به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۳۱۳۶۴
این هم دلیل گروه تروریستی - ارتجاعی طالبان برای احضار کاردار کشورها!

طالبان: حضور یک زن در جلسه، بی‌احترامی به ما و باعث ناراحتی ما شد!

گروه بین‌الملل: گروه تروریستی - ارتجاعی طالبان که در افغانستان امروز یکشنبه، اول اکتبر از احضار کاردار سفارت عربستان سعودی به وزارت امور خارجه این کشور خبر داد.
طالبان: حضور یک زن در جلسه، بی‌احترامی به ما و باعث ناراحتی ما شد!
این احضار برای توضیح دلیل حضور یک زن در جلسه اخیر در سطح دستیاران انجام شده است! طالبان در افغانستان امروز یکشنبه، اول اکتبر از احضار کاردار سفارت عربستان سعودی به وزارت امور خارجه این کشور خبر داد. این احضار برای توضیح دلیل حضور یک زن در جلسه اخیر در سطح دستیاران انجام شده است.  طالبان اعلام کرده‌اند که حضور یک خانم در جلسه باعث ناراحتی اعضای گروه شده و آن‌ها گفته‌اند  این مسئله، اعضای هیأت ما را عصبی کرده است! اداره روابط عمومی دولت طالبان با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی اكس اعلام کرد: ما بی‌احترامی یا کوتاه آمدن از ارزش‌های خود را تحمل نخواهیم کرد!

ریچارد بنت: بزرگ‌ترین ترس زنان افغانستان به‌رسمیت شناخته شدن رژیم طالبان است
ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، روز جمعه هفتم مهرماه، در گفت‌وگویی در انجمن قلم افغانستان در تبعید که در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد، در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان گفت که بزرگ‌ترین ترس زنان افغانستان، به‌رسمیت شناخته شدن رژیم طالبان از طرف جامعه جهانی به‌عنوان دولت رسمی این کشور است.
بنت افزود: «در ابتدا، زنان در افغانستان از این هراس داشتند که طالبان به قدرت بازگردند و سپس این ترس به بازگشت قوانین دهه ۹۰ تبدیل شد و اکنون، بزرگ‌ترین ترس آن‌ها به‌رسمیت شناخته شدن طالبان از طرف جامعه جهانی است.»
ریچارد بنت که در جمع شماری از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران افغان صحبت می‌کرد، گفت به تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهد و دفترش همه‌روزه، موارد نقض حقوق بشر، سرکوب زنان و مواردی را که از مردم داخل افغانستان دریافت می‌کنند مستندسازی کرده و در گزارش‌هایی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه می‌شوند، آن‌ها را لحاظ می‌کند.
بنت افزود که تلاش‌های مردم افغانستان و به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، نهادهای مدنی و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر باید به صورت هماهنگ، برای پاسخگو کردن نهادهای بین‌المللی در زمینه دفاع از حقوق بشر مردم افغانستان افزایش یابد.
بنت گفت: «مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور، هر روز که از خواب بیدار می‌شوند، نخستین کاری می‌کنند از طریق اینترنت و رسانه‌ها، اوضاع کشور را رصد می‌کنند و دنبال می‌کنند که چه اتفاق تازه‌ای افتاده است و من نیز همین کار را می‌کنم، اما ۹۰ درصد مردم دنیا این کار را نمی‌کنند، چون افغانستان به نحوی فراموش شده است.» بنت افزود که وقوع جنگ در اوکراین باعث شده است تا بیشتر توجهات در سطح بین‌المللی معطوف به اوکراین باشد، در حالی که افغانستان یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان را تجربه می‌کند. او تاکید کرد که نباید میان بحران افغانستان و دیگر مناطق جهان تفاوتی قائل شد و نیاز است که جامعه بین‌المللی نگاه یکسانی به بحران‌های جاری در افغانستان، آفریقا و دیگر نقاط جهان داشته باشد. گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد تلاش‌ مدافعان حقوق بشر افغان در ارتباط با موضوع آپارتاید جنسیتی حاکم در افغانستان و به‌رسمیت شناخته شدن این مسئله از طرف سازمان ملل متحد گفت این بحث فرآیندی طولانی و زمانبر است و در این اواخر، در نشست‌های سازمان ملل متحد در این مورد بارها بحث‌ شده است.
در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که اواسط سپتامبر برگزار شد، کارشناسان این شورا و شماری از نمایندگان کشورهای جهان در مورد افغانستان و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور صحبت کردند. شماری از کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل، با مطرح کردن اعتراض‌های گسترده مدافعان حقوق بشر افغانستان گفتند که زنان افغان خواهان اقدام عملی‌اند و از شعار و وعده خسته و ناامید شده‌اند. طالبان طی دو سال سلطه بر افغانستان، ۶۵ فرمان محدودکننده علیه زنان صادر کرده‌اند. در نتیجه این فرمان‌ها، تحصیل دختران تا کلاس ششم محدود شده و زنان از تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند.

فعالان زن افغان تحصن خود را در آلمان از سر گرفتند
گروهی از فعالان حقوق زن برای به رسمیت شناختن «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان تحصن خود را از سر گرفتند. تمنا زریاب پریانی، روز جمعه هفتم مهرماه، با برپایی یک تحصن در شهر ویپرفورت آلمان، از فعالان افغان در اروپا خواست به این کارزار بپیوندند. در متن فراخوانی که در صفحه پریانی در شبکه اکس منتشر شده، آمده است: «ما وجدان زنان و همه انسان‌های آزاده در آلمان را مخاطب قرار می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم در کنار خواهران خود در افغانستان بایستند و اجازه ندهند رژیم آپارتاید جنسیتی در افغانستان عمر طولانی داشته باشد.» این فعالان حقوق زن پیش از این نیز، از دهم تا بیست‌ودوم شهریور، با برپایی یک تحصن در شهر کلن آلمان، دست به اعتصاب غذا زده بودند. آن‌ها همچنین مذاکراتی با نمایندگان دولت آلمان، آمریکا و سازمان ملل انجام دادند که به نظر می‌رسد این مذاکرات نتوانسته است رضایت آنان را فراهم کند. پیش از این، پریانی با صدور بیانیه‌ای گفته بود در دیدار با نماینده وزارت خارجه آلمان پیام زنان افغانستان را به‌وضوح به وزارت خارجه آلمان رسانده، ولی پاسخ روشنی نگرفته است. او همچنین تصریح کرده است، زنانی که از اروپا و آمریکا و کانادا به افغانستان می‌روند تا ماموریت‌های تجاری خود را با ارباب‌هایشان ادامه بدهند و در این مسیر حقوق انسانی میلیون‌ها زن را زیر پا می‌گذارند و کنار تروریست‌ها می‌ایستند، دشمن واقعی زنان و انسانیت‌اند. 

۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۵۸
چرا مردان افغان اینقدر ضدزن هستند؟؟ دخترانشان را از تحصیل کار و.. منع کرده‌اند در دنیای امروز یعنی زنده به گور کردن اصلا هیچ حمایتی نکردند (437878)
۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۲۰:۰۴
اینها که نمونه بارز حیوانات ماقبل تاریخ اند (437880)
۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۲۱:۱۲
طالبان برن بمیرند تا گونی ارزونه. اینا با مادر و خواهراشون چطور رفتار می کنند? عقب افتاده های عصر حجری. بیچاره زن هایی که. دست اینا اسیرند. خدا نسلشون رو از ریشه بکنه. (437883)
۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۲۲:۲۲
این جماعت وحوش می مانند جن و از زن که مثل بسم الله میباشد بشدت می ترسند. ولی در پشت پرده به زنهای مظلوم افغان انواع ستم ها را روا می دارند (437885)
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۰۰:۱۲
اینا که جنبش اصیل منطقه بودن!!!!!! (437890)
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۰۰:۵۷
وگرنه بنده اگر نمگ ومقداری محرگات چزی بخورم ببخشید ببخشید چیزی تو دنیا جلودارم نیست هرگاری بگید ازدستم بر میاید گه هزاران شمر ومعاویه انگشت به دهن باشند (437892)
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۰۷:۱۵
اگر پسر بچه در جلسه حضور داشت بيشتر خشمود مي شدند (437896)
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۰۸:۰۳
خاک بر سرشون . اینقدر ضعیف النفس هستند ؟ (437898)
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۱۰:۳۳
طالبان باید از حضورش در ایران نگران باشه، چون زنان ایرانی حضور افکار طالبانی را هرگز تحمل نمی کنن (437912)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها