به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۵:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۲۶۹۵۹

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و مزایای آن

گروه کسب و کار: چکیده : زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برای هر خودرو با توجه به مدل، شرایط و محیط رانندگی و مقدار کیلومتر طی شده متفاوت است، تعویض روغن گیربکس بهترین روش برای نگهداری آن است.
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و مزایای آن
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خرابی های زودرس جعبه دنده های اتومات است. اگر شما از جمله افرادی هستید که به خودرو خود اهمیت میدهید و دوست دارید خودرویتان کمتر دچار خرابی شود، بهترین اقدام این است که تعویض روغن گیربکس را در زمان مشخصی انجام دهید. در صورت بی توجهی به زمان مناسب برای تعویض روغن، گیربکس خودرو و قطعات داخلی آن سریعتر دچار خرابی میشود و باید هر ساله هزینه های زیادی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود بپردازید.

•    روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟
•    بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
چه زمانی است؟
•    مزایای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟
•    نشانه های کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟
این ها سوالاتی پرتکرار است که همیشه ذهن بسیاری از صاحبان خودروهای اتوماتیک را درگیر کرده است و ما میخواهیم در این مقاله به آنها بپردازیم.

روغن گیربکس چیست؟
 روغن گیربکس نقش مهمی در عملکرد صحیح قطعات داخلی جعبه دنده دارد و باعث افزایش طول عمر اجزای داخلی جعبه دنده و گیربکس میشود. تعویض روغن گیربکس باعث میشود قطعات داخلی به نرمی و راحتی کار کنند و دنده ها به آسانی بدون هیچ سر و صدایی در کمترین زمان ممکن تغییر کنند.
 گیربکس یکی از قسمت های مهم خودرو است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ ها و همچنین تغییر دادن دنده ها برای کنترل سرعت و نیرو را برعهده دارد. بدلیل حساسیت بالای گیربکس های اتوماتیک و پیچیده بودن آنها کوچکترین غفلت باعث بوجود آمدن خرابی های شدیدتر در گیربکس میشود و هزینه های زیادی را برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک باید پرداخت کنید.

 معمولاً تولید کنندگان خودروها در دفترچه راهنمای خودرو توصیه‌هایی در مورد نوع و میزان روغن گیربکس مناسب برای هر مدل خودرو را اعلام میکنند. روغن گیربکس باید مناسب و سازگار با نوع خودرو و گیربکس باشد تا عملکرد و کارایی بهتری داشته باشد.
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یک کار تخصصی و حرفه ای است و از عهده خودتان خارج است و برای تعویض آن باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.
 شما میتوانید برای آگاهی از زمان دقیق برای تعویض روغن گیربکس و همچنین روغن مناسب و سازگار برا خودروی خود، با کارشناسان تک گیربکس تماس بگیرید تا شما راهنمایی کنند.

 بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
 
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
برای هر خودرو متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع خودرو، شرایط و نحوه استفاده، مقدار کیلومتر طی شده، توصیه‌ های تولید کننده و غیره که در ادامه مقاله تک گیربکس به آنها خواهیم پرداخت.

•     مقدار کیلومتر طی شده:
 بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای اتوماتیک توصیه می‌کنند که زمان تعویض روغن گیربکس اتومات معمولا در بازه زمانی بین 20,000 تا 60,000 کیلومتر انجام شود. این بازه زمانی ممکن است با توجه به نوع و مدل خودرو، محیط و شرایط رانندگی بعضی از افراد متفاوت باشد.

•     شرایط استفاده:
  شرایط استفاده از خودرو نیز می‌تواند بر زمان تعویض روغن گیربکس تأثیر گذار باشد. در شرایطی که از خودرو به سختی کار میکشید و از خودر به عنوان یدک کش استفاده میکنید یا در محیط های کوهستانی رانندگی میکنید و بیشتر با تعویض دنده سر و کار دارید. در چنین شرایطی نیاز به تعویض زود به زود روغن گیربکس اتوماتیک خواهید داشت.

•     شرایط محیطی:
  اگر محیط و شرایط محل زندگی شما طوری است که مجبور هستید هر روز پشت ترافیک بمانید یا در جاده های کوهستانی و سربالایی رانندگی کنید یا در مناطق و شهرهایی با دمای بسیار بالا زندگی میکنید. در این مواقع روغن گیربکس سریعتر خاصیت و کارایی خودش را از دست میدهد. بنابراین توصیه میشود سریعتر از زمان تعیین شده مایع گیربکس را تعویض کنید.

•     بررسی دوره‌ ای:
 بهترین کار این است به صورت دوره ای و منظم روغن گیربکس اتوماتیک چک و بررسی شود. روغن گیربکس اگر به صورت قهوه ای باشد نشانه ای از خراب بودن آن است و باید تعویض شود.

مطالعه راهنمایی های تولید کننده:
  یکی از راه های دیگر برای تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مطالعه توصیه های تولید کننده خودو از طریق دفترچه راهنما است.

مزایای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

 مزایای تعویض روغن گیربکس

 کاهش سایش و فرسودگی
  یکی از وظایف اصلی روغن گیربکس، جلوگیری از سایش و فرسودگی قطعات داخلی جعبه دنده میباشد. هنگامی که قطعات داخلی جعبه دنده در تماس با یکدیگر قرار میگیرند روغن گیربکس به عنوان روان کننده بین قطعات، از سایش و فرسودگی آنها جلوگیری میکند.

 تغییر دنده‌ها به نرمی و آسانی
 روغن گیربکس باعث کم شدن اصطکاک و نرم‌ تر شدن دنده‌ ها می‌شود،  و تغییر دنده به راحتی و آسان انجام میشود.

 حفظ دمای مناسب
 روغن گیربکس به عنوان یک خنک کننده عمل میکند و دمای داخلی جعبه دنده را در محدوده مناسب نگه میدارد. اگر دمای داخلی گیربکس اتوماتیک بیش از حد گرم یا سرد شود، عملکرد گیربکس و قطعات داخلی آن تحت تاثیر قرار گرفته و زودتر در معرض خرابی قرار میگیرند.

 محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی:
 با تعویض به موقع روغن گیربکس از زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی قطعات داخلی جعبه دنده جلوگیری خواهید کرد.

 کاهش سوخت مصرفی:
 اگر روغن گیربکس کثیف و  فرسوده باشد و حالت خود را از دست بدهد مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا میکند.

 بهبود عملکرد گیربکس:
  روغن گیربکس به صورت مستقیم با دنده‌ها و قطعات داخلی جعبه دنده تماس دارد، بنابراین نقش مهمی در عملکرد و  کارایی گیربکس ایفا میکند.

 جلوگیری از خرابی‌های جدی:
 تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان مشخص از خرابی های زودرس جعبه دنده جلوگیری میکند.

  نشانه های کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک
 کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک می‌تواند مشکلات جدی و پیچیده تری برای برای جعبه دنده ایجاد کند و عملکرد گیربکس را کاهش دهد. بنابراین بهتر است نشانه هایی که بیانگر کمبود روغن گیربکس اتوماتیک است را بشناسید تا به موقع اقدام به تعویض روغن گیربکس خودروی خود کنید.
1.     صداهای عجیب و غریب، زوزه، تق تق و غیره
2.     اختلال در تغییر دنده و قاطی کردن ناگهانی دنده ها
3.     لرزش یا لغزش گیربکس به دلیل کمبود روغن
4.      شنیده شدن بوی سوختگی
5.      فعال شدن ترمز موقت به دلیل کمبود روغن
6.      روشن شدن چراغ خطاها و هشدارها
7.    کم شدن شتاب و قدرت خودرو

 با مشاهده هر کدام از علائم بالا بهتر است در اولین فرصت به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کرده و ایرادات را برطرف کنید. عدم توجه به این علائم باعث ایجاد مشکلات جدی تر و خرابی های بیشتر میشود که تعمیر آنها بسیار پر هزینه خواهد بود.
تعمیرگاه تک گیربکس یکی از مجهزترین تعمیرگاه های تهران است که خدماتی مانند بازسازی و سرویس گیربکس، تعمیر تخصصی گیربکس و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را با بهترین امکانات و گارانتی تضمینی انجام میدهد.
منبع: takgearbox.com
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها