به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۴۲۵۶۶۳

مه مغزی با سردرگمی و عدم تمرکز همراه است

مه مغزی با سردرگمی و عدم تمرکز همراه است
گروه علمی: محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعه اخیر خود، دو نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده اند که می ‌توانند نقایص شناختی را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، پیش بینی کنند. این یافته ها، بینش های جدیدی را در رابطه با عواملی که ممکن است به اختلال عملکرد شناختی طولانی مدت ناشی از کووید ۱۹ بی انجامند، ارائه داده اند.

به گزارش سیناپرس، برخی از نقایص شناختی پس از ابتلا به کووید ۱۹، از جمله مه مغزی، می توانند ناتوان کننده باشد و بر زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارند. مه مغزی با سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و وضوح ذهنی مشخص می شود و ناشی از التهاب شدید و تغییرات هورمونی است که خلق و خو، انرژی و تمرکز را کنترل می کنند.

تیم تحقیقاتی پس از بررسی نمونه های خونی و داده های پزشکی ۱۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و با استفاده از یک رویکرد آماری، دو نشانگر زیستی را در خون شناسایی کرد که با نقایص شناختی پس از ابتلا به کووید ۱۹ شدید مرتبط بودند.

اولین نشانگر، پروتئینی به نام فیبرینوژن است که در فرایند انعقاد خون نقش دارد و در شرایطی مثل ابتلا به بیماری ‌های التهابی و یا آسیب به بافت ها، افزایش می ‌یابد. نتایج تحقیقاتی نشان داده اند که پروتئین دی-دایمر نیز با نقایص ذهنی شناختی، از جمله مه مغزی و همچنین خستگی و تنگی نفس مرتبط است.

دانشمندان اظهار داشتند: یافته‌ های ما می توانند به توسعه مدل ‌ها و آزمایش های جدیدی با هدف تشخیص نقایص شناختی ناشی از کووید طولانی کمک کنند و از این طریق، در تسریع درمان و مدیریت این بیماری موثر باشند.
برچسب ها: مه مغزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها