به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۴۲۳۱۵۸

مسیر دختران اسپانیا برای قهرمان جام جهانی

گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا با پیروزی یک بر صفر مقابل انگلیس، برای اولین فاتح جام جهانی شد. اولگا کارمونا، بال چپ رئال مادرید، تک گل فینال و گل اختتامیه جام نهم را به ثمر رساند.
مسیر دختران اسپانیا برای قهرمان جام جهانی
اسپانیا در حالی به قهرمانی رسید که در گروهش طی رقابتی یک‌سویه ۴ بر صفر به ژاپن باخت. اما ژاپن با وجود صدرنشینی در گروه C و برتری در یک‌هشتم نهایی مقابل نروژ، در یک‌چهارم به سوئد باخت و حذف شد.
در بازی پایانی جام جهانی، بار دیگر استادیوم سیدنی پذیرای ۷۵ هزار و ۷۸۴ تماشاگر بود که به معنای تکمیل گنجایش ورزشگاه است. این بازی را توری پنسو از آمریکا قضاوت کرد و برای نیمه دوم ۱۴ دقیقه وقت اضافه در نظر گرفت. کارمونا با احتساب گل تاریخ‌سازش چهار گل ملی در کارنامه دارد که همه را در سال ۲۰۲۳ به ثمر رسانده و سه گلش در همین جام بود تا ایفاگر نقشی کلیدی در اولین قهرمانی زنان اسپانیا باشد. مری ارپس، دروازه‌بان منچستریونایتد، با مهار پنالتی جنیفر هرموسو، تیمش را تا پایان بازی امیدوار نگه داشت اما حملات شتابزده انگلیس، تغییری در نتیجه پدید نیاورد. دستکش طلایی جام نهم به سنگربان انگلیس اهدا شد.
خورخه ویلدا، سرمربی ۴۱ ساله اسپانیا، از ۲۸ سالگی در هدایت رده‌های پایه تیم ملی دختران اسپانیا فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۱۵ سرمربی تیم ملی بزرگسالان است. تیمی که با او فاتح جام جهانی شده، بهترین عنوانش صعود به یک‌هشتم در دوره قبلی بود.
اسپانیا در گروه سوم با وجود شکست سنگین در برابر ژاپن، کاستاریکا را ۳ بر صفر و زامبیا را ۵ بر صفر تسلیم کرد. در یک‌هشتم ۵ بر یک سوئیس را مغلوب کردند. در یک‌چهارم نهایی ۲ بر ۱ هلند را بردند و در نیمه‌نهایی نیز با همین نتیجه از سد سوئد گذشتند.
آیتانا بونماتی، ستاره بارسلونا، عنوان بهترین بازیکن جام نهم را به خود اختصاص داد و توپ طلایی را دریافت کرد. اسپانیا با درخشش بازیکنانی چون بونماتی، اولین تیم زنان تاریخ است که در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان فاتح جام جهانی شده است.
انگلیس با سرمربیگری سارینا ویگمن از هلند که ۲۹ بازی را نباخته بود، علاوه بر این نایب قهرمانی در جام جهانی، فاتح جام ملت‌های اروپا شده است. خانم ویگمن تجربه دوره قبل را که با هلند در فینال متوقف شده بود، این بار با انگلیس تکرار کرد. زنان انگلیس پس از حدود سه سال شکست ناپذیری، برای اولین بار در دوران سرمربیگری سارینا ویگمن باختند.
آنها در گروه D با غلبه بر هائیتی، دانمارک و چین، ۹ امتیاز کامل را کسب کردند. سپس در ضیافت پنالتی‌ها نیجریه را بردند. در یک‌چهارم ۲ بر ۱ کلمبیا را شکست دادند و در نیمه نهایی هم با پیروزی ۳ بر ۱ بر میزبان، راهی فینال شدند.
کفش طلایی جام جهانی زنان نصیب، هیناتا میازاوا هافبک هجومی ۲۳ ساله ژاپن شد. او با پنج گل زده در جدول گلزنان جام جهانی زنان قرار گرفت. جام جهانی فوتبال زنان از سال ۱۹۹۱ به میزبانی چین پایه‌گذاری شد. فینال اولین دوره را آمریکا از نروژ برد. رقیب مغلوب اما دوره دوم را در سال ۱۹۹۵ با قهرمانی به پایان رساند.
آمریکا سال ۱۹۹۹ در خانه، چین را در ضربات پنالتی برد و مجدداً به قهرمانی رسید. سال ۲۰۰۳ زنان آلمان با غلبه بر سوئد روی سکوی قهرمانی ایستادند. در دیدار نهایی پنجمین دوره، آلمان مدافع عنوان قهرمانی در برابر برزیل به پیروزی رسید. فینال جام ششم را آمریکا و ژاپن برگزار کردند و ژاپنی‌ها در ضیافت پنالتی‌ها تاریخ‌ساز شدند. این اولین قهرمانی و آخرین قهرمانی قاره آسیا در جام جهانی فوتبال زنان و مردان است.
در جام هفتم، فینال بین آمریکا و ژاپن تکرار شد و این بار آمریکایی‌ها به برتری ۵-۲ به رسیدند.
فینال دوره قبل را آمریکا روبه‌روی هلند برگزار کرد و برای چهارمین بار فاتح جام جهانی زنان شد. آمریکا در هشت دوره‌ قبلی توانست چهار قهرمانی، یک نایب قهرمانی و سه عنوان سومی را کسب کند. آنها امسال برای اولین بار، جایی در جمع تیم‌های اول تا سوم نداشتند.
برچسب ها: جام جهانی زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها