به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۴۲۷۶۸۷
گسترش ویروس ایدز در میان معتادان به مواد مخدر در افغانستان

جنگ میلیاردی برای مبارزه با مواد مخدر ناکام ماند

یک کشاورز در حال برداشت تریاک از مزرعه خشخاش در بدخشان، افغانستان‌
یک کشاورز در حال برداشت تریاک از مزرعه خشخاش در بدخشان، افغانستان‌
گروه بین‌الملل: بر اساس یک گزارش جدید، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا با وجود اینکه برای مبارزه با مواد مخدر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، در کنترل و کاهش تجارت غیرقانونی مواد مخدر در جهان ناکام مانده‌اند. این ارزیابی را سازمان غیردولتی کاهش آسیب بین‌المللی (آچ‌آرآی) با تجزیه و تحلیل دادگاه‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) صورت داد که نشان می‌دهد گسترش تجارت غیرقانونی مواد مخدر به نقض گسترده حقوق بشر انجامیده است.
بنا بر این گزارش، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به ترتیب ۵۵۰ و ۲۸۲ میلیون دلار از بودجه کمک‌هایشان را برای برنامه‌های «مبارزه با مواد مخدر» صرف کرده‌اند. بریتانیا نیز در این برهه زمانی، ۲۲ میلیون دلار هزینه کرده است. در این گزارش، فهرست کشورهایی که برای مبارزه با مواد مخدر مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند، نیز منتشر شده است. در میان ۲۰ کشور دریافت‌کننده کمک‌هزینه مبارزه با مواد مخدر، بیشترین مبلغ به کلمبیا و افغانستان اختصاص یافته است. در این گزارش آمده که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، کلمبیا ۱۱۱ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار آمریکا و افغانستان ۹۸ میلیون و ۴۴۸ هزار دلار آمریکا در زمینه مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده‌اند. پرو، نیجریه، پاکستان، عراق، فیلیپین، پاناما، ازبکستان، میانمار و شماری دیگر از کشورها هم در این مدت از ۵ تا ۷۰ تا میلیون دلار کمک گرفته‌اند. در بیش از ۲۰ سال گذشته، از افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین منبع تولید مواد مخدر در جهان نام برده می‌شود.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که در دو سال گذشته، با وجود ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، تولید مواد مخدر در این کشور همچنان گسترده است و قاچاقچیان انواع مواد مخدر را از افغانستان به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند. در همین حال، گزارش می‌افزاید که در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، میزان کمک‌های هزینه‌شده در زمینه مبارزه با مواد مخدر از ۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. بخشی از این پول برای آموزش پلیس و واحدهای ویژه در ویتنام و هندوراس استفاده شده است. در عین حال اخیرا پلیس و واحدهای ویژه در ویتنام و هندوراس به قتل‌‌های خودسرانه و نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. گاردین در گزارشی نوشت که فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، چندی پیش خواستار پایان دادن به «جنگ با مواد مخدر» شد و گفت که این سازمان نتوانسته است تولید مواد مخدر را متوقف کند. به گفته فولکر، مبارزه با مواد مخدر باعث شده است تا دولت‌ها به دستگیری و قتل گسترده دست بزنند.
گسترش ویروس ایدز در میان معتادان به مواد مخدر در افغانستان
در بخشی از این گزارش تحت عنوان «بهداشت در خطر» آمده است که معتادان به مواد مخدر در کشورهای افغانستان، پاکستان، فیلیپین، جمهوری‌های آسیای میانه و چند کشور دیگر که مواد مخدر تزریق می‌کنند، شیوع گسترده ویروس ایدز را سبب می‌شوند. بر اساس این گزارش، بیش از ۳۰ درصد موارد جدید ابتلا به ایدز، ناشی از تزریق مواد مخدر و در میان معتادان است.
برچسب ها: مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها