به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۴۲۶۲۱۶

تهران؛ افسرده‌ترین استان ایران

تهران با بیشترین تعداد ابتلا در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در مقابل، استان‌های گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند
تهران؛ افسرده‌ترین استان ایران
گروه جامعه: علی ناظری، دبیر علمی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران، از بیماری افسردگی به مثابه یکی از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی نام برد و اعلام کرد که در ایران، تعداد زنان مبتلا به افسردگی دو برابر مردان است.
به گزارش انجمن روانپزشکان ایران، این متخصص روانپزشکی ضمن اشاره به افزایش آمار افسردگی در دهه‌های گذشته، اعلام کرد: «در مقایسه استانی به‌عمل‌‌آمده، تهران با بیشترین تعداد ابتلا در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در مقابل، استان‌های گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند.» ناظری با اشاره به این نکته که در حال حاضر بیماری افسردگی به یکی از مهم‌ترین معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است، گفت: «طبق آخرین آمار جهانی، ابتلا به بیماری افسردگی در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت مردان، بیش از ۳۵۰۰ ابتلا و در جمعیت زنان، نزدیک به ۵۰۰۰ مورد است. این آمار در کشور ما ارقام بیشتری را نشان می‌دهد، به طوری که تعداد مبتلایان در زنان دو برابر مردان است.» پیش از این، در اسفند ۱۳۹۹ اعلام شده بود که فقط در تهران، نزدیک به ۳۴ درصد از مردم به افسردگی آشکار دچارند. همشهری آنلاین در گزارشی در آن سال اعلام کرد که افسردگی در ایران با نرخ ۱۲.۵ درصد سالانه، به صورت تصاعدی در حال افزایش است، اما آمارهای غیررسمی از ابتلای ۵۰ درصد از مردم ایران به افسردگی خبر می‌دهند.
 علی ناظری بیماری افسردگی را از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی دانست و گفت که این بیماری، گونه‌ای اختلال خلق است که در آن، فرد به علت دچار بودن به اندوه مداوم، علاقه خود را به آنچه زمانی برایش لذت‌بخش بوده است، از دست می‌دهد. او توضیح داد که این اختلال زمانی رخ می‌دهد که فرد مبتلا در طول مدتی بیش از دو هفته یا همراه با سایر نشانه‌های بالینی، این حالت‌ها و احساسات را تجربه کند و به اختلال عملکرد در فعالیت‌های روزانه خود دچار شود. بر این اساس، نقص در حافظه و تمرکز، اضطراب، کاهش آستانه خشم و تحریک‌پذیری، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی‌میلی به فعالیت‌های لذت‌بخش، عذاب‌وجدان، دردهای جسمانی بدون منشا، افکار منفی و حتی خودکشی، از علائم بیماری افسردگی به‌شمار می‌روند که تبعات جبران‌ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی بیمار خواهد داشت که درصورت شیوع بالا در جامعه، می‌تواند آسیب‌هایی به مراتب سنگین‌تر به بدنه جامعه وارد کند.
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها