به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۸:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۴۳۳۲۹۵
پادشاه اردن: بدون تشکیل دولت فلسطینی ثبات به منطقه باز نمی‌گردد

آمریکا کشته شدن ۲۲ تن از اتباع خود در حملات حماس را تایید کرد

آمریکا کشته شدن ۲۲ تن از اتباع خود در حملات حماس را تایید کرد
گروه بین‌الملل: ایالات متحده روز چهارشنبه تایید کرد که ۲۲ آمریکایی در حملات حماس به خاک اسرائیل کشته شده‌اند. آمار جدید را یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است. پیشتر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفته بود که ۱۴ آمریکایی در این حملات کشته شده‌اند. شماری دیگر از اتباع آمریکایی احتمالا توسط شبه‌نظامیان حماس یا گروه جهاد اسلامی ربوده و به نوار غزه منتقل شده‌اند.

اسرائیل از «نفوذ» احتمالی به خاک خود از حریم هوایی لبنان خبر داد
ارتش اسرائیل روز چهارشنبه به‌دنبال «نفوذ» یک «وسیله هوایی متخاصم» از حریم هوایی لبنان، از ساکنان شمال این کشور خواست که پناه بگیرند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ورود این وسیله هوایی موجب به صدا در آمدن آژیرهای خطر در مناطق شمالی اسرائیل شد.
ارتش اسرائیل اعلام نکرده که این وسیله هوایی دقیقا از چه نوعی بوده، اما گروه‌ حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان فلسطینی که مورد حمایت ایران هستند معمولا از پهپاد و پاراگلایدر برای نفوذ به حریم هوایی اسرائیل استفاده می‌کنند.
این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که حزب‌الله لبنان اوایل روز چهارشنبه موشک‌های ضدتانک به یک موضع نظامی اسرائیل شلیک کرد و مدعی شد که شماری از نیروهای اسرائیلی را کشته یا زخمی کرده است.
ارتش اسرائیل این حمله را تایید کرده ولی در مورد تلفات احتمالی اظهارنظر نکرده است.
ارتش این کشور می‌گوید که به‌دنبال این حمله، مناطق جنوب لبنان را گلوله‌باران کرده است.

پادشاه اردن: بدون تشکیل دولت فلسطینی ثبات به منطقه باز نمی‌گردد
پادشاه اردن می‌گوید بدون تشکیل دولت مستقل فلسطینی، ثبات به منطقه باز نخواهد گشت.
ملک عبدالله دوم روز چهارشنبه افزود خشونت اخیر که با حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در روز شنبه آغاز شد، نشان داد که منطقه بدون یک کشور مستقل فلسطینی از ثبات، امنیت یا صلح برخوردار نخواهد شد.
او تصریح کرد که راه‌حل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطینی تنها گزینه است.
اردن از زمان آغاز تهاجم خونین حماس به اسرائیل و به تبع آن عملیات نظامی گسترده اسرائیل علیه این گروه در نوار غزه، خواستار توقف خشونت‌ها شده است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در چند روز گذشته در رابطه با تنش‌های منطقه با ملک عبدالله دوم تلفنی گفتگو کرده است.
اردن و مصر دهه‌هاست که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده و معمولا در تنش‌های بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل، به‌عنوان میانجی عمل کرده است. اردن با نواز غزه و اسرائیل مرز مشترک دارد و درصد قابل توجهی از جمعیت اردن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند. ملک عبدلله گفته است تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب مرزهای قبل از چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، چرخه‌های کشتار را که قربانیان نهایی آن غیرنظامیان بی‌گناه هستند، پایان خواهد داد.

پادشاه بریتانیا از اقدامات گروه حماس وحشت‌زده شده است
پادشاه بریتانیا روز چهارشنبه در واکنش به حملات حماس به خاک اسرائیل گفته که از اقدامات تروریستی وحشیانه این گروه وحشت‌زده شده است. سخنگوی کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد چارلز سوم بسیار نگران است و آخرین تحولات این بحران را دنبال می‌کند و با آسیب‌دیدگان و به‌ویژه کسانی است که عزیزان خود را از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کند. پادشاه بریتانیا همچنین از سرنوشت ۱۷ شهروند این کشور که شبه‌نظامیان فلسطینی آن‌ها را به غزه ربوده‌‌اند، نیز ابراز نگرانی عمیق کرده است. در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا برای ابراز همبستگی با مردم اسرائیل به این کشور رفت. گزارش‌ها حاکی است که هنگام دیدار جیمز کلورلی از شهر اوفاکیم در جنوب اسرائیل صدای آژیر خطر حمله راکتی به صدا درآمد و او همراه با هیئت همراه به یک مکان امن برده شد، اما بعد به بازدید خود در کنار همتای اسرائیلی‌اش ادامه داد.

تحولات امروز در یک نگاه
  • در اسرائیل بر سر تشکیل دولت اضطراری توافق شده و قرار است کابینه جنگ برقرار شود.
    مقامات غزه می گویند که با ادامه محاصره اسرائیل، سوخت تنها نیروگاه تمام شده و تولید برق ممکن نیست. اوایل این هفته، اسرائیل اعلام کرد که از عبور برق، سوخت و آب از مرز جلوگیری می کند.
    بریتیش ایرویز پروزهای خود به تل آویو را معلق کرده است.
    پادشاه بریتانیا «اقدامات تروریستی وحشیانه» در اسرائیل را محکوم کرده.
    با ادامه حملات هوایی اسرائیل، تعداد بیشتری از مردم غزه به دنبال سرپناهی در مدارس و بیمارستان ها هستند در اسرائیل، آژیرهای حمله هوایی در شمال و جنوب شنیده شده است و گزارش شده است که با فرود راکت از غزه افرادی زخمی شدند.
    ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای خود را در نزدیکی مرز غزه تجمیع کرده است که شامل ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره می‌شود.
    تعداد کشته شدگان حملات آخر هفته حماس در اسرائیل به ۱۲۰۰ نفر رسیده است - در حالی که بیش از ۱۰۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل به غزه کشته شده اند.
    اسرائیل در پاسخ به حمله شبه نظامیان حزب الله به خاک لبنان حمله هوایی کرده است.

    اسرائیل آماده حمله زمینی به غزه می‌شود
پل آدامز خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی نوشت: یک چیز مسلم به نظر می‌رسد: اسرائیل به زودی به منطقه پرجمعیت باریکه غزه حمله خواهد کرد. در حال حاضر تعداد زیادی از نیروهای اسرائیلی شامل واحدهای زرهی و گردان‌های تانک در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز غزه تجمع کرده‌اند.
روشن نیست که چه زمانی دستور عملیات صادر می‌شود یا اهداف نهایی دولت اسرائیل چیست.
با توجه به اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد ایجاد «واقعیتی جدید در خاورمیانه» که احتمالا به معنی غزه بدون حماس است، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این عملیات از نظر مقیاس و گستره از حملات اسرائیل به غزه از زمان تصرف آن توسط حماس فراتر خواهد رفت. همکاران بی‌بی‌سی در غزه هم گفته‌اند که ابعاد حملات هوایی اسرائیل به حملات هوایی قبل شبیه نیست.
در پنج روز حمله اسرائیل به غزه، آمار تلفات فلسطینی‌ها تقریبا به نیمی از کل تلفات شش هفته جنگ در سال ۲۰۱۴ بالغ می‌شود. این احتمال وجود دارد که اسرائیل برای چندین روز دیگر به حملات هوایی خود به غزه ادامه دهد و حماس را چنان تضعیف کند که توانایی آن برای مقابله با تهاجم زمینی به شدت کاهش یافته باشد.

نکاتی درباره نوار غزه و جمعیت آن
غزهنوار غزه منطقه‌ای است به درازای ۴۱ کیلومتر و پنهای ۱۰ کیلومتر که توسط اسرائیل، مصر و دریای مدیترانه احاطه شده است. جمعیت این باریکه حدود دو میلیون و۳۰۰ هزار نفر است و یکی از بیشترین تراکم‌های جمعیتی در دنیا را دارد.
این منطقه در اشغال مصر بود ولی در جنگ سال ۱۹۶۷ اسرائیل آن را تصرف کرد و سپس در سال ۲۰۰۵ نیروها و ۷۰۰۰ ساکن اسرائیلی را از آنجا خارج کرد. این منطقه هم اکنون تحت کنترل گروه شبه نظامی فلسطینی حماس است.
از آن زمان اسرائیل و مصر تردد کالا و مردم به داخل و بیرون غزه را به دلیل ملاحظات امنیتی محدود کرده‌اند.
جمعیت جوانِ بیکار
غزه یکی از جوانترین جمعیت‌ها را در جهان دارد؛ طبق آمار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، ۶۵ درصد از ساکنان غزه زیر ۲۵ سال سن دارند. بسیاری از جوانان غزه بیکارند.
دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۲۰ خود نوشت که میزان بیکاری در میان جوانان غزه ۷۰ درصد است که البته این رقم تا حدی به دلیل اپیدمی ویروس کرونا بود.
برچسب ها: حماس اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها