به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۱۷۸۶۹

استفاده از همه مسیرها برای احقاق حق ایران

استفاده از همه مسیرها برای احقاق حق ایران
گروه سیاسی:سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) در پاسخ به سوالی در مورد وصول مطالبات ایران از کره جنوبی و عراق گفت: مطالبات مورد اشاره حقوق حقه ملت ایران است و این مسأله هم بارها از سوی مقامات کشورهای متقابل تاکید شده است. اما تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده وصول این مطالبات امکانپذیر نشده است. اخیرا مقامات کره جنوبی قول‌های مثبت و مساعدی دادند و ما منتظر هستیم که این وعده‌ها محقق شده و مطالبات جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود.
به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی افزود: درخصوص عراق هم مسأله تحریم‌ها علیرغم اراده جدی طرف عراقی مانع از پرداخت مطالبات شده است. حتی مطالبات ما در عراق به حساب ویژه ایران در بانک عراقی واریز شده است اما امکان انتقال وجود نداشت که اخیراً آمریکا اعلام کرده اجازه انتقال بخشی از این مبلغ را خواهد داد. دولت با جدیت پیگیر مسأله دریافت مطالبات است و ما به تمامی مطالبات خود نیاز داریم نه صرفاً بخشی از آن.
وی در رابطه با سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان ابراز داشت: بخشی از سفر مقامات عمان و قطر در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.
وی ادامه داد:  ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. در دیپلماسی پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاه خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌و‌گوها روند رو به جلویی دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران تصریح کرد: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ سفر قبلی امیرعبداللهیان انجام شده و گفت‌وگوها در سطوح وزرای خارجه انجام خواهد شد. موضوعات مختلفی با ارمنستان برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم؛ از همکاری‌ها در حوزه انرژی، اقتصادی، ترانزیت و گفت‌وگو در چارچوب همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای. موضوعات قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زاید الوصفی دارد. حمایت ایران از روند مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بین همسایگان حائز اهمیت است.
وی در خصوص آخرین وضعیت توافق برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: ایران برای تبادل زندانیان جدی بوده است و طولانی شدن روند تبادل به دلیل عدم وجود اراده از سوی دولت آمریکا بوده است. اکنون ما در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکایی میسر است. برخی دولت‌های دارای روابط خوب با طرفین در حال ایفای نقش هستند. ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال کرده است. امیدواریم در بازه زمانی کوتاه مدت رخ دهد البته این به اراده دولت آمریکا بستگی دارد
کنعانی درخصوص مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان، ابراز داشت: از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان برای رسیدن به صلح جامع و پایدار استقبال می‌کنیم. تحکیم ثبات و استقرار در منطقه را به نفع کشورهای منطقه و منطقه می‌دانیم. ایران آماده است از ظرفیت‌های خود برای استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز استفاده کند.
برچسب ها: ناصر کنعانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها