به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۴۲۷۴۵۵

طرحی برای برخورد با لباس‌های توهین‌آمیز

طرحی برای برخورد با لباس‌های توهین‌آمیز
گروه بین الملل: نمایندگان پارلمان چین تغییراتی را در قانون پیشنهاد کرده‌اند که در صورت تصویب به مقام‌های این کشور اجازه می‌دهد، افراد را به خاطر نوع لباس آنها جریمه و دستگیر کنند.
کمیته دائمی کنگره ملی خلق که این پیشنهاد را در اوایل ماه جاری میلادی در وب‌سایت خود رونمایی کرد می‌گوید به دنبال ممنوع کردن پوشاک و نمادهایی است که به گفته آنها «برای روح ملت چین مضر هستند.» عبارتی که اغلب برای نشان دادن میهن پرستی و یا فقدان آن استفاده می‌شود.بر اساس این قانون در صورتی که افراد لباس‌هایی بپوشند که «احساسات ملت چین را جریحه‌دار کنند» مجازات خواهند شد.عبارات پیش‌نویس اصلاحیه یادآور ادبیاتی است که پکن برای محدود کردن آزادی بیان در داخل و یا برای مقابله با فعالیت کشورهای خارجی و کسب‌ و کارها به کار می‌برد. این اقدام تازه در ادامه مجموعه سرکوب‌هایی است که در سال‌های اخیر در این کشور رخ داده و به اخراج هنرمندان «با سبک‌های زنانه» و همچنین محدودکردن خالکوبی انجامیده است.
در صورت تصویب این قانون، «پوشیدن یا اجبار دیگران به پوشیدن لباس‌های توهین‌آمیز» در اماکن عمومی، غیرقانونی خواهد بود. البته این پیش‌نویس مشخص نکرده که چه نوع لباس‌هایی ممکن است از نظر مراجع قضایی غیرقانونی تلقی شوند اما در ادامه آمده است که متخلفان ممکن است با بازداشت تا ۱۵ روز و جریمه ۵ هزار یوانی که معادل حدود ۶۸۱ دلار است، مجازات شوند.این پیش‌نویس همچنین تولید، انتشار و تبلیغ مقالات و یا بیان اظهاراتی را که به «روح چین» آسیب بزند، ممنوع می‌کند.
قوه مقننه چین اعلام کرد که بازخورد عمومی را در مورد این پیشنهاد در ماه سپتامبر جمع آوری خواهد کرد.
به صورت آنلاین، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی چینی از این پیش‌نویس ابراز نگرانی کردند و از دیگران خواستند با آن مخالفت کنند. چندین محقق حقوقی نیز ابهامات ضمنی اصلاحیه پیشنهادی و فقدان دستورالعمل‌های خاص را مورد تردید قرار داده‌اند.
تانگ ژیوی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه چین شرقی در شانگهای با انتقاد از این پیش‌نویس هشدار داد تصویب این قانون، آسیب‌های بی پایانی را در پی خواهد داشت. او در شبکه اجتماعی Weibo که نسخه چینی ایکس (توییتر سابق) است، نوشت: «چه کسی و با چه رویه‌هایی روح ملت چین را تایید خواهد کرد؟ اگر این ماده تصویب شود، نیروی انتظامی و قوه قضائيه ناگزیر به دستگیری و محکومیت افراد بر اساس اراده رهبران خواهند شد و این آسیب‌های بی‌پایانی را به دنبال دارد.»همچنین لائو دونگیان، استاد حقوق جزا از دانشگاه تسینگ هوا پکن تاکید کرد که تصویب این قانون می‌تواند به منزله نقض حقوق مردم باشد. این چهره دانشگاهی هم در حساب کاربری خود در Weibo نوشت: «قدرت دولتی مستقیما در زمینه لباس‌های روزمره شهروندان دخالت می‌کند که این آشکارا مداخله بیش از حد است.»
لائو همچنین ابراز نگرانی کرد که این اصلاحیه می تواند به ناسیونالیسم افراطی دامن بزند و خصومت با برخی کشورها را تشدید و چین را از نظر دیپلماتیک در موقعیتی انفعالی قرار دهد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها