به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۰۲۴۸۲

دو قرآن‌سوز اعدام شدند

دو قرآن‌سوز اعدام شدند
گروه سیاسی: دو مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدساتِ مسلمانان جهان و ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی مردم ایران، که از طریق فعالیت گسترده در فضای مجازی اقدام به توهین به دین مبین اسلام، شخصیت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و نشر عمومی این توهین‌ها می‌کردند، به دلیل ارتکاب جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات، به دار مجازات آویخته شدند.
به گزارش میزان، در پی وصول گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر فعالیت یک مجموعه که مبادرت به انتشار تصاویر و لینک‌های مبتذل می‌کرد، در سال ۹۹ پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهر اراک تشکیل و افرادی در این رابطه شناسایی و به مراجع قضایی در تهران، اسلامشهر و رشت احضار می‌شوند.
با حضور این افراد در مرجع قضایی و انجام تحقیقات گسترده در مورد نوع فعالیت آن‌ها، مشخص می‌شود یکی از افراد احضار شده ارتباط کاملا ساختاری و هدفمندی با شبکه‌ای از افراد توهین‌کننده به مقدسات در فضای افکار عمومی و فضای مجازی دارد.
دستگیری یوسف مهرداد در اردبیل
در پی تحقیقات صورت گرفته، از فرد مورد اشاره و تجزیه و تحلیل داده‌های تجهیزات توقیف شده از یکی از متهمان، شخصی به نام یوسف مهرداد در شهرستان اردبیل شناسایی شده و مشخص می‌شود یوسف مهرداد مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی بسیار معروف در زمینه فعالیت‌های اسلام‌ستیزی و توهین‌های بیشرمانه به مقدسات دینی و اسلامی است.
یوسف مهرداد در گروهی که با هدف اسلام‌ستیزی، توهین به مقدسات و توهین به شخصیت پیامبر و ائمه اطهار ایجاد کرده بوده با دو شناسه متفاوت فعالیت می‌کرد که یکی از این حساب‌های کاربری با شماره موبایل ایران ایجاد شده بود و دیگری با شماره مجازی کشور فرانسه فعالیت می‌کرده است.
پس از شناسایی و بازداشت یوسف مهرداد، در تحقیقات فنی صورت گرفته از وی و امارات و اسناد بدست آمده از لوازم توقیف شده از او و همچنین اقاریر صریح متهم نزد مقام قضایی مشخص می‌شود نامبرده فعالیت گسترده‌ای دائر بر ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی و اسلامی داشته است.
یوسف مهرداد؛ ادمین و گرداننده اصلی ۱۵ گروه و کانال
در تحقیقات تکمیلی مشخص می‌شود، متهم یوسف مهرداد در گروه‌ها و کانال‌های متعدد با عناوین مختلف، اما اهداف یکسان در ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی فعالیت همه‌گیری داشته است.
در بررسی‌های فنی و دقیق صورت گرفته و آنچه در اکانت متهم مشخص شده است یوسف مهرداد حداقل در ۱۵ گروه و کانال ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده و به صورت گسترده در زمینه اسلام‌ستیزی، ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات فعالیت می‌کرده است.
بازداشت فاضلی زارع
در ادامه تحقیق از گروه‌ها و کانال‌ها متعلق به یوسف مهرداد، مشخص می‌شود که او در اداره این گروه‌ها و کانال‌های اسلام‌ستیز و هتاک به مقدسات با فرد دیگری به نام صدرالله فاضلی زارع همکاری گسترده و تنگاتنگی داشته است.
با بازداشت فاضلی زارع و آغاز تحقیقات از وی مشخص می‌گردد یک اکانت معروف که سابقه گسترده‌ای در توهین به مقدسات و ترویج خداناباوری داشته روی گوشی همراه او فعال است و متهم پس از مواجه شدن با حقایق آشکار روی تلفن همراه خود تعلق اکانت موصوف به خود را می‌پذیرد.
انجام تحقیقات بیشتر از فاضلی زارع نشان می‌دهد که او نیز با یک شماره مجازی متعلق به فرانسه اقدام به ایجاد یک حساب کاربری کرده و فعالیت ضد دینی خود را آغاز کرده است.
مدیریت ۲۰ گروه و کانال هتاک به مقدسات و خداناباوری توسط فاضلی زارع
زارع نیز در مانند یوسف مهرداد اقدام به ایجاد حساب کاربری دیگری کرده بوده که با آن حساب کاربری نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ترویج اسلام‌ستیزی و تبلیغ علیه دین اسلام و توهین به مقدسات و ائمه اطهار داشته است.
بررسی وسایل دیجیتال توقیفی از فاضلی زارع نیز حکایت از آن دارد که نامبرده در ایجاد و مدیریت چندین گروه و کانال دست داشته و اعضای گروه را هدایت می‌کرده است.
در تحقیقات به عمل آمده از فاضلی و بررسی وسایل الکترونیک وی اکانت معروف ترویج خداناباوری و هتاکی به ارزش‌‎های دینی، روی گوشی وی شناسایی می‌شود.
فاضلی زارع نیز همانند متهم دیگر مدیریت ۲۰ گروه و کانال ضد دین و هتاک را برعهده داشته و در آن‌ها فعالیت می‌کرده است.
اقرار صریح فاضلی زارع در دادگاه: قبول دارم توهین کردم
متهم فاضلی زارع در اقاریر صریح خود در دادگاه در پاسخ به این سوال که آیا به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده‌اید یا خیر؟ صراحتا می‌گوید بله قبول دارم توهین کردم.
فعالیت‌های افراد مورد اشاره به حدی گسترده و آشکار بوده است که حتی خود آن‌ها اذعان می‌دارند که «شنیده بودیم برخی از علما حکم ارتداد صاحب اکانت‌هایی که ما با آن‌ها فعالیت می‌کردیم را داده‌اند».
تحقیقات گسترده فنی و قضایی در پرونده
تعلق اکانت‌ها به متهمان در دو مرجع قضایی، یعنی مرجع قضائی محل زندگی آنان و سپس دادسرای اراک اثبات می‌شود و مراجع تخصصی مانند پلیس فتا و نهاد‌های امنیتی نیز در گزارش‌های جداگانه انتصاب اکانت‌ها به افراد موصوف را به لحاظ فنی تایید می‌کنند.
با وجود تحقیقات گسترده صورت گرفته از متهمان در شعب بازپرسی شهرستان‌های محل دستگیری و تفهیم اتهام به آن‌ها افراد مجددا با حضور در مرجع قضایی شهرستان اراک مورد تحقیق قرار گرفته و به فعالیت‌های دین ستیز و هتاکانه علیه مقدسات نیز اقرار می‌کنند.
هنگامی که متهمان در جلسه دادگاه با مستندات استخراج شده از فعالیت‌های گسترده‌شان در گروه‌ها و کانال‌ها مواجه شده و مورد سوال قرار می‌گیرند ضمن اقرار به فعالیت‌های خود، نوع ارتباط با دیگر افراد را نیز به تفصیل شرح می‌دهند.
متهم فاضلی زارع در جلسه مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به تعلق یکی از اکانت‌های ضد دین معروف به خود اذعان می‌نماید و در اظهارات خود می‌گوید: «مطالبی که در این جلسه نشان داده شد را من در گروه‌ها و کانال‌ها فرستادم».
قابل ذکر است توهین‌ها و مطالب درج شده در کانال‌ها و گروه‌های متهمان به جهت قبح شدید و رکیک بودن آن‌ها امکان درج در هیچ نوشته‌ای را نداشته تا جایی که در دادنامه منتشر شده از سوی دادگاه بدوی و هم دادنامه منتشر شده از سوی دیوان عالی کشور در این خصوص عنوان می‌شود «به جهت قبح شدید مطالب از درج آن‌ها در دادنامه خودداری می‌گردد».
در رای دیوان عالی کشور در این پرونده آمده است، پیام‌های موجود در حساب‌های متهمان با دقت مورد بررسی قرار گرفته که در آن‌ها به صراحت به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام (ص)، امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و به طور کلی به ائمه معصومین سلام الله علی‌ها اجمعین دشنام داده شده است.
هر دو متهم به افعال خود توجه کامل داشته‌اند
نوع فعل هر دو متهم و متن پیام‌های بارگذاری شده که در دفعات متعدد به وقوع پیوسته است دلالت بر قصد و اراده آن‌ها و توجه کامل به افعال خود داشته که حتی یکی از متهمین (یوسف مهرداد) پیش از دستگیری و زمانی که متوجه لو رفتن خود می‌شود با آگاهی کامل نسبت به حذف اکانت خود اقدام نموده که همین امر نیز موید اراده کامل متهم در نوع فعالیت خود بوده است.
قرآن سوزی یوسف مهرداد
همچنین در گوشی متهم یوسف مهرداد فیلم مستندی کشف شده که دلالت بر قرآن‌سوزی دارد و در اکانت وی نیز بازنشر عمومی داده شده است.
بررسی این کلیپ‌ها نیز دلالت بر انتساب این اقدام موهن به نامبرده دارد.
تشکیل پرونده شخصیت برای یوسف مهرداد
در مورد برخی ادعا‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه متهم در زمان وقوع جرم مسلوب الاختیار بوده است، دادگاه، پرونده شخصیت تشکیل داده و با اعزام متهم نزد مرجع پزشکی قانونی خواستار اظهار نظر کارشناسی در مورد وی شده است.
پزشکی قانونی با تشکیل پرونده شخصیت برای متهم یوسف مهرداد سلامت روحی و روانی وی را تایید کرده است.
چرا متهمان در اراک محاکمه شدند؟
در مورد برخی اظهارات صورت گرفته مبنی بر اینکه چرا متهمان با وجود دستگیری در یاسوج و اردبیل به دستگاه قضایی استان مرکزی تحویل داده و در آنجا محاکمه شده‌اند، دادگاه با استناد به رای وحدت رویه ۷۲۰ مورخ ۱، ۱۲، ۹۱ عنوان کرده که محل رویت، سالب به رسیدگی است و از آنجا که اقدامات مجرمانه هم از خط داخلی و هم از خط مجازی کشور فرانسه صورت گرفته است و نتیجه در محل‌های مختلف محقق شده که نیابت‌های متعدد ارسالی به مراجع قضایی ذیربط موید مطلب است، لذا محل شروع کننده، به تحقیق و رسیدگی صالح است و ذیل ماده ۳۱۰ مصوب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ برهمین امر دلالت دارد و همچنین نظریه مشورتی به شماره ۷.۹۳.۲۵۷۴ مورخ ۲۲، ۱۰، ۹۳ هم موید همین مطلب است.
انتصاب وکلای تعیینی از سوی متهمان
بر اساس این گزارش هر دو متهم در جریان رسیدگی به پرونده خود دارای وکیل تعیینی بوده و وکلای هر دو متهم در جریان کامل پرونده قرار داشته و از موکلین خود دفاع کرده‌اند.
پس از صدور رای دادگاه بدوی، وکلای تعیینی متهمان درخواست فرجام خواهی خود از رای دادگاه استان مرکزی را اعلام می‌دارند و نسبت به مجازات اعدام معترض می‌شوند.
دیوان عالی کشور با عنایت به محتویات پرونده، گزارش پلیس فتای استان مرکزی، اظهارات متهمین در مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی و دفاعیات بلاوجه متهمان و مبانی استدلالی و مواد استنادی دادنامه و نظر به اینکه فرجام خواهان در لوایح تقدیمی خود دلیل یا دلایلی که موثر در نقض رای گردد ارائه ننموده‌اند، فرجام‌خواهی ایشان را غیر مدلل و غیر وارد تشخیص و مردود اعلام کرده و به استناد شق الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری رای دادگاه استان مرکزی را تایید و ابرام می‌نماید.
براساس رای صادره، صدرالله فاضلی زارعی، به اتهام سب‌النبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت و یوسف مهرداد به اتهام سب النبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی به اعدام محکوم شدند.
نهایتا صبح امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ این دو متهم به دار مجازات آویخته شدند.
برچسب ها: اعدام

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۱۳:۵۲
به همین راحتی دو نفر اعدام کردید؟؟؟!!! (429389)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها