به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۴۲۵۶۲۱

با این روش‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

با این روش‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید
گروه سلامت: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه از پروتئین‌های گیاهی می‌توان به خانواده حبوبات اشاره کرد، گفت: مصرف مغزیجات و پروتئین گیاهی موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند.به گزارش ایسنا؛تینا جعفری  با اشاره به اینکه ورزش منظم یکی از ستون‌های زندگی سالم است، اظهار کرد: در واقع فعالیت فیزیکی یا ورزش نه ‌تنها برای ساختن ماهیچه و کاهش استرس مفید است، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامت و حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد. 
 
جعفری با بیان اینکه نوشیدن حداقل هفت یا هشت لیوان آب در روز توصیه می‌شود، افزود: نوشیدن آب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و نوشیدنی‌هایی مانند دمنوش‌ها و چای جایگزین آب نمی‌شوند.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تایید براینکه باید مصرف قندهای ساده را به حداقل برسانیم، تصریح کرد: زمانی که برای خرید مواد غذایی به بازار می‌روید، انواع و اقسام کیک، کلوچه،شکلات، بستنی و آبمیوه‌های صنعتی را مشاهده می‌کنید ولی باید بدانید که این مواد غذایی قند خیلی بالای دارند و این قندهای ساده می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

وی ادامه داد: نوعی دیگر از قندها با مصرف نشاسته در بدن به‌وجود می‌آیند مانند مصرف نان، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی، که باید مصرف این مواد غذایی نیز تعدیل و محدود شود.جعفری با بیان اینکه استفاده از پروتئین مناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، عنوان کرد: مصرف گوشت قرمز باید متناسب با سن افراد باشد به طوری که  مصرف گوشت قرمز برای سن زیر ۱۹ سال توصیه می‌شود به ویژه در بانوان زیرا ممکن است دچار کم‌خونی باشند و  از سن ۱۹ سال به بعد مصرف گوشت قرمز باید کاهش پیدا کند و به جای گوشت‌های قرمز از پروتئین مرغ، ماهی، بوقلمون و تخم‌مرغ استفاده شود.  

وی در ادامه افزود: تخم‌مرغ پروتئین کاملی دارد و  هر کسی با توجه به سن و شرایط بدنی می‌تواند از این پروتئین سالم استفاده کند پس مصرف تخم‌مرغ نباید قطع شود زیرا به جز پروتئین آنتی‌اکسیدان و املاح خوبی دارد. 
جعفری با بیان اینکه از پروتئین‌های گیاهی می‌توان به خانواده حبوبات اشاره کرد گفت: مصرف مغزیجات و پروتئین گیاهی موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

وی در ادامه به مصرف میوه و سبزیجات  تاکید و عنوان کرد: در چهارمحال و بختیاری مصرف میوه به ویژه سبزیجات پایین است پس باید مصرف آن‌ها را افزایش دهیم، مصرف متعادل میوه‌ها روزانه حدود سه تا چهار واحد است و استفاده بیش از اندازه باعث چاقی و کبد چرب می‌شود.  

جعفری گفت: به غیر از مصرف  پروتئین‌ها، بدن انسان به املاح، ویتامین و آنتی‌اکسیدان احتیاج دارد که می‌توانیم از سبزی و میوه‌جات دریافت کنیم و مصرف آن‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.  این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف روغن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است، بیان کرد: اما مصرف چربی حیوانی مانند سرشیر باعث تعضیف سیستم ایمنی می‌شوند ولی روغن‌های گیاهی به ویژه آن دسته از روغن‌هایی که دارای ویتامین امگا۳ هستند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد. 

وی تصریح کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب که اکثر عضلات را درگیر کند داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود  ورزش روزانه و یا پنج روز در هفته را در  برنامه زندگی خود بگنجانیم.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به  مصرف مکمل‌ها اشاره کرد و افزود: اگر افراد برنامه غذایی خوبی داشته باشند و دستگاه گورارش آن‌ها از نظر جذب مشکلی نداشته باشد نیاز به مصرف مکمل‌ها به غیر از ویتامین D ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نوجوانان و ورزشکاران نیاز به مصرف مکمل دارند، افزود: فقر آهن به شدت باعث تعضیف سیستم ایمنی می‌شود و به تدریج از ۱۵ مهر تا حدود ۱۵ فروردین مصرف ویتامین D کاهش پیدا می‌کند و باید به صورت مکمل دریافت شود.

جعفری اظهار کرد: در صورتی که تغذیه مناسب داشته و رژیم غذایی را به درستی رعایت کنیم اما از نظر استرس و روانی دچار مشکل باشیم، قطعا در سیستم ایمنی بدن خلل ایجاد خواهد شد، بنابراین حفظ آرامش خیال و روش‌های کنترل استرس در تقویت سیستم  ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارند. وی در پایان با تاکید بر اینکه نباید به کودکان خودسرانه مکمل داده شود و تنها باید با تجویز پزشک صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: دادن مرتب زینک به کودکان کاملا غلط است زیرا مکمل روی می‌تواند جذب آهن را مخطل کند، اگر کودک مواد غذایی را خوبی دریافت می‌کند دیگر نیازی به مکمل ندارد.
برچسب ها: سیستم ایمنی بدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها