی است که ماهواره‌های آینده آژانس توسعه فضایی، آنها را عملیاتی خواهند کرد.

به گفته مجله نیروی هوایی و فضایی، انتظار می‌رود یک دسته دیگر از ماهواره‌های Tranche ۰ در ماه ژوئن به فضا پرتاب شوند. کل مجموعه شامل ۲۸ ماهواره است که ۲۰ ماهواره برای انتقال داده و هشت ماهواره برای ردیابی موشک به کار می‌روند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها