به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۲۶۳۱۱

افزایش رانت با فاصله گرفتن نرخ ارز از بازار آزاد

افزایش رانت با فاصله گرفتن نرخ ارز از بازار آزاد
گروه اقتصادی: در روزهای اخیر، زمزمه‌های متعددی پیرامون موضوع حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی در فضای اقتصادی کشور و به‌ویژه محافل بورسی به گوش می‌رسید و این شایعات یکی از دلایلی بود که سبب شد بورس تهران در روزهای اخیر، روندی صعودی را در پیش بگیرد.

به گزارش تجارت نیوز، تا اینکه روز گذشته، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای در وبسایت رسمی خود، اعلام کرد که از این پس نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، بر مبنای نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین خواهد شد. اثر مثبت این خبر بر سودآوری شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی نیز باعث شد که بورس امروز نیز صعود پرقدرتی را تجربه کند.با این حال پس از انتشار این اطلاعیه توسط بانک مرکزی، یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با انتشار گزارشی به انتقاد از این تصمیم پرداخت و آن را تورم‌زا دانست.تجارت‌نیوز برای بررسی اثر افزایش نرخ تسعیر خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی با علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداخت.

افزایش نرخ تسعیر ارز هیچ تبعات تورمی ندارد!
سعدوندی در ابتدای این گفتگو تاکید کرد که محاسبه نرخ تسعیر پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها با نرخ دلار مرکز مبادله، به هیچ وجه آثار تورمی در پی نداشته و تصمیم بسیار درستی از سوی بانک مرکزی بوده است.
وی در ادامه توضیح داد: آنچه که بر تورم و انتظارات تورمی اثر می‌گذارد، نرخ ارز بازار آزاد است. نرخ‌های ارز رانتی مثل ارز چهار هزار و 200 تومانی، 28 هزار و 500 تومانی و نرخ ارز نیما، فقط در جهت توزیع رانت هستند و به هیچ عنوان تاثیر مثبتی در اقتصاد ندارند.

افزایش رانت با فاصله گرفتن نرخ ارز از بازار آزاد
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: کسانی که از رانت‌های کلان این نرخ‌ها سود می‌برند و به دنبال فرار سرمایه هستند، معمولا سعی می‌کنند که نرخ دولتی که مخصوص افراد نزدیک به دستگاه‌ها، اعم از بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های اقتصادی دولت است، فاصله بیشتری با نرخ بازار آزاد داشته باشد.

وی ادامه داد: هرچه این فاصله بیشتر باشد، رانتی که به این افراد می‌رسد بالاتر خواهد بود. بنابراین، اینکه نرخ ارز پتروشیمی‌ها به نرخ بازار مبادله محاسبه شود، قدم بسیار مثبتی است.سعدوندی در پایان خاطرنشان کرد: این افراد در جهت بازگرداندن ارزهای رانتی، تلاش گسترده‌ای انجام داده‌اند. حتی سمت و سوی مواضع این افراد در تقابل با نظرات رهبری قرار گرفته است اما همچنان این روند ادامه دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها