به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۵:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۱۴۷۳۶

نرخ بیکاری کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد در سال 2023

نرخ بیکاری کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد در سال 2023
گروه اقتصادی: نرخ بیکاری کشورهای کم‌درآمد در سال جاری میلادی نمی‌تواند به سطح پیش از شیوع پاندمی کرونا بازگردد. کشورهای شمال آفریقا و برخی کشورهای عربی خاورمیانه در حوزه اشتغال وضعیت مناسبی ندارند.

به گزارش تجارت نیوز، سازمان بین‌المللی کار هشدار داد که کشورهای کم‌درآمد حوزه خاورمیانه و آفریقا نسبت به سایر نقاط جهان توان کاهش نرخ بیکاری و بازگشت به دوران پیش از شیوع کرونا را ندارند.این سازمان در بهار 1402 در گزارشی پیش‌بینی کرد که نرخ بیکاری در جهان در سال 2023 میلادی به رقم 5.3 درصد کاهش خواهد یافت. اما کاهش نرخ بیکاری عمدتا در کشورهای با درآمد بالا میسر است که به شکل اعجاب‌انگیزی در برابر شوک‌های اقتصادی مقاومت نشان داده‌اند، نرخ بیکاری در کشورهای با درآمد پایین همچنان بالا باقی خواهد ماند.

نرخ بیکاری در کشورهای آفریقایی و عرب خاورمیانه
مطابق با پیش‌‌بینی‌ها نرخ بیکاری در کشورهای شمال آفریقا و کشورهای عرب خاورمیانه به ترتیب 11.2 و 9.3 درصد خواهد بود که همچنان بالاتر از رقم پیش از دوران کروناست. کشورهای آمریکای لاتین، حوزه دریای کارائیب، اروپا، آسیای میانه و غرب آسیا همگی توانسته‌اند نرخ بیکاری را به وضعیت پیش از کرونا بازگردانند. انتظار می‌رود که روند رو به رشد اشتغال به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی در سال 2023 به رقم 2.8 درصد برسد، در حالیکه این عدد در سال گذشته میلادی برابر با 3.4 درصد بود.سازمان جهانی کار تاکید دارد که درصد پیش‌بینی شده اشتغال سال جاری میلادی تصویر کاملی از بحران بیکاری در کشورهای کم‌درآمد ارائه نمی‌کند. بر این اساس، شکاف شغلی به مراتب مضرتر از وقتی است که افراد فاقد شغل یا ناتوان از پیدا کردن کار مناسب شمارش می‌شوند.

شکاف شغلی در سال 2023
طبق پیش‌بینی سازمان جهانی کار، میانگین شکاف شغلی در جهان در سال 2023 رقمی بالغ بر 11.7 درصد (حدود 453 میلیون نفر) خواهد بود، در حالی که شکاف شغلی در کشورهای کم‌درآمد و پردرآمد جهان به ترتیب 21.5 و 8.2 درصد خواهد بود.سازمان جهانی کار معتقد است که شکاف شغلی رخ داده از دو بحران تشدیدکننده نشات می‌گیرد، نخست اثرات ماندگار پس از پاندمی کرونا و دیگر بروز جنگ‌های اوکراین و سوریه که سبب تورم شدید، نرخ بهره بالا و کاهش ارزش پول شده است. نرخ بهره در 37 کشور جهان همچنان بالای 10 درصد بوده که سبب افزایش مقروض شدن و سخت‌تر شدن بازپرداخت وام خواهد شد. نرخ بهره و بازپرداخت در دوران پاندمی سر به آسمان برد.

وضعیت نرخ بیکاری در ایران
صبح امروز مرکز آمار ایران نیز نرخ بیکاری ایران در بهار 1402 را رقمی بالغ بر 8.2 درصد عنوان کرد. عدد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران با پیش‌بینی سازمان جهانی کار برای ماه‌های آینده در مورد کشورهای بحران‌زده منطقه نظیر سوریه به میزان 1.1 درصد تفاوت دارد. هر چند که سازمان جهانی کار اذعان کرده که کشورهای غرب آسیا (کشورهای پردرآمد) توانسته‌اند نرخ بیکاری خود را به دوران پیش از شیوع کرونا بازگردانند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها