به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۱۲۹۲۷

این افراد بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند

این افراد بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند
گروه جامعه: کارشناس گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان قزوین گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات اجتماعی قرن حاضر و از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری و یکی از ناگوارترین آسیب‌های اجتماعی در کشورهاست. اعتیاد نه تنها منجر به آسیب‌های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد مبتلا می‌شود، بلکه باعث آسیب‌های اجتماعی متعدد نظیر طلاق، بزهکاری و بیکاری می‌شود.
 
به گزارش بهداشت نیوز، محمدرضا یوسفی، تأکید کرد که وابستگی به مواد تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده است که به‌طوری که فرد معتاد، هم ازنظر جسمی، و هم از نظر روانی، مصرف مواد را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهد.به گفته این کارشناس، کودکانی که در برخی خانواده‌ها رشد می‌کنند، بیشتر، مستعد گرایش به آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد هستند. این مدل خانواده‌ها شامل:
1- خانواده‌های از هم گسیخته: طلاق یا مشاجرات دائمی بین والدین
2- خانواده‌های سخت گیر و مستبد: والدین با خشونت و تحقیر و سرزنش
3- خانواده‌های سهل انگار: والدین بی‌هیچ کنترل و نظارتی بر فرزندان
4- خانواده دارای فرد معتاد: یکی از والدها یا هردو، مصرف مواد دارند
وی با بیان اینکه این چهار خانواده از خطر بیشتری برای فرزندان خود برخوردارند و می‌توانند به کودکانشان آسیب زیادی وارد کنند؛ تأکید کرد که کودکان و نوجوانان دچار اعتیاد، علایمی را از خود نشان می‌دهند که والدین باید به آن توجه زیادی کنند. برخی از این علایم عبارتند از:
افت تحصیلی
عدم توجه به وضع ظاهری
خستگی
افسردگی
روحیه تهاجمی
تعویض دوستان
تغییر ساعات خواب و بیداری
تغییرات جسمانی: ریزش آب بینی، عطسه‌های مکرر، چشم‌های قرمز

یوسفی این سخنان را به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر( پنجم تیر ماه) بیان کرد و از والدین درخواست کرد برای مشاوره در این زمینه و دریافت مهارت‌های فرزندپروری، به مراکز خدمات جامع سلامت شهری مراجعه کنند تا آموزش‌های لازم را در طول سال از کارشناس سلامت روان دریافت کنند.
برچسب ها: اعتیاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها