به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۴۲۴۷۷۶

اعتراض در لیبی به خاطر ملاقات با مقام اسرائیلی

اعتراض در لیبی به خاطر ملاقات با مقام اسرائیلی
گروه بین الملل: عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر لیبی پس از دیدار غیررسمی وزیر خارجه این کشور با همتای اسرائیلی‌، نجلا منقوش را از سمت خود تعلیق کرد.وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای از دیدار کوهن و خانم منقوش در رم و مذاکره درباره موضوع‌های مورد علاقه خبر داده بود.
این بیانیه به نقل از کوهن،‌ دیدار وزیران خارجه اسرائیل و لیبی «تاریخی»‌ خوانده شده و آن را «قدم نخست در برقراری روابط» دانسته بود.این بیانیه با واکنش وزارت امور خارجه لیبی همراه شد که هرگونه دیدار رسمی را رد کرد.انتشار این خبر با اعتراض‌هایی در لیبی نیز همراه شده است.
معترضان در چندین تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی و برخی شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند که در پی آن جاده‌ها مسدود شد و آنها اقدام به سوزاندن لاستیک‌ و اهتزاز پرچم فلسطین کردند.
با این حال گزارش‌های متعدد حاکی از کوچک بودن حجم اعتراضات خیابانی است.
کشور لیبی، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، زیرا طرابلس حامی «آرمان فلسطین» است.
شورای ریاست جمهوری لیبی که نماینده سه استان این کشور است هم اعلام کرده عادی سازی روابط با اسرائیل غیرقانونی است.دفتر رئیس مجلس لیبی هم  منگوش را به خیانت بزرگ متهم کرده و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شده است.
لیبی سال‌ها در آشفتگی و هرج و مرج و خشونت‌های گسترده بوده و این کشور بین دولت موقت طرابلس و دولت رقیب در شرق تقسیم شده است.
هرگونه روابط بین لیبی و اسرائیل موجب عمیق‌تر شدن شکاف سیاسی در کشوری خواهد شد که پس از ۱۲ سال از سقوط معمر قذافی، همچنان وضعیت باثبات سیاسی ندارد.
اسرائیل در تلاش است تا با کشورهای عرب و مسلمان بیشتری مانند لیبی که نفت خیز است، روابط نزدیک‌تر ایجاد کند.
دبیبه، علاوه بر تعلیق منگوش، خواستار انجام تحقیقات در خصوص او شده است.
کوهن گفت که هفته گذشته در حاشیه نشستی در رم با  منگوش ملاقات کرده و آنها «پتانسیل بزرگ روابط بین دو کشور» را مورد بحث قرار دادند.
او گفت که آنها در خصوص کمک‌های اسرائیل را در مسائل بشردوستانه، کشاورزی، مدیریت آب و اهمیت حفظ میراث یهودی در لیبی از جمله بازسازی کنیسه‌ها و گورستان‌ها صحبت کرده‌اند.
وزارت امور خارجه لیبی در پاسخ اعلام کرد که دیدار نجلا منقوش و الی کوهن را «غیررسمی و تصادفی» بوده است.
بر این اساس، هیچ برنامه‌ریزی برای این دیدار در حضور وزیر خارجه ایتالیا صورت نگرفته بود و مذاکره‌ای هم صورت نگرفته است.
وزارت امور خارجه لیبی همچنین بر مخالفت خود با عادی سازی روابط با «دولت صهیونیستی» و «تعهد به آرمان فلسطین» تاکید کرده است.
دولت وحدت ملی عبدالحمید دبیبه که در طرابلس مستقر است، از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود. لیبی هیچ گاه رابطه رسمی با اسرائیل نداشته است.با این حال، گزارش‌هایی از دیدار سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر سابق این کشور از اسرائیل منتشر شده بود.گزارش‌هایی هم درباره سفر پسر خلیفه حفتر، فرمانده شبه‌نظامیان مستقر در تبروک، به اسرائیل برای دریافت حمایت نظامی منتشر شده است.
برچسب ها: لیبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها