به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۳۲۸۹۶

سن بازنشستگی در کشورهای جهان چقدر است؟

سن بازنشستگی در کشورهای جهان چقدر است؟
گروه اقتصادی:ویژوال کاپیتالیست در گزارشی بهسن بازنشستگی در 45 کشور مختلف جهان پرداخته است. سه کشور ایسلند، اسرائیل و نروژ بالاترین سن بازنشستگی را با 67 سال دارند.به گزارش تجارت‌نیوز، بسته به کشوری که در آن هستید، چشم‌انداز بازنشستگی می‌تواند کاملاً متفاوت به نظر برسد. علاوه بر این، ترسیم سن بازنشستگی بر اساس کشور، نشانگر تفاوت‌های زیاد در ترکیب نیروی کار، هم به دلایل اقتصادی و هم به دلایل فرهنگی، است.این نمودار بر اساس داده‌های جامع گزارش OECD 2021، به سن بازنشستگی فعلی و مؤثر در 45 کشور در سال 2020 می‌پردازد.

تعریف سن بازنشستگی
قبل از اینکه به اعداد پرداخته شود، ویژوال کاپیتالیست شاخص‌های اندازه‌گیری مورد استفاده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را ارائه کرده است.سن بازنشستگی (Current): سنی است که در آن افراد می‌توانند پس از اتمام یک حرفه کامل از سن 22 سالگی بدون جریمه بازنشستگی بازنشسته شوند.


سن بازنشستگی (Effective): به میانگین سن خروج از «نیروی کار» برای کارگران 40 سال یا بیشتر اشاره دارد.بسیاری از کشورها شاهد بوده‌اند که کارگران زودتر یا دیرتر از سن بازنشستگی Current بازنشسته می‌شوند. این اختلاف می‌تواند به دلیل وجود عوامل متعددی از جمله تفاوت در سن شروع شغل، برخی صنایع که بازنشستگی یا مزایایی را برای تعهدات بعدی ارائه می‌دهند، یا کشورهایی که خروج نیروی کار به دلیل تقاضاها و سیاست‌های بازار تسهیل می‌کنند، ایجاد شود.برخی افراد نیز به دلایل شخصی یا کمبود کار در دسترس، دریافت مستمری کمتر یا در برخی موارد به طور کامل بازنشستگی را انتخاب می‌کنند. به همین ترتیب، برخی از افراد اگر بتوانند صرفا حداقلی از حقوق و مستمری را دریافت کنند، شغل خود را انتخاب می‌کنند.


سن بازنشستگی بر اساس کشور در سال 2020
در اینجا تصویری از سن بازنشستگی Current و Effective بر اساس کشور در سال 2020 آمده است.

سه کشور ایسلند، اسرائیل و نروژ بالاترین سن بازنشستگی Current را با 67 سال دارند، اما این کشورها به طور میانگین سن بازنشستگی Effective کمتری دارند. از سوی دیگر، عربستان سعودی کمترین سن بازنشستگی Current را با تنها 47 سال و مزایای بازنشستگی کامل دارد. تنها ترکیه با 52 سال سن به عربستان نزدیک است و البته به لحاظ سن بازنشستگی Effective هر دو سن بالاتری را تعیین کرده‌اند.

اختلافات بین مناطق مختلف در کل روشن است. بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی حداقل سن بازنشستگی را در اوایل دهه 60 و اواخر دهه 50 دارند، اما می‌بینند که کارگران تا اواخر 60 سالگی جزو نیروی کار باقی می‌مانند. در همین حال، اکثر کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده و کانادا کارگران بیشتری دارند که به طور متوسط زودتر از حداقل سن بازنشستگی بازنشسته می‌شوند.

تقریباً همه کشورهایی که سن مؤثر بازنشستگی زنان را اندازه‌گیری کرده‌اند نیز شاهد خروج آنها از نیروی کار زودتر از مردان بوده‌اند. این می‌تواند نتیجه هنجارهای جنسیتی فرهنگی، نرخ مشارکت نیروی کار و حتی راه‌اندازی نظام‌های بازنشستگی در کشورهای مختلف باشد.ناگفته نماند که پنج استثنا در بین کشورها وجود دارند که در آنها زنان دیرتر از مردان بازنشسته می‌شوند. این پنج کشور شامل آرژانتین، استونی، فنلاند، فرانسه و لوکزامبورگ می‌شود.

نگاه به آینده سن بازنشستگی
در سال 2023، فرانسه با افزایش دو سال سن بازنشستگی پیش از موعد جنجال برانگیخت. این تصمیم باعث اعتصابات و شورش‌های گسترده شد و بحث‌هایی را در مورد تعادل بین پایداری اقتصادی و رفاه فردی شعله‌ور کرد.با توجه به پیری جمعیت در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و نیاز مستمر به نیروی کار، انتظار نمی‌رود این کشور تنها کشوری باشد که بازنشستگی را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد. OECD افزایش 2 ساله در میانگین سن موثر بازنشستگی را تا اواسط دهه 2060 پیش‌بینی کرده است.
برچسب ها: سن بازنشستگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها