به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۳۶۰۳۹

بالاترین نرخ بیکاری برای 20 تا 24 ساله‌‌ها است

بالاترین نرخ بیکاری برای 20 تا 24 ساله‌‌ها است
گروه اقتصادی:بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از بیکاری گروه های سنی مختلف، در بهار امسال، بالاترین نرخ بیکاری میان جوانان 15 تا 25 ساله به چشم می‌خورد. جوانان 20 تا 24 ساله‌ در صدر این رده‌بندی سنی قرار گرفته‌اند. در مقابل، پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به سالمندان 65 ساله و بالاتر است.به گزارش اکوایران، در بهار امسال بالاترین نرخ بیکاری مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال بوده است. دومین رده سنی با نرخ بیکاری بالا، 25 تا 29 ساله‌ها بوده‌اند. در مقابل، پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به افراد 65 ساله و بیش‌تر است.

باید توجه داشت که بیکار به فردی اطلاق می‌شود که شغل ندارد اما یا متمایل به کارکردن است یا دنبال کار می‌گردد. بنابراین کسی که قصد کارکردن ندارد در شمارش بیکاران حساب نمی‌شود.همچنین، نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال حاصل می‌شود. جمعیت فعال نیز به مجموع افراد شاغل و بیکار گفته می‌شود. بنابراین بالا یا پایین‌بودن چشم‌گیر نرخ بیکاری در برخی از رده‌های سنی الزاما به معنای وخامت یا وضعیت مطلوب در بازار کار این گروه نیست بلکه ممکن است به طور طبیعی ناشی از مقتضیات سنی آنان باشد.

نرخ بیکاری 4 گروه سنی بالاتر از میانگین کشوری
نرخ بیکاری کل کشور در بهار امسال 8.2 درصد بوده است. مرکز آمار این نرخ را برای 11 گروه سنی به صورت مجزا اعلام کرده است. بر اساس این آمار، بالاترین نرخ بیکاری 23 درصد است که به گروه سنی 20 تا 24 سال تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر، در تابستان امسال از هر 100 جوان فعال در بازار کار، 23 نفر بیکار بوده است.

می‌توان گفت علت بالابودن نرخ بیکاری در این رده سنی ناشی از آن باشد که عمده جوانان 20 تا 24 ساله دانشجو هستند و با این که تمایل به کارکردن دارند اما فرصت فعالیت در موقعیت‌های شغلی تمام وقت را ندارند. شرایط مشابهی برای گروه سنی 25 تا 29 سال قابل تصور است. نرخ بیکاری این گروه در بهار امسال 18.8 درصد بوده است.

با وجود این که ممکن است بخشی از نرخ بیکاری این افراد به دلیل اشتغال آن‌ها به تحصیل باشد اما باید توجه داشت که به هر حال جوانان 20 تا 29 ساله که بالاترین نرخ بیکاری را به نام خود زده‌اند، نیروی کار جوان کشور محسوب می‌شوند اما بازار کار از وجود آن‌ها بهره نگرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهار امسال، از هر 1000 جوان 15 تا 19 ساله فعال در بازار کار، 173 نفر بیکار و 827 نفر شاغل بوده‌اند. پایین‌تر بودن نرخ بیکاری این رده سنی نسبت به رده‌های سنی بالاتر می‌تواند نشانگر این باشد که بازار کار رده سنی 15 تا 19 ساله را بهتر جذب می‌کند.

کمترین نرخ بیکاری کشور در رده سنی 65 سال و بالاتر
سطح نرخ بیکاری در رده سنی 30 تا 34 ساله‌ها جالب توجه است. این افراد در سن عمومی تحصیل‌کردن قرار نداشته و عمدتا مایل به کار کردن هستند. با این حال نرخ بیکاری 30 تا 34 ساله‌ها در بهار امسال 10.5 درصد بوده که 2.3 واحد درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

پس از این گروه سنی، نرخ بیکاری همراه با افزایش سن، کاهش می‌یابد. دو مورد از کمترین نرخ‌های بیکاری در بهار امسال مربوط به گروه سنی «45 تا 49 ساله» و «65 ساله و بالاتر» است.در اولین فصل امسال، از هر 1000 سالمند فعال در بازار کار، 11 نفر بیکار بوده است. این رقم در میانسالان 55 تا 59 ساله به 18 نفر می‌رسد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها