به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۲۶۶۲۱

ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه

ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه
گروه بین الملل: در پی ممنوعیت حضور دختران با عبایه در مدرسه‌های فرانسه، امانوئل مکرون از این تصمیم دفاع کرد. رئیس‌جمهور فرانسه گفت می‌توان برای دانش‌آموزان "لباسی مشابه" تعیین کرد که سختگیرانه نبوده و مورد پذیرش جوانان باشد.
با آغاز سال تحصیلی جدید در اوایل هفته جاری در فرانسه حضور دختران دانش‌آموز با عبایه (چادر عربی) در مدرسه‌های این کشور ممنوع شده است. این حکم بر اساس تصمیم گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش این کشور، اتخاذ شده است.او در توجیه تصمیم خود به اصول سکولاریسم، جدایی بدون قید و شرط دین از دولت، اشاره کرده است.وزیر آموزش و پرورش فرانسه در این زمینه بر ممنوعیت طولانی‌مدت در این کشور پیرامون نمایش نمادهای مذهبی در مدارس نیز تاکید کرده است.این در حالی است که سال گذشته پوشیدن‌ تی‌شرت‌های کوتاه (کراپ تاپ) نیز به یکی از موضوعات خبرساز و داغ در این کشور تبدیل شده بود.
حال همراه با بحث عمومی در فرانسه پیرامون استفاده از روپوش توسط دانش‌آموزان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور خواستار حضور محصلان با لباس همسان در مدرسه‌ها شده است.
مکرون در یک مصاحبه در یوتیوب گفت: «هم می‌توان یونیفرم داشت، هم لباس مشابه. بدون اینکه موضوع استفاده از یونیفرم مطرح شود، می‌توان گفت که یک تی‌شرت، شلوار جین و یک ژاکت بپوشید.»او در ادامه تصریح کرد: «می‌توانیم از گزینه‌هایی صحبت کنیم که برای جوانان بیشتر قابل قبول است. مثل لباس مشابه که یونیفرم نیست و از نظر من به لحاظ مقررات انضباطی نیز سخت‌گیرانه به شمار نمی‌رود.»بحث‌ بر سر استفاده از یونیفرم توسط دانش‌آموزان در حال حاضر در جامعه فرانسه به شدت بالا گرفته است. به گفته مقامات رسمی دختران دانش‌آموز به طور فزاینده‌ای با عبایه در مدارس حضور داشته‌اند.حال شورای کشوری فرانسه که بالاترین دادگاه اداری در این کشور محسوب می‌شود در حال بررسی این موضوع است که آیا ممنوعیت پوشیدن عبایه در مدارس قانونی است یا نه.فرایند قانونی این پرونده در پی شکایت "انجمن حمایت از حقوق مسلمانان (ADM)" در فرانسه به جریان درآمده است.
به گفته وزارت آموزش و پرورش فرانسه، در روز اول سال تحصیلی جدید ۶۷ دختر دانش‌آموز به علت خودداری از درآوردن عبایه، به خانه‌هایشان فرستاده شدند.

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها