به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۳۴۳۱۹

زهرمارهایی که ما را سالم نگه‌می‌دارند

زهرمارهایی که ما را سالم نگه‌می‌دارند
گروه علمی: مزه‌های تلخ، چیزی نیستند که آدم در شرایط طبیعی سراغشان برود و فقط وقتی که پای مریضی و درمان و موارد مثل این در میان است خوردن عموما اجباری آنها موضوعیت پیدا می‌کند. این زمانبندی البته اتفاقی نیست و این غذاها و خوراکی‌ها، واقعا برای سلامت‌ مفید هستند و باید کم‌کم خودمان را به خوردن آنها عادت بدهیم.

به گزارش همشهری آنلاین، این غذاها، فقط توصیه مادر‌بزرگ‌ها و عمه‌خانم‌های مسن ما نیستند و در فرهنگ‌های مختلف، خوردن آنها درست مثل چیزی که ما در ذهنمان داریم، کارکرد دارویی دارند. براساس تجربیات و تحقیقات، مشخص شده که این غذاها به گوارش و هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک، سیستم ایمنی را تحریک و هوس قند و شیرینی را هم در انسان کور می‌کنند. در واقع با وجود طعم تلخ، عملکرد شیرینی دارند!

وقتی که کلم‌بروکلی و یا یک فنجان قهوه می‌خوریم، واکنشی در دهان ما بین مواد شیمیایی موجود در دهانمان و مواد شیمیایی غذا روی می‌دهد‌که در واقع همان مزه تلخی است که احساس می‌کنیم. کارکرد اصلی ایجاد طعم تلخ هوشیارکردن بدن در برابر مواد سمی و خطرناک است، اما هر تلخی‌ای، زهر نیست. وقتی که ما مزه تلخ را احساس می‌کنیم، سیستم دفاعی بدنمان برانگیخته می‌شود و درنهایت بدنمان دربرابر بیماری‌ها مقاوم می‌شود .

البته مسئله مهم کمک به سیستم هضم و گوارش هم هست؛ وقتی که گوارش ما خوب کار کند، مواد مغذی بهتر و بیشتر جذب می‌شوند. اثر مثبت دیگر غذاهای تلخ‌ که اصلا فکرش را نمی‎‌کنیم، کمک به کاهش وزن است. ثابت شده است که غذاهای تلخ، باعث می‌شوند که هوس ما برای خوراکی‌ها، به‌خصوص شیرینی‌ها کاهش پیدا کند و وقتی هم که کمتر هوس خوراکی و به‌خصوص شیرینی داشته باشیم، کمتر با اضافه‌وزن و چاقی درگیر خواهیم بود.

تازه خود مواد تلخ، به‌خصوص گیاهان، احتمالا به‌عنوان پاداش برای کسی که چنین گیاهی را می‎خورد، سرشار از انواع ویتامین، فیبر، پتاسیم و کلسیم هستند. وقتی از غذاهای تلخ صحبت می‌کنیم، ضرورتاً منظور آن عصاره‌ها و گیاه‌های درمانی که واقعا خوردنشان توان بالایی می‌خواهد نیست. برخی از خوراکی‌های تلخ که فواید ذکرشده را دارند اسفناج، کلم‌پیچ وشاهی هستند. سبزی‌هایی مثل کلم‌بروکلی، گل کلم، کلم‌بروکسل، تربچه و شلغم را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد.اگر می‌خواهیم سالم باشیم، بهتر است کم‌کم به تلخی عادت کنیم
برچسب ها: سلامت قهوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها