به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۰۴۱۹۶

بهترین آزمایشگاه برای آزمایش هورمونی بارداری کجاست؟

گروه کسب و کار: تهران لب یکی از شناخته شده ترین آزمایشگاه های ژنتیک در تهران است که انواع خدمات آزمایش هورمونی برای بارداری، آزمایش تشخیص هویت و انواع آزمایش‌ها و چکاپ‌های تخصصی پزشکی دیگر را در سریعترین زمان حتی در منزل و محل کار در اختیار شما قرار میدهد.
بهترین آزمایشگاه برای آزمایش هورمونی بارداری کجاست؟
هورمون ها از جمله مهم ترین مواد شیمیایی در بدن هستند که از غدد درون ریز ترشح شده و تقریبا روی تمام عملکردهای بدن از جمله رشد، بلوغ، آمادگی برای بارداری و خود دوران بارداری تاثیر مستقیم آزمایش تشخیص هویت میگذارند. در این خبر ضمن بررسی آزمایش هورمونی، نگاهی به آزمایش تشخیص هویت هم می اندازیم و مهم ترین هورمون ها در آزمایش هورمونی قبل بارداری و حین بارداری را بررسی میکنیم.
در واقع مزیت آزمایش هورمونی بارداری، ایجاد اطمینان در زوجین است تا مطمئن شوند که خانم از نظر جسمی و هورمونی در وضعیت مطلوبی به سر می برد و آمادگی فرزندآوری سالم و بی خطر را دارد.
همچنین در حین بارداری میتوان با سنجیدن میزان هورمون های مختلف مثل تیروئید و HCG اطلاعات مهمی درباره سلامت مادر و فرزند و همچنین زمان زایمان به دست آورد.
یکی دیگر از آزمایش های پر استفاده در بین خانم های باردار، آزمایش تشخیص هویت جنین و تست DNA است. این تست به والدین یا پدر جنین یا نوزاد این امکان را میدهد تا از وجود رابطه خونی با جنین یا نوزاد مطمئن شود.

بهترین آزمایشگاه برای آزمایش هورمونی بارداری کجاست؟

نقش و تاثیر هورمون های زنانه
بسیاری از متخصصین برای درک راحت تر نقش هورمون در بدن خانم ها (و آقایان)، آن را به سکان کشتی بدن ما تشبیه می کنند که کاملا کنترل بدن ما را در اختیار دارد؛ آنها میتوانند به راحتی هم در ظاهر ما دخالت داشته باشند و باعث رشد مو و تغییرات پوست شوند، هم به راحتی میتوانند تاثیرات روانی ایجاد کنند و خلق و خوی ما را تغییر دهند.
انجام آزمایش هورمونی در منزل یا در آزمایشگاه به شما کمک میکند تا درک بهتری از سلامت بدن خود داشته باشید، چرا که تنظیم نبودن و تغییر ناگهانی آنها یک زنگ خطر برای شروع بیماری و همچنین عدم آمادگی شما برای بارداری خواهد بود.

چندین نشانه اصلی وجود دارد که زنگ اختلالات هورمونی در بدن را به صدا در میاورند:
•    تنبلی تخمدان
•    پریود یا قاعدگی نامنظم
•    تغییرات غیرطبیعی در خلق و خو
•    چاقی
•    افسردگی
•    موهای زائد
•    یائسگی و در نهایت ناباروری

آزمایش هورمونی برای بارداری به شما کمک میکند تا میزان مناسب این مواد مهم در بدن را مورد سنجش قرار دهید.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، آمارهای جهانی نشان میدهند که ناباروری مقطعی یکی از مشکلات رایج است که از هر 6 خانم، 1 نفر از آنها آن را تجربه میکند. این ناباروری به دلایل مختلفی به خصوص مشکلات هورمونی اتفاق میافتد. (منبع خبر: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infertility)

- چهار هورمون مهم در آزمایش هورمونی قبل بارداری
تا اینجای کار متوجه شدید که انجام آزمایش ناباروری با استفاده از آزمایش هورمونی برای بارداری یکی از مهم ترین کارهایی است که برای اطمینان از یک زایمان بدون مشکل باید انجام دهید، تا اطمینان پیدا کنید که بدن شما آمادگی کافی دارد.
در این رابطه، یکی از تحقیقاتی که در وب سایت ریسرچ گیت منتشر شده درباره رابطه اختلالات هورمونی در زنان نابارور است. این مقاله که در ژوئن 2021 در این سایت قرار گرفته، نشان میدهد که 68 الی 70 درصد از بانوانی که مشکل ناباروری دارند، دچار عدم تعادل هورمون های FSH، LH، TSH و پرولاکتین هستند.
(منبع خبر: https://www.researchgate.net/publication/352870571_ASSOCIATION_OF_HORMONAL_IMBALANCE_LIFESTYLE_AND_CLINICAL_ATTRIBUTES_WITH_FEMALE_INFERTILITY)
آزمایش هورمونی برای بارداری شامل سنجیدن هورمون های است که بسته به صلاحدید پزشک، یک یا چند مورد از هورمون های زیر بررسی میشوند.

·       هورمون FSH
این هورمون که توسط غده هیپوفیز تولید میشود، به بهبود رشد تخمک ها و بالغ کردن آنها برای باروری کمک میکند. این هورمون همچنین با تحریک تخمدان ها، به تنظیم دوران قاعدگی کمک میکند
شرایط آزمایش هورمونی FSH شامل انجام تست در روز سوم قاعدگی، اول صبح و بعد از 12 ساعت ناشتایی می باشد.
رنج نرمال این هورمون بین 5 تا 20 است و میزان غیرطبیعی آن ممکن است نشان از نارسایی زودرس تخمدان داشته باشد.

·       هورمون استروژن
هورمون استروژن یکی از مهم ترین هورمون های تاثیرگذار در سلامت دستگاه تولید مثل بانوان است. بطور کلی نمیتوان رنج نرمالی از این هورمون را برای همه مشخص کرد چرا که سطح آن بسته به سن و وضعیت سلامت هر فرد متفاوت است.
این هورمون در دوران بارداری نیز تغییرات زیادی میکند و میتواند روی نتایج آزمایش هورمونی تاثیر بگذارد.
ارزیابی استروژن در آزمایش هورمونی قبل بارداری بسیار مهم است چرا که تنظیم نبودن سطح آن میتواند نشانه تخمدان پلی کیستیک باشد. همچنین پایین بودن بیش از حد این هورمون میتواند عاملی بر عدم تخمک گذاری باشد.

·       هورمون LH
هورمون لوتئینی (Luteinizing hormone) که در غده هیپوفیز تولید می شود در تنظیم تخمک گذاری و چرخه قاعدگی نقش بسیار مهمی ایفا میکند و در طی دوران قاعدگی معمولا کاهش و افزایش پیدا میکند.
سطح این هورمون بیشتر با شروع بلوغ، باروری و قاعدگی مرتبط است و پزشکان ممکن است به دلایل مختلفی درخواست چک کردن سطح آن را بکنند، مثل:
•    بانوانی که در باردار شدن مشکل دارند
•    بانوانی که مدت طولانی پریود نشده اند و قاعدگی نامنظم دارند
•    خانم هایی که مشکوک به یائسگی هستند
•    افرادی که دارای اختلال در هیپوفیز میباشند

·       هورمون پروژسترون
هورمون Progesterone نوعی هورمون استروئیدی است که در نیمه دوم پریودی و توسط جسم زرد تولید میشود. این هورمون وظیفه بسیار مهمی برای آماده سازی رحم برای باروری دارد و تنظیم نبودن آن میتواند باردار شدن را با مشکل مواجه کند.

- 6 هورمون مهم در آزمایش هورمونی در زمان بارداری
انجام تست هورمونی فقط برای قبل از بارداری نیست و بانوان باید در حین بارداری نیز تنظیم برخی از هورمون ها را تحت نظر داشته باشند.
مواردی که پیش از این ارائه شد برای زمانیست که به تازگی قصد فرزندآوری دارید و هنوز برای آن اقدام نکرده اید. هورمون هایی که در ادامه به آنها می پردازیم برای این است با تنظیم آنها سلامت جنین را بیشتر تضمین کنید.

·       آزمایش هورمونی HCG
هورمون (human chorionic gonadotropin) اصلی ترین و مهم ترین هورمونی است که در زمان بارداری ترشح میشود و طی دوره های مختلف ممکن است مورد بررسی قرار بگیرد. این هورمون تنها در زمانی ترشح میشود که باردار شده باشید.
اچ سی جی منحصرا در جفت ساخته میشود و میزان آن در خون و ادرار مادر، خصوصا در سه ماهه اول بارداری بسیار بالا می رود.
جالب است بدانید این هورمون یکی از دلایل اصلی ایجاد حالت تهوع و استفراغ در بانوان است که در بارداری بسیار رایج است.

·       آزمایش هورمون HPL
هورمون لاکتوژن جفتی انسان (HPL) در هفته دوم بارداری تولید میشود و در هفته های سوم تا ششم در سراسر بدن ترشح میشود این هورمون در هفته ششم بارداری در آزمایش خون مشخص می شود.
در مادرانی که دو یا چند قلو حامله باشند سطح این هورمون بیشتر خواهد بود و چند وظیفه مهم در بارداری دارد:
•    تغذیه و تامین انرژی جنین
با آزادسازی گلوکز یا قند، انرژی جنین تامین میشود.
•    تنظیم متابولیسم – HPL کمک میکند تا چربی موجود در غذاها بهتر تجزیه شوند.
•    ایجاد مقاومت به انسولین – لاکتوژن جفتی، جذب انسولین در بدن را کاهش می یابد و اینکار باعث میشود گلوکز بیشتری برای تغذیه جنین در خون وجود داشته باشد.

·       آزمایش هورمونی پروژسترون
پروژسترون در زمان بارداری نیز اهمیت ویژه ای دارد و نقش آن آرام کردن ماهیچه های رحم است. اینکار به تخمک بارور شده در جایگزینی کمک میکند. به طور کلی در امنیت تخمک بارور شده و آماده کردن بستر مناسب اهمیت دارد، ضمن اینکه در زمان بارداری به حفظ لایه داخل رحم نیز کمک میکند.  

·       آزمایش پرولاکتین
پرولاکتین هورمونی است که بافت سینه بانوان را برای شیردهی آماده میکند. میزان این هورمون بعد از به دنیا آوردن نوزاد افزایش می یابد تا مادر آماده شیردهی شود. برای این کار، استروژن که توسط هیپوفیز ترشح میشود نیز به افزایش پرولاکتین کمک میکند.
یکی از اصلی ترین موارد در آزمایش هورمونی بارداری میتواند این هورمون باشد، خصوصا برای بانوانی که در شیردهی به مشکل بر میخورند.

·       استروژن در بارداری
هورمون استروژن در بعد از بارداری نیز نقش مهمی در بدن بانوان و حفاظت از جنین ایفا میکند. در واقع به لطف این هورمون است که رشد برخی از اندام های داخلی و همچنین اعضای بدن جنین تشکیل می شوند؛ این هورمون در تشکیل غده فوق کلیوی در جنین نیز بسیار موثر است. سطح این هورمون در سه ماهه اول بارداری بسیار بیش تر از حالت عادی است
لطفا به این نکته توجه داشته باشید که رشد و تکامل یک جنین در بدن بانوان تقریبا روی تمام هورمون های بدن آنها تاثیرگذار است و قطعا هورمون های مهم بیش تری در دوران قبل و حین بارداری وجود دارند که موارد اشاره شده تنها برخی از آنها را شامل میشود.

آزمایش تشخیص هویت جنین
علاوه بر آزمایش هورمونی برای بارداری، نوع دیگری از آزمایشات که بر روی جنین و قبل از زایمان انجام میشود، آزمایش تشخیص هویت است. این آزمایش که به نام آزمایش پدری یا ابوّت هم شناخته میشود را میتوان در حین بارداری یا بعد از آن انجام داد.
با استفاده از این تست DNA، پدرانی که به هر دلیل نیاز به اثبات رابطه خونی با یک نوزاد دارند میتوانند از آن مطمئن شوند.  

روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:
1.     تست DNA غیرتهاجمی NIPP
این تست DNA دقیق ترین روش برای اثبات رابطه پدر و فرزندی قبل از تولد جنین است. در این تست از پدر و مادر نمونه خون گرفته میشود سلول های جنینی تجزیه و تحلیل شوند. این آزمایش بیش از 99 درصد دقیق است و میتوان آن را بعد از هفته هشتم بارداری انجام داد.

2.    آزمایش تشخیص هویت آمنیوسنتز
این آزمایش که در هفته های چهارده تا بیستم بارداری انجام میشود، به طور معمول به منظور تشخیص نقص و اختلال در لوله عصبی و یا ناهنجاری های کروموزومی و اختلالات ژنتیکی با تست DNA انجام میشود.
با این حال، در این آزمایش که شامل نمونه برداری با یک سوزن بسیار نازک است، نمونه دی ان ای جمع آوری شده با پدر بالقوه مقایسه می شود تا از این طریق اثبات رابطه خونی نیز انجام شود.
توجه داشته باشید که این آزمایش در موارد نادر با دلایلی مثل پارگی کیسه آب یا عفونت میتواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

3.  آزمایش تشخیص هویت جنین با CSV
آزمایش CSV شامل جمع آوری پرزهای کوریونی که تکه های کوچک بافتی متصل به رحم هستند می باشد. در این آزمایش از نیز از یک سوزن بسیار نازک و سونوگرافی استفاده می شود تا آزمایش تشخیص هویت انجام شود.
این یکی از موثق ترین روش ها برای آزمایش تشخیص هویت جنین است و در بین هفته های 10 تا 13 بارداری قابل انجام شد.

برای آزمایش هورمونی بارداری به آزمایشگاه تهران لب مراجعه کنید

برای آزمایش هورمونی بارداری به آزمایشگاه تهران لب مراجعه کنید
با توجه به اهمیت ویژه ای که هورمون ها در سلامت مادر و جنین ایفا می کنند، هدف اصلی این خبر از بهار نیوز، آشنایی بیش تر شما با نقش و سازوکار هورمون ها در بدن در زمان بارداری بود و تلاش کردیم تا نقش هر یک از هورمون ها در آزمایش هورمونی قبل بارداری و حین بارداری را به شما آموزش دهیم.
در این بخش، بهترین آزمایشگاه برای آزمایش هورمونی بارداری را آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب معرفی می کنیم.
تهران لب یکی از شناخته شده ترین آزمایشگاه های ژنتیک در تهران است که انواع خدمات آزمایش هورمونی برای بارداری، آزمایش تشخیص هویت و انواع آزمایش‌ها و چکاپ‌های تخصصی پزشکی دیگر را در سریعترین زمان حتی در منزل و محل کار در اختیار شما قرار میدهد.

آدرس آزمایشگاه تهران لب:
تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای پارک ساعی بعد از کوچه شهید مهدی اسعدی، پلاک: 2173 طبقه: همکف
مسیرهای دسترسی آزمایشگاه تهران لب:
- گوگل مپ:
https://goo.gl/maps/1yNcea2Zr6aSgMQR6
- نشان:
https://nshn.ir/87_bv_4sNxiH0p

شماره تلفن آزمایشگاه تهران لب:
1650 برای استان تهران و 88709970-021 برای دیگر استان‌ها
اطلاعات بیشتر در مورد تماس با آزمایشگاه تهران لب:
https://tehranlab.com/contact-us/

·       مشاوره تلفنی رایگان آزمایش هورمونی بارداری
اگر احساس غیرعادی دارید و یا حس می کنید که هورمون های شما دچار اختلال شده اند، تهران لب این امکان را برای شما فراهم کرده تا با تماس با تهران لب، بصورت رایگان از مشاوران و متخصصین این آزمایشگاه استفاده کنید. (https://tehranlab.com/test-and-genetics-counseling)

·       انجام آزمایش هورمونی بارداری تحت پوشش بیمه
به منظور رعایت حال مراجعه کنندگان محترم، آزمایشگاه تهران لب با تمامی شرکت های بیمه شناخته شده کشور طرف قرارداد است و شما عزیزان میتوانید آزمایش هورمونی بارداری را تحت پوشش بیمه خود انجام دهید. (https://tehranlab.com/list-of-insurances-of-the-contracting-party)

·       دریافت آنلاین نتیجه آزمایش هورمونی بارداری
نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست، بهترین آزمایشگاه ژنتیک و هورمونی تهران نتایج آزمایش را بصورت آنلاین در اختیار شما قرار میدهد. همچنین آزمایشگاه تهران لب به شما این امکان را میدهد تا آزمایش هورمونی را در منزل و محل کار خود انجام دهید. (https://tehranlab.com/departments/test-at-home)
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها