به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۵ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۴۳۱۷۷
گزارش متفاوت خبرگزاری‌هاي فرانسه و رويترز؛

آيا حامد کرزای حاضر نشد با اوباما دیدار کند؟

گروه بين‌الملل: باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، در سفری غیرمنتظره، اواخر روز یکشنبه برای دیدار با سربازان آمریکایی که ماه‌هاي آخر ماموریت خود در افغانستان را مي‌گذرانند، وارد پایگاه بگرام در آن کشور شد.
آيا حامد کرزای حاضر نشد با اوباما دیدار کند؟
یک مقام آمریکایی به گزارش خبرگزاری فرانسه گفت: حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در واکنش به پیشنهاد ملاقات با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پایگاه هوایی بگرام در خارج از کابل، آن را رد کرد. این مسئول آمریکایی گفت، ما پیشنهاد کردیم که کرزای به پایگاه بگرام بیاید و در آن جا با اوباما دیدار کند، ولی وی این درخواست را نپذیرفت. به گفته این منبع، اوباما پس از یک دیدار چهار ساعته با نظامیان آمریکايی، افغانستان را ترک کرده است. اما به گزارش رویترز، باراک اوباما در این سفر برنامه ای برای دیدار با مقام‌هاي افغانستان ندارد.

اوباما و کرزای روابط خوبی با هم ندارند. واشنگتن از این که کرزای توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان را امضا نکرد از دست از دست وی عصبانی است. رویترز، گزارش داد: رییس جمهور آمریکا در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه بگرام از تلاش و دستاوردهای آنها در افغانستان تجلیل کرد. اوباما همچنین گفته است، آمريکا انتقال مسئوليت‌هاي رزمی به نيروهای افغانستان را تا پايان امسال «مسئولانه» تکميل خواهد کرد، اما آموزش نيروهای اين کشور ادامه خواهد يافت.

آمريکا و افغانستان بر سر پيمانی امنيتی برای حضور نيروهای اين کشور در افغانستان موافقت کرده اند، اما حامد کرزی، به رغم تایید «لوی جرگه» از امضای آن تاکنون خودداری کرده است. طبق اين موافقتنامه، شماری از سربازان آمريکايی بعد از ۲۰۱۴ مي‌توانند در افغانستان حضور داشته باشند.

اما حامد کرزی با خودداری از امضای اين موافقتنامه عملا تصميم گيری در اين مورد را به جانشين خود واگذار کرده است. انتخابات رياست جمهوری افغانستان روز ۱۶ فروردين سال جاری برگزار شد که هيچ یک از نامزدها نتوانستند اکثريت لازم را به دست بياورند و انتخابات به دور دوم کشيده شد. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله توانست ۹. ۴۴درصد آرا را کسب کند و پس از او اشرف غنی احمدزی با کسب ۵. ۳۱ درصد آرا قرار گرفت. هردو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات پیمان امنیتی را امضا خواهند کرد.