به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۴۲۷۹۳۸
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک:

تولید روزانه نفت خام ایران به ۳میلیون بشکه رسید

گروه اقتصادی: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از رسیدن تولید روزانه نفت ایران به سه میلیون بشکه در ماه گذشته میلادی، اوت، خبر داد.
تولید روزانه نفت خام ایران به ۳میلیون بشکه رسید
بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، در سایت رسمی اوپک منتشر شده، تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن ۱۴۳ هزار بشکه رشد داشته است. پارسال متوسط تولید روزانه نفت ایران کمی بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.
آرشیو آمارهای ماهانه اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت خام ایران در ماه گذشته، بالاترین میزان از نوامبر ۲۰۱۸ است، اما هنوز ۸۲۰ هزار بشکه کمتر از دوران قبل از تحریم‌های آمریکا است. بخش اعظم رشد تولید نفت خام ایران به خاطر جهش چشمگیر در صادرات نفت کشور به چین است.
بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که در اختیار رادیوفردا قرار گرفته، متوسط صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۱.۲۴ میلیون بشکه بوده که ۴۰۵ هزار بشکه بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته است. حدود ۹۲ درصد از این رقم راهی چین و بقیه راهی ونزوئلا و سوریه شده است.  اما به‌رغم جهش چشمگیر در صادرات نفت، درآمد نفتی کشور رشد چندانی نداشته، و داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نیز هفتم شهریور اعلام کرد تنها نیمی از بودجه نفتی برنامه‌ریزی شده برای پنج ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی تحقق یافته است.
آمارهای اوپک نشان می‌دهد قیمت نفت خام صادراتی ایران (بدون در نظر گرفته هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف‌ها) در هشت ماه ابتدایی امسال کمتر از ۸۱ دلار بوده، در حالی که در دوره مشابه پارسال بالای ۱۰۵ دلار بود. ایران همچنین بعد از تحریم‌های غرب علیه روسیه در بهار پارسال، مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتر به پالایشگاه‌های چینی برای رقابت با روسیه شده است. اوپک در بخش دیگری از گزارش ماهانه جدید خود می‌گوید تولید نفت اعضای این سازمان در ماه اوت حدود ۲۷.۵ میلیون بشکه بوده است.
عربستان کماکان کاهش داوطلبانه تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت را ادامه داده و باعث شده است قیمت‌های جهانی نفت دوباره روند صعودی بگیرد. اوپک می‌گوید تقاضای جهانی برای نفت تولیدی اعضای این سازمان در سال جاری به طور متوسط ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که ۸۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. این سازمان پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای نفت اوپک در سال آینده به روزانه ۳۰ میلیون بشکه برسد.
برچسب ها: نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها