به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۱۲
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۴۲۹۳۴

اعتراض به شبه‌گشت‌ارشاد در دانشگاه‌تهران

گروه سياسي: انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در باره ی آنچه «برخوردهای نامناسب حراست در هفته ی اخیر با دانشجویان» خوانده است، با صدور بیانیه‌ای، برخوردهایی شبیه گشت ارشاد در دانشگاه را محکوم کرد. متن کامل این بیانیه در پی می آید:
اعتراض به شبه‌گشت‌ارشاد در دانشگاه‌تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
"ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ" (نحل/125)
چند صباحی است که نسیم میانه روی و اعتدال در کشورمان به مشام می رسد. روزهای گرم خرداد ماهی را پشت سر گذاشتیم که یأس هایمان را به امید تبدیل کرد. کم نبودند دانشجویانی که دیگر رویاهای خود را در وطنشان تمام شده می پنداشتند و آینده ی خود را در آن سویِ مرزها تصور می کردند. اما حماسه ی سیاسی مردم صبور ایران در 24 خرداد امید را به فضای سیاسی و فرهنگی جامعه بازگرداند.

در این میان جای تعجب است که عده ای تنگ نظر جذب حداکثری نظام را بنابر ذائقه و منافع خود زیر پا گذاشته و دفع حداکثری را در پیش گرفته اند. گویی عده ای نان خود را از هر چه تنگ‌تر کردن دایره نظام بدست می‌آورند و تحمل همین اندک فضای امید ایجاد شده را هم ندارند. آنان روح آزادی و آزادی خواهی را نمی پسندند. آنان کرامت مندی انسان را برنمی‌تابند. آنان روح علم و علم‌گرایی را نمی پذیرند.

متاسفانه کادر مدیریتی دانشگاه نیز تحت تأثیر این جنجال‌ها قرار گرفته و توجهی به مطالبات فضای دانشجویی و دانشگاهی ندارد. آقای رییس ... جناب آقای دکتر امید، دانشگاه تهران نماد علمی این کشور است. آیا در شأن دانشجویان آن است تا هر روز خود را همراه با تنش و بیم از مواجه شدن با رفتارهای نامناسب حراست دانشگاه شروع کنند؟

دانشجو صاحب عزت و کرامت است. حق انتخاب را می شناسد. شان و منزلت دانشگاه و دانشجو نمی بایست توسط برخورد های امنیتی و توهین آمیز عده‌ای خدشه دار شود. هر چند اجرایِ قانون مساله‌ای اجتناب ناپذیر است اما بهتر است بدانیم که در گذشته اثبات شده است، اینگونه برخوردها با مقولات فرهنگی مانند گشت ارشاد در خیابان ها و "برخورد پشت بامی با ماهواره" نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلکه آثار سو آن همچنان در جامعه مشهود است.

جناب آقای دکتر «امید» اجازه ندهید «امید»های تازه جوانه زده در دانشگاه، به دست آنان که در سالهای گذشته دانشگاه را از بذر امید خالی کرده بودند، خشکانیده شود. بحرانی نشان دادن وضعیت حجاب در دانشگاه‌های کشور و به تبع آن برخوردهای امنیتی و دور از شان و ادبیات دانشگاهی، هدفی جز دلسرد کردن دانشجویان از امیدهای حاصل از گفتمان تازه دولت جدید ندارد. باید توجه داشت که ریاست دانشگاه تهران که با نام «امید»، دانشگاهی خموده و آسیب دیده را تحویل گرفته است، برای ترمیم و بهبود این وضعیت نمی‌بایست مدیریت امنیتی سالهای گذاشته را تکرار و دانشگاه را از محیط علمی- فرهنگی به محیطی امنیتی- پادگانی تبدیل کند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بر این باور است که می بایست گسترش ایمان را در محیطی دانشگاهی نه از راه تهدید و مجازات بلکه از راه اندیشه و کلام پیگیری کرد. همان گونه که خداوند می فرماید: «به راه پروردگارت با حکمت و پند پسندیده فراخوان و با آنان به شیوه‌ای که بهتر است مجادله کن، چراکه پروردگارت داناتر است که چه کسانی از راه او به درافتاده‌اند و هم او به رهیافتگان داناتر است.» (نحل/125)
مرجع : انصاف نيوز

فياض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۹:۴۲
تاكي بايد شاهد اينگونه برخوردهاي خودسرانه باشيم ايا واقعابااين گونه برخوردها جوانان ما اصلاح مي شوند ؟ (229518)
یی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۹:۴۶
دینداری اجباری بزرگترین تیشه به ریشه دین است. (229519)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۰:۰۷
یادم میاد در دهه هفتاددر دانشگاه گیلان همین اقایان . . . و حتی در مواردی به صورت فیزیکی به دختران بی حرمتی می کردند و کسی هم نمی توانست شکایت کند حتما حالا اوضاع بدترشده (229527)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۰:۱۲
من فارغ التحصیل سال 53 از دانشگاه تهرانم .یعنی پیر دیر . 99 در صد حق با این دانشجویان خوب -بی آلایش_پاک و امیدهای آینده این مملکت است . گسترش ایمان باطنی مابین دانشجویان . آنطوریکه هر دانشجو با تمام وجود مطهر بودن .دوری از مفاسد .نزدیکی به خداوند .دوست داشتن مام میهن و احترام به قوانین را در جریان عمیق فکر و اندیشه خود جاری سازد.و این تربیت و فرهنگ با نشان دادن چوب و چماق .ستاره دار کردن یا بی ستاره کردن آنان . خط و نشان کشیدن. درهای زندان را به آنها نشان دادن محال است محال.خود دانید (229528)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۰:۲۲
حراست دانشگاه مثل حکومت نظامیه ی والا یه باریکی ازبچه های دانشگاه روگرفتند انگارمجرم گرفته بود والا من که نه پول دارم نه سربازی رفتم که برم خارج میرم همون روستامون که خیلی خوبه آرامش هم داره (229532)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۰:۴۳
امید داریم به باز شدن فضای فرهنگی و سیاسی و بحث های علمی نه بی بند وباری بیشتر حراست فقط جلوی کسایی که دانشگاه رو با ... اشتباه گرفتن میگیره . شما اگر واقعا دلتون به حال علم و فرهنگ میسوزه باید بدونید که در خیلی دانشگاههای دنیا برای پوشش حد متعارفی تعریف کردند و محکم هم پاش ایستادند. (229550)
مخالف بدحجابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۰:۵۱
کم مونده توی دانشگاه همدیگرو بغل کنند بعد میگند چرا گیر میدند اینا دانشگاه رو با دیسکو اشتباهی گرفتند (229555)
حسنی
Netherlands
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۱۱:۰۴
از دولت میخواهیم قاطعانه تر عمل کند.چرا میگذارند این تندروهای دین ناشناس هرکاری میخواهند بکنند؟مملکت مال همه ست. (229562)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۲۱:۴۶
ما که درسمون تموم بشه رفتیم اونور آب از دست اینا>>>>>>>>>>>> (229895)