به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۱۶۸۹۸
کنترل بورس تهران به جای سهامداران خرد، به دست حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها افتاد

بورس یا کوره پول سوزی ۴۹ میلیون سهامدار؟

بورس یا کوره پول سوزی ۴۹ میلیون سهامدار؟
گروه اقتصادی: شاخص کل بورس تهران روز سه شنبه ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲ در حالی با رشد ۴۳ هزار و ۱۲۲ واحدی معادل ۲.۲ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۵۵ واحدی قرار گرفت که ترس در بازار سرمایه موج می‌زند.
به گزارش اقتصاد 24،مشاهدات از بازار سهام نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد افزایش ۰.۶۷ درصدی داشته و به رقم ۶ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومانی رسیده است؛ این در حالی است که تحلیلگران از ارزش پایین معاملات به دلیل تصمیمات دولت و سازمان بورس در مورد بورس گلایه مندند.

خبر درمانی در بورس 
آنچه ردای سبز بر تن بازار بورس تهران در روز سه شنبه کرد، امیدواری سهامداران خرد به یک خبر بود: «اصلاح آیین‌نامه نرخ خوراک به دولت رفت».

اما آیا می‌توان به روند صعودی بورس امیدوار بود؟
همیشه پای حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در میان است!
مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این رابطه گفت: نکته عجیب بورس امروز، ریزش صف‌های خرید به یک دلیل کاملا واضح و مشخص است و آن چیزی نیست جز عرضه آبشاری بازارگردان‌ها و حقوقی ها.وی با بیان اینکه بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها تبدیل به سم مهلکی برای بورس تهران شده اند، ادامه داد: به محض اینکه صف خرید شکل می‌گیرد و پول پشت سهمی می‌آید، حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها با چراغ سبز سازمان بورس و بدون هیچ محدودیتی با تمام قوا شروع به عرضه سهام می‌کنند.

پارک پول قدرتمند در صندوق‌های درآمد ثابت
«بخشی از نقدینگی سهامداران در صندوق‌های درآمد ثابت حبس شده و سهامداران چشم انتظار نشانه‌های برگشت بازارند. بخش قابل توجهی از نقدینگی نیز در کارگزاری‌ها پارک شده است.» روزبهانی با بیان این مطلب گفت: متاسفانه این در شرایطی است که حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها پا روی گلوی سهامداران گذاشته اند و با عرضه سهام نَفَس بازار سرمایه را به شماره انداخته اند.وی افزود: بررسی بازار روز سه شنبه نشان می‌دهد سهم‌های زیادی صف خرید شدند، اما با ضرب شست حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها به سرعت صف‌های خرید عرضه می شد.

خواسته سهامداران ورود رئیس قوه قضائیه به ماجرای بورس است
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نظارت بر حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها به دلیل وقایع اخیر گفت: خواسته سهامداران خُرد ورود رئیس قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر بازار سرمایه است.روزبهانی با بیان اینکه نوش داروی تن زخمی بورس تهران، وجود یک شعبه مالی بازرسی و کشف حقیقت در سازمان بورس است، گفت: این شعبه باید در مورد تمام اتفاقات بازار از قبیل رصد عملکرد روزانه حقوقی‌ها و بازارگردان ها، عملکرد ناظرین بازار، قوانین خلق الساعه، اظهار نظر مسئولان و نهاد‌های دولتی، در جهت رفع ابهام و کمک به بازار سرمایه ورود کند.

آیا ریزش‌های ناگهانی بورس دوباره رخ می‌دهد؟
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به قصه پرغُصه «افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها» و ریزش ناگهانی شاخص کل بورس گفت: اگر سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه یک شعبه مشترک در بورس داشتند شاهد اتفاقاتی از این دست در بورس تهران نبودیم.روزبهانی با طرح این سوال که «مگر رییس جمهور محترم نفرموده اند باید کاری کنیم که اقتصاد پیش بینی پذیر باشد؟» ادامه داد: اگر منِ سرمایه گذار که می‌خواهم در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنم ندانم این سرمایه گذاری چه آینده‌ای دارد به بازار سرمایه ورود نمی‌کنم. نمی‌شود که با یک قانون، یک صنعت را به خاک و خون کشید.

هشدار نسبت به فرار پول از بورس تهران
به اعتقاد این کارشناس ارشد بازار سرمایه، شاهد افزایش روزانه نرخ سود بانکی هستیم در شرایطی که مسئولان به خوبی می‌دانند این کار چه عواقبی برای تولید و بورس دارد.روزبهانی با هشدار نسبت به فرار نقدینگی از بورس به سایر بازار‌های دارایی ادامه داد: نهاد‌های مالی باید دست به دست هم بدهند تا نقدینگی از بازار جمع و وارد بازار سرمایه شود. این حجم نقدینگی اگر به سمت بازار‌های دلار، خودرو، مسکن و... برود موجب تورم و گرانی افسارگسیخته می‌شود.

چرا باید از بورس حمایت شود؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه الان، بهترین زمان برای حمایت از بورس و سهامداران خرد است، گفت: قیمت سهام به قیمت‌های سال ۱۳۹۹ رسیده است. کدام بازار اعم از مسکن، خودرو، طلا، دلار و... است که قیمت آن در طول این چند سال افزایش نیافته است؟روزبهانی با ذکر یک مثال ادامه داد: در حالی شاهد جهش قیمت مسکن هستیم که سهام گروه ساختمانی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در اردیبهشت ماه امسال ریخت. کجای دنیا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟

بورس ملعبه دست دولتمردان شده است
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه متاسفانه بورس تهران ملعبه دست دولت شده است، گفت: سهامداران خرد مظلوم بورس جور تامین کسری بودجه دولت را می‌کشند.روبهانی خاطرنشان کرد: اگر همه دولتمردان دست به دست هم دهند تا قیمت مسکن را ۲۰ درصد کاهش دهند نمی‌توانند؛ ولی برای سقوط بازار سرمایه یک تبصره، یک اظهار نظر یا یک قانون جدید کافی است تا بورس به خاک و خون کشیده شود.

۵۰ میلیون سهامدار خرد چشم انتظار شفاف سازی
این کارشناس بازار سرمایه گفت: همه این‌ها در شرایطی است که جامعه ۴۹ میلیونی سهامداران خرد چشم انتظار شفاف سازی در مورد ماجرای افزایش خوراک پتروشیمی‌ها هستند.روزبهانی ادامه داد: با احتساب سهامداران عدالت، ۴۹ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار بازار سرمایه اند و حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر به صورت روزانه از این تصمیمات نابهنگام آسیب می‌بینند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها