به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۲۴۰۱۹
تکذیب اظهارات سخنگوی دولت؛ بانک‌ های دولتی از حالت زیان خارج نشده‌اند

بانک‌های دولتی نه تنها نفعی به مردم نمی‌رسانند، بلکه مضرر هم هستند

بانک‌های دولتی نه تنها نفعی به مردم نمی‌رسانند، بلکه مضرر هم هستند
گروه اقتصادی: چندی پیش سخنگوی دولت اعلام کرد که تقریباً تمامی بانک‌های زیان‌ده دولتی، سودده شده‌اند، اظهارنظری که به نظر می‌رسد مثل سایر آمارهای ارائه شده توسط دولت، یک داده آماری غلط و البته شعاری باشد.

به گزارش اقتصاد24،در این رابطه، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی  گفت: به نظر من بانک‌های دولتی زیان‌ده اصلاً از حالت ضرر خارج نشده‌اند. حتی دولت سیزدهم پنج درصد، تسهیلات بانکی را گران کرده است، یعنی به جای اینکه در بخش تولید و کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد، تسهیلات را از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد رسانده است.

وی افزود: علیرغم موضوعاتی که اشاره کردم، چون بانک‌های کشور به خصوص بانک‌های دولتی در مسائلی غیر از امور بانکی مثل بحث خرید زمین، ملک و ... فعالند و اصطلاحاً بنگاه‌داری می‌کنند، نه تنها نفعی به مردم نمی‌رساند، بلکه به مردم ضرر هم وارد می‌کنند که این روند، نگران‌کننده و جای بسی تامل دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: متاسفانه بعضی بانک‌ها در قبال سپرده‌هایی که مردم باز می‌کنند هم، تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند. مثلاً بانک کشاورزی، ۸۰ همت افزایش برداشت دارد، یعنی ۸۰ هزار میلیارد تومان که همین امر باعث شده محدودیتی در پرداخت تسهیلات به کشاورزان در بانک کشاورزی ایجاد شود. در حال حاضر، هر ماه دولت فقط به اندازه هفت همت، یعنی هفت هزار میلیارد تومان، بانک کشاورزی را آزاد گذاشته است که تسهیلات پرداخت کند و این هفت همت در قبال اعداد و ارقامی که قبلاً پرداخت می‌شده، بسیار پایین است.

نماینده مهاباد اظهار داشت: با روندی که بنده در سیستم بانکی کشور می‌بینیم و همچنان هم ادامه دارد، واقعاً نمی‌توان به آینده بهتر این سیستم به نفع مردم و اقتصاد کشور، دل بست.محمودزاده خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم تقریباً همه بانک‌های دولتی ضررده وارد سوددهی شدند، تنها یک حرف و شعار است. باید خروجی آن به صورت علمی ثابت شود. معتقدم دولت در خیلی از مسائل دیگر که شعار داد و در عمل موفق نشد و یا آمار اشتباه ارائه کرد، در این موضوع هم دچار همان رویه شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها