به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۴۳۶۱۸۸

اوکراین نگران از دست دادن حمایت جنوب جهانی 

اوکراین نگران از دست دادن حمایت جنوب جهانی 
گروه بین الملل: مفسران اوکراینی بیم آن دارند که جنگ در اسرائیل تلاش‌های کی‌یف را برای به دست آوردن پشتیبانی جنوب جهانی تضعیف کند.
پس از حمله حماس، اوکراین از حق دفاع اسرائیل از خودش حمایت کرده است ولی بعداً برای راه حلی دیپلماتیک نیز ابراز پشتیبانی کرده است و بر نیاز به پرهیز از تلفات غیرنظامیان از هر دو سو تأکید کرده است.
ولودیمیر زلنسکی با رهبران اسرائیل، عربستان سعودی،‌ قطر، ترکیه و آفریقای جنوبی از زمان آغاز جنگ اسرائیل-غزه صحبت کرده است.
روزی که حماس به اسرائیل حمله کرد، مقامات و جامعه اوکراینی یکسره از اسرائیل حمایت کردند.
وزارت خارجه اوکراین حق دفاع اسرائیل از خودش را در برابر «حملات تروريستی» تصدیق کرد. ولودیمیر زلنسکی مقایسه‌هایی با جنگ روسیه علیه اوکراین انجام داد و ضمن تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در روز ۸ اکتبر با اسرائیل ابراز همبستگی کرد.پس از حملات اسرائیل، مقامات و دیپلمات‌های اوکراینی بر دغدغه‌های بشردوستانه مربوط به جنگ تأکید کردند و خواهان یک راه حل مسالمت‌آمیز شدند.
روز ۱۷ اکتبر وزارت خارجه در بیانیه‌ای حمایت خود را از راه حل دوکشوری و توافقی دیپلماتیک برای منازعه اسرائیل و فلسطینیان خاطرنشان کرد.
این وزارتخانه ضمن تصدیق حق اسرائیل برای دفاع از خودش گفت که «بسیار مهم» است که درگیری منجر به تلفات غیرنظامیان در هر دو طرف در اراضی اسرائیلی و فلسطینی نشود.
زلنسکی نیز گفت‌وگوهایی با رهبران عرب از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه الثانی امیر قطر داشته است. او می‌گوید که عربستان سعودی را به جلسه‌ای در مالتا دعوت کرده است که برای فرمول صلح اوکراین برگزار می‌شود.
زلنسکی در سخنرانی روزانه‌اش در ۲۳ اکتبر گفت: «نکته اصلی این است که تعداد هر چه بیشتری از افراد غیرنظامی نجات پیدا کنند و از فاجعه‌ای انسانی و بالا گرفتن جنگی گسترده‌تر پرهیز شود.»
او درباره جنگ اسرائیل و غزه با سیریل رامافوسا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در ۱۸ اکتبر و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ۲۱ اکتبر بحث و گفت‌وگو کرده است.
طی جنگ اوکراین، کی‌یف خواهان جلب حمایت جنوب جهانی بوده است و پیشرفت‌هایی نیز حاصل کرده است.
دمیترو کولیبا از چهار کشور آفریقایی (سنگال، ساحل عاج، غنا و کنیا) در اکتبر ۲۰۲۲ دیدار کرد که همه آنها بعداً به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین رأی مثبت دادند.
عربستان سعودی میزبان همایشی درباره جنگ اوکراین در ماه اوت بود که بیش از ۴۰ کشور در آن شرکت داشتند و این کشورها بنا به گزارش‌ها از بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین به عنوان پیش شرط گفت‌وگوهای صلح حمایت کردند.کشورهای خلیج فارس در جنگ نقش میانجی را نیز ایفا کرده‌اند. در سپتامبر ۲۰۲۲، عربستان سعودی به بازگرداندن ۱۰ نفر خارجی که برای اوکراین می‌جنگیدند از اسارت روسیه کمک کرد و قطر نیز به بازگشت چهار کودک اوکراینی کمک کرد که در اکتبر امسال به روسیه فرستاده شده بودند.
صاحب‌نظران اوکراینی بیم‌شان را ابراز کرده‌اند که جنگ در اسرائیل ممکن است این تلاش‌ها را از بین ببرد و به این ترتیب چشم‌انداز به دست آوردن اتحادی جهانی در پشتیبانی از اوکراین را تضعیف کند.
ولودیمیر فسنکو از مفسرانی است که گفته است جنگ در اسرائیل روابط بین غرب و جنوب جهانی را پیچیده می‌کند و هر دو کشور چین و روسیه می‌کوشند از آن بهره‌برداری کنند.
ایهور سمیولوس مفسر دیگری است که به رادیو اِن وی گفته است که تلاش یک و نیم ساله اوکراین برای تعامل با جنوب جهانی «به هدر رفته است». او ابراز امیدواری کرد که بیانیه وزارت خارجه اوکراین در دفاع از راه حل دوکشوری به بهبود وضعیت کمک کند. او در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Texty.org.ua می‌گوید که جنوب جهانی به احتمال بسیار زیاد در نهایت طرف فلسطینیان را در این منازعه خواهد گرفت.
وب‌سایت تحلیلی ZN.ua گفته است که به خاطر جنگ در اسرائیل، کی‌یف احتمالاً همایش صلح جهانی‌اش را که بیش از یک سال است از جمله از طریق گفت‌وگوهای غیررسمی با کشورهای جنوب جهانی ترویج کرده است به تعویق خواهند انداخت. این وب‌سایت نتیجه گرفته است که: «ائتلاف چینی پیروزی اطلاعاتی عظیمی را در رقابت با غرب برای جلب جنوب جهانی حاصل کرده است.»
بعضی از مفسران نیز جنگ در اسرائیل را فرصتی برای تعمیق همکاری با اسرائیل، و به دست آوردن حمایت‌اش برای تحریم‌ها علیه روسیه و کمک نظامی به اوکراین تلقی کرده‌اند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها