به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۱۸۶۴۰

چه بر سر آیفون۱۴ رجیستر نشده می‌آید؟

چه بر سر آیفون۱۴ رجیستر نشده می‌آید؟
گروه اقتصادی: رجیستری آیفون۱۴ در حالی با گذشت ۱۱ ماه از عرضه آن و ورود غیرقانونی و مسافری نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه، کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تا اواسط شهریور ماه امسال اپل از آیفون ۱۵ خود رونمایی خواهد کرد.
 
تصمیماتی که گرفته نمی‌شوند
به گزارش شرق، بنابر گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، قرار بر این بوده‌است که از ابتدای آذر ماه 1401 تکلیف رجیستری آیفون14 معلوم شود، اما تا به امروز تصمیمی در این خصوص از سوی مراجع رسمی اتخاذ نشده‌است.گفتنی است که ورود آیفون14 و مدل‌های بعدی آن نیز طی ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرگ ایران به عنوان کالای همراه مسافر و یا پستی از اول اسفندماه سال 1401 ، ممنوع شده‌است.

چه بر سر آیفون۱۴ رجیستر نشده می‌آید؟
طبق قانون از تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ به بعد، همه گوشی های وارداتی باید در سامانه همتا ثبت شوند، از آنجایی که تا به امروز، آیفون ۱۴ به‌صورت رسمی وارد کشور نشده‌است و از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه‌ها ثبت نگردیده، تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آن را ندارند و حتی اگر این گوشی‌ها از طریق مسافری برای مصرف شخصی وارد کشور شده‌اند، به دلیل اینکه شناسه آن در سامانه‌ها ثبت نمی‌شود امکان رجیستری آن وجود ندارد.گوشی های مسافری بدون رجیستر تنها یک ماه قابل استفاده هستند. اگرچه خریداران آیفون ۱۴ می توانند با خارج کردن سیمکارت و مجدد وارد کردن آن در گوشی، مدت زمان استفاده از آن را تا یک ماه دیگر تمدید کنند.

بهانه‌هایی که بر سر راه رجیستری ایستاده‌اند
یکی از عمده دلایلی که برای عدم رجیستری گوشی آیفون 14 آورده می‌شود، قیمت آن است، قیمت پایه این تلفن‌همراه 799 دلار است و این در حالی است که واردات گوشی بالای 600 دلار به کشور ممنوع شده‌است؛ اما اخیرا پرچمدار سامسونگ با قیمت پایه 799 دلار به بازار ایران عرضه شده‌‌است.

ارتباط ماهواره‌ای آیفون۱۴ مانع رجیستر شدن آن شده‌است؟
در حالی که قابلیت ارتباط ماهواره‌ای به عنوان دلیلی از سوی مراجع رسمی برای عدم رجیستری آیفون 14 اعلام نشده‌است اما گمانه‌زنی‌های کاربران حاکی از آن است که این قابلیت آیفون14 برای رجیستر نشدن آن کافی بوده‌است.

ارتباط ماهواره‌ای در تلفن‌های همراه راهی برای برقراری تماس و ارسال پیام در جایی که پوشش تلفن همراه مشکل است، مانند دریاها، کوه‌های مرتفع و مناطق روستایی پیدا می‌کنند اما این ارتباط ماهواره‌ای در آیفون14 تنها محدود به برقراری تماس و خدمات اضطراری است و کاربران این پرچمدار آیفون تنها می‌توانند با استفاده از سرویس Find My به دوستان یا افراد خانواده موقعیت مکانی خود را اطلاع دهند، بنابراین اتصال ماهواره‌ای روی تلفن‌ها چیزی نیست که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.اخیرا «جلال رشیدی کوچی» عنوان داشته‌است که مرتبط دانستن ممنوعیت واردات آیفون 14 با قابلیت اتصال آن به اینترنت ماهواره‌ای، استدلال ضعیفی است. به باور وی این ممنوعیت در نهایت منجر به انحصار و شکل‌گیری مافیای جدید در بازار موبایل می‌شود.

آیفون۱۴ رجیستر نشد؛ آیفون۱۳ گران شد
اعلام خبر عدم رجیستری آیفون14 بازار موبایل را در شوک فرو برد؛ در زمانی که این تلفن‌همراه عرضه شد و به بازار موبایل کشور راه پیدا کرد، 60 تا 65 میلیون تومان قیمت داشت، با اعلام خبر عدم رجیستری این سری از آیفون، قیمت مدل‌های این تلفن‌همراه تا 50 میلیون تومان پایین آمد و حال حتی با افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر این تلفن‌همراه در بازه قیمتی 39 تا 90 میلیون تومان در بازار تلفن‌همراه خرید و فروش می‌شود.در این بین که رجیستری آیفون14 در کشور ممنوع شده‌است، قیمت سری 13 آیفون سر به فلک کشیده‌است، این تلفن‌همراه در بازار موبایل کشور در بازه قیمتی 40 تا 81 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ گفتنی است که در مهرماه 1401، این تلفن‌همراه در بازه قیمتی 33 تا 72 میلیون تومان در کشور خرید و فروش می‌شد.
 
پرچمدار بعدی آیفون گران‌تر از همیشه به بازار عرضه می‌شود
آیفون ۱۵ به احتمال زیاد در اواسط شهریور ماه سال جاری و همچون گذشته در قالب چهار مدل مختلف رونمایی خواهد شد؛ با این حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که عرضه پرچمدار آیفون با افزایش قیمت همراه خواهد بود.
نشریه چینی اکونومیک دیلی نیوز به افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی برای نسل بعد آیفون اشاره کرده‌است.
قیمت پایه آیفون 15 استاندارد از 899 دلار شروع می شود و در مقایسه با مدل آیفون 14 استاندارد 100 دلار گران‌تر است.

درحالی که با گذشت بیش از 11 ماه از عرضه آیفون 14 رجیستری آن کماکان در بین زمین و آسمان است، امید به رجیستر شدن آیفون15 امیدی واهی است؛ به طور کلی احتمال رجیستر شدن آیفون 14 و 15 به عوامل زیادی بستگی دارد که در مورد آن ها به طور قطعی نمی توان نظر داد و در این بین مراجع رسمی باید به طور مشخص در خصوص رجیستری این پرچمداران اپل اظهار نظر کنند تا کاربران ایرانی بتوانند بدون آنکه متضرر شوند، خرید خود را انجام دهند.
برچسب ها: آیفون 14
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها