به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۰ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۲۵۴۶۹
درآمد کسبه ابزار فروش نصف شده است

رکود به بازار ابزار فروشان هم رسید

رکود به بازار ابزار فروشان هم رسید
گروه اقتصادی: مردم به دلیل کاهش توان مالی کمتر به سراغ خرید آچار و ابزار می‌روند و توان خرید کمتری برای خرید آچار و ابزار دارند.به گزارش اقتصاد24، ممکن است برای همه ما پیش آمده باشد که برای خرید لوازم و ابزار‌های مورد نیاز خود به فروشگاه مراجعه کرده باشیم و برای خرید، علاوه بر کیفیت به قیمت وسیله مورد نیاز هم توجه کنیم، اما امروز برای خرید ابزار و یا به زبان ساده‌تر همان آچار و پیچ گوشتی معمولی هم باید از چند وقت قبل‌تر با توجه به هزینه‌های سبد خانواده، مبلغی را کنار گذاشته باشیم تا بتوانیم چند وسیله و ابزار جهت تعمیر برخی وسایل ساده خانه را تهیه کنیم.

رونق از بازار ابزار فروشان رفته است
میدان حسن‌آباد، بورس ابزارفروشان تهران است که تا حد زیاد تأمین کننده نیاز مشتریان این بازار است. البته دیگر رونق از این بازار رفته و به گفته کسبه این بخش از صنوف تهران، مردم اگر برای خرید مایحتاج خانه خود کم نیاورند.

هنر کرده اند چه برسد به خرید ابزار!
کسبه ابزار فروش در این خیابان قدیمی می‌گویند؛ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش درآمد داشته‌اند؛ آن هم در حالی که روند صعودی قیمت در بیشتر اقلام از ۲۰۰ درصد هم گذشته است، البته بدون احتساب اجاره مغازه و مالیات و هزینه‌های سایر در یک فروشگاه ۲۰- ۳۰ متری!

گزارش خبرنگار اقتصاد ۲۴ از این خیابان نشان می‌دهد اجناس بیشتر قفسه‌های این مغازه‌ها که در طی چند سال گذشته با ابزار‌های برند‌های معروف ژاپنی، آلمانی و سایر کشور‌های اروپایی و به نام دنیا پُر بود امروز جای خود را به ابزارهای  بی‌کیفیت چینی و نهایتا تایوانی و البته با قیمت‌هایی فراتر از انتظار مشتریان در این بازار داده‌اند.
به گفته کسبه، بیش از ۸۰ درصد از تقاضای بازار را جنس قاچاق پاسخ می‌دهد، نه اینکه این جنس‌ها مرغوب و درجه اول باشند؛ نه، همه این‌ها از همان جنس‌های بی کیفیت برخی کشور‌ها است. البته با قیمت‌های بالا و غیر قابل قبول که موجب شده مردم کمتر به خرید ابزار و آچار روی بیاورند.

عبادی یکی از فروشندگان قدیمی در خیابان حسن آباد تهران از گرانی و نبود کالای مرغوب و با کیفیت گلایه می‌کند و در ادامه می‌گوید: تا دو سال گذشته تهیه یک کیف لوازم و ابزار مورد نیاز هر خانه (پیچ گوشتی- آچار- چکش - متر- انبر- کاتر-آچار فرانسه- اره دستی- اورگانایزر تقسیم- جعبه ابزار- کاردک- پیچ دستی یا گیره و ...) با برندهای ژاپنی یا آلمانی حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان هزینه در پی داشت اما در سال جاری تهیه همین ابزار با برندهای متفرقه و بی کیفیت چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان آب می خورد.

رویارویی با ماشین آلات فرسوده
در همین رابطه فریدون غمام‌نو، رئیس سابق اتحادیه ابزارفروشان تهران  می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانجات برای تولید از امکاناتی همچون مواد اولیه و ماشین‌آلات بی‌بهره‌اند. ماشین آلات در نوع خود باید به روز و یا قطعه فرسوده آن تعویض و یا تعمیر شود.

رئیس سابق اتحادیه ابزار فروشان تهران می‌افزاید: ۹۰ درصد نیاز بازار به ابزارآلات و آچار از طریق کالای خارجی و قاچاق تامین می‌شود. هنوز بازار به ابزار‌های جدید دستیابی ندارد و فاصله زیادی بین ابزار‌های فعلی و نیاز مشتریان در این رسته وجود دارد که به دلیل گرانی مواد اولیه، نبود تکنولوژی ساخت و محدودیت‌ها در واردات ابزار و ماشین آلات مورد نیاز این بخش، بازار ابزار فروشان به کلی در رکود است.
 
به گفته غمام‌نو، گرانی ارز یکی از موانع اصلی برای واردات قطعات و ابزارآلات مورد نیاز این رسته صنفی است که قطعاً در برخی از موارد هنوز نیاز به واردات وجود دارد. معضل نبود امکانات مختلف در بخش تولید دلیلی بر عقب ماندن و در نتیجه گرانی ابزار آلات و آچار‌های مورد نیاز در لایه‌های مختلف کاربردی شده است.

افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت ابزارآلات
رئیس سابق اتحادیه ابزار فروشان تهران ادامه می‌دهد: امروز تورم در بخش‌ها و بازار‌های مختلف به گونه‌ای افزایش یافته که کمتر فروشنده و مشتری می‌تواند تعامل گذشته را داشته باشد، از این رو بازار همواره در رکود بسر بده و متقاضی کم و ناراضی است.

این فعال صنفی تأکید می‌کند: امسال بیشتر اقلام و ابزار موجود در بازار، تحت تأثیر تورم قرار گرفته و افزایش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت ها را تجربه کرده است.رئیس سابق اتحادیه ابزارفروشان تهران خاطرنشان می‌کند: کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و کمبود تنوع در واردات کالای با کیفیت و تسخیر این بازار با توجه به کالای بی کیفیت، اما گران، باعث شده که صنوف فعال در این صنف رکود بی سابقه‌ای را تجربه کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها