به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۴۳۵۹۳۷

گزارش‌ها از بیستمین روز جنگ غزه

گزارش‌ها از بیستمین روز جنگ غزه
گروه بین‌الملل: ارتش اسرائیل انجام یک عملیات «محدود و هدفمند»‌ زمینی با استفاده از تانک در شمال غزه را تأیید و هدف از آن‌ را،‌ «آمادگی برای مراحل بعدی جنگ» اعلام کرد؛ همزمان، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «هیچ اعتمادی» به آمارهای منتشرشده از سوی حماس درباره تلفات غیرنظامی ندارد؛‌ موضوعی که بلافاصله مورد استناد سخنگوی ارتش اسرائیل هم قرار گرفت. جاناتان کونریکوس،‌ با اشاره به پرونده بیمارستان الاهلی،‌ نهادهای تحت نظارت حماس را به دروغگویی مداوم متهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفت که به آمار و ارقام کشته‌شدگان غیرنظامی که از سوی وزارت بهداشت حماس ارائه می‌شود اعتمادی ندارد. بایدن که در مراسم استقبال از نخست‌وزیر استرالیا در کاخ سفید سخن می‌گفت با اشاره به این‌که «بی‌گناهان» در جنگ کشته شده‌اند.گفتکه «اسرائیلی‌ها باید بسیار مراقب باشند تا مطمئن شوند که به دنبال افرادی هستند که این جنگ را علیه اسرائیل تبلیغ می‌کنند. و اگر این اتفاق نیفتد این برخلاف منافع آن‌هاست.» پس از ابزار بی‌اعتمادی جو بایدن به آمار اداره بهداشت حماس درباره تلفات غیرنظامی در غزه،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت نباید و نمی‌توان به ادعاهای «سازمانی که مرتب دروغ می‌گوید،‌ در ارائه آمار تلفات غیرنظامی بزرگنمایی، و آمار کشته‌شدگان شبه‌نظامی‌اش را به عنوان تلفات غیرنظامی اعلام می‌کند»، ‌اعتماد کرد. جاناتان کونریکوس با اشاره به انفجار بیمارستان الاهلی غزه گفت: «حماس آمار قربانیان را ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر اعلام کرد؛‌ این در حالی بود که منابع مستقل،‌ روزنامه‌نگاران و حتی سازمان ملل، پس از بررسی دقیق پرونده، تعداد قربانیان را بین ۱۰ تا ۵۰ نفر اعلام کردند،‌ حماس در آن مورد دروغ گفت و در مورد ادعای ۶۵۰۰ قربانی غیرنظامی غزه هم دروغ می‌گوید.»
در همین حال، سازمان بهداشت جهانی فهرستی از اقلام پزشکی و دارویی را منتشر کرده که می‌گوید آماده و در مرز رفح منتظر مجوز ورود به غزه هستند. این نهاد بین‌المللی خواستار «دسترسی سریع و بی‌وقفه به داخل غزه» شده تا بتواند به «ساختار درمانی در حال فروپاشی» این منطقه، کمک کند. طی روزهای اخیر ده‌ها کامیون امدادی موفق شده‌اند از گذرگاه رفح وارد غزه شوند. اما آژانس‌های وابسته به سازمان ملل می‌گویند روزانه باید دست‌کم یکصد کامیون بتوانند وارد غزه شوند.

دادستان پیشین دادگاه بین‌المللی کیفری:
هم حماس و هم اسراییل مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده‌اند

دادستان پیشین دادگاه بین‌المللی کیفری می‌گوید نه تنها حمله حماس به غیر نظامیان اسرائیلی،‌ که محاصره کامل و بمباران مداوم غزه از سوی اسرائیل هم «جنایت علیه بشریت» است. به گفته لوئیز مورنو-اکامپو کشتار تعمدی و حمله به یک گروه، جنایت است و هدف رسمی و علنی حماس، حمله به اسرائیلی‌ها بوده است. مورنو با اشاره به اینکه گروگان‌گیری یک جنایت جنگی‌ است، تأکید کرد که اقدامات حماس در روز هفتم اکتبر هم، جنایت جنگی محسوب می‌شود. مورنو اما در ادامه گفت: «یکی از اشکال دست‌زدن به جنایت، تحمیل شرایطی به مردم، با هدف نابودی آنها است. این دقیقا همان چیزی است که از محاصره کامل ناشی می‌شود. محاصره کامل غزه،‌ جلوی ورود آب‌ و غذا را گرفته و کار بیمارستان‌ها را مختل کرده و مردمی که گیر افتاده‌اند، حتی برق هم ندارند». مورنو با تأکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود گفت: «اما این کشور نمی‌تواند دو میلیون نفر را محاصره کند.»

بهبود «موقت» دسترسی به آب در غزه
سازمان ملل متحد می‌گوید دسترسی به آب در نواحی جنوبی غزه، به طور «موقت»، بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، با همکاری دفتر هماهنگی امور بشردوستانه این سازمان و آژانس کمک به آوارگان فلسطینی، مقادیر محدود سوخت باقیمانده در مخازن این دو ارگان، در اختیار تأسیسات کلیدی جنوب غزه قرار گرفته تا برای ادامه فعالیت پمپ‌های آب، استفاده شود. به گفته سازمان ملل متحد، نوار غزه دهه‌هاست که با کمبود آب دست به گریبان است و آب آشامیدنی، عموما به شکل روزانه با تانکر به این منطقه می‌رسیده است؛ روندی که از زمان شروع جنگ جاری در پانزدهم مهرماه، متوقف شده و اسرائیل مانع ورود این تانکرها شده است. سازمان ملل هشدار داده که سوخت منتقل‌شده به تاسیسات غزه،‌ تنها کفاف چند ساعت را می‌دهد و تأمین آب لوله‌کشی دوباره متوقف خواهد شد.

اتهام اسرائیل به حماس درباره «ممانعت از خروج مردم غزه» از مناطق شمالی
اسرائیل بار دیگر حماس را به ممانعت از خروج مردم غزه از مناطق شمالی متهم کرد. ارتش اسرائیل یک فایل صوتی را منتشر کرده که می‌گوید مکالمه یکی از نیروهایش با یکی از اهالی غزه است که در آن،‌ درباره چگونگی ممانعت حماس از خروج مردم می‌پرسد و در پاسخ، مردی که گفته می‌شود از اهالی غزه است، می‌گوید نیروهای حماس،‌ به مردم شلیک می‌کنند. ارتش اسرائیل پیشتر هم با انتشار تصاویر هوایی،‌ ادعا کرده بود که حماس،‌ یکی از دو راه امن خروج از شمال غزه را مسدود کرده است.

تأکید بنی گانتس بر ادامه عملیات علیه حماس «در هرکجا و تا هر زمان» لازم
عضو کابینه جنگ اسرائیل، در یک نشست خبری گفت «مانور زمینی» ارتش، تنها یک گام در راه تحقق اهداف جنگ خواهد بود که از طریق «یک تلاش ترکیبی» محقق خواهد شد. بنی گانتس گفت: «مبارزه با ترور، در داخل غزه و در عمق آن، در هر کجا و هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد یافت.» وزیر دفاع پیشین اسرائیل تأکید کرد که بازگرداندن امنیت به کشور،‌ «سال‌‌ها طول خواهد کشید.» گانتس رهبر حزب «اتحاد ملی» که تا پیش از جنگ جاری از رهبران جناح اپوزیسیون بود، پیوستن حزب خود به ائتلاف دولت در شرایط جاری اسرائیل را «یک گام درست» نامید و گفت از دو هفته‌ای که از این تحول سیاسی گذشته، درستی این تصمیم ثابت شده است. او افزود هرکسی که در رهبری کشور بوده نمی‌تواند از خود (در ناکامی اطلاعاتی که به جنگ غافلگیرکننده حماس منجر شد) سلب مسئولیت کند. بنی گانتس افزود: من هم بیش از ۲۰ سال است که در پست‌های کلیدی، امنیتی و سیاسی هستم و نمی‌توانم از خود در اتفاقاتی که افتاده، سلب مسئولیت کنم. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گانتس در حالی در نشست خبری شرکت کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر از روبه‌روشدن با پرسش‌های رسانه‌های کشورش از آغاز جنگ و حدود یک سال پیش از آن خودداری کرده است.

آمار تازه از گروگان‌های اسرائیلی در اسارت حماس
ارتش اسرائیل می‌گوید حماس ۲۲۴ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد. تا کنون گفته می‌شد که تعداد گروگان‌های باقی‌مانده، ۲۲۲ نفر است. تا این لحظه حماس چهار گروگان را آزاد کرده، شامل یک مادر و دختر آمریکایی و دو زن سالخورده اسرائیلی.

بیانیه ارتش اسرائیل درباره کشته‌شدن خانواده خبرنگار الجزیره
به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، ارتش اسرائیل «تأیید کرده» که شامگاه چهارشنبه ۳ آبان به «زیرساخت‌های تروریستی حماس» در منطقه‌ای در غزه حمله هوایی کرده که در جریان آن ۱۲ تن از بستگان گزارشگر شبکه الجزیره کشته شدند. بمباران در آن ساعات در منطقه نصیرات در مرکز غزه در جریان بود؛ جایی که خانواده وائل الدحدوح، خبرنگار الجزیره پس از جابه‌جایی و ترک خانه پیشین خود در شهر غزه، به آن‌جا رفته بودند. دحدوح در زمان حادثه، در خانه نبود؛ اما همسر، یک دختر، یک پسر، یک نوه و چند تن دیگر از بستگانش کشته شدند. او سردبیر الجزیره در شهر غزه است. ارتش اسرائیل روز ۴ آبان در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان اعلام کرد که «حمله به اهداف نظامی، بر اساس مقررات مربوط به حقوق بین‌الملل، از جمله اتخاذ تدابیر احتیاطی است، تا تلفات غیرنظامی کاهش یابد.» بخشی از افکار عمومی اسرائیل و همچنین شماری از وزیران و مقامات از ادامه کار شبکه الجزیره در اسرائیل به‌شدت انتقاد می‌کنند، اما دولت بنیامین نتانیاهو تصمیمی در مورد توقف احتمالی کار این شبکه در اسرائیل نگرفته است.

برنامه حماس برای گروگان‌ها
صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی‌، شامگاه ۳ آبان به شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، گفت او و یارانش در همان روز نخست جنگ جاری با اسرائیل با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دیدار کرده بودند.
سخنان العاروری در پی انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از دیدار مشترک او و زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین با حسن نصرالله بیان شد. او به المنار گفت جنگ جاری، نبرد همه نیروهای مقاومت است؛ همه یک هدف داریم و سرنوشت همه یکی است. العاروری ادعا کرد که اگر اسرائیل از راه زمین وارد غزه شود، متحمل «شکستی بی‌سابقه» خواهد شد. صالح العاروری در مورد سرنوشت بیش از ۲۲۰ گروگانی که در اختیار نیروهای حماس هستند، گفت: «خارجی‌های بازداشتی، مهمان هستند، اما اسیران صهیونیست موضوعی برای تبادل با زندانیان و برادران ما هستند.» رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که صالح العاروری، دست‌کم یکی از ۶ رهبر اصلی حماس است که اسرائیل کشتن آن‌ها را در دستور کار قرار داده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است این افراد باید خود را مرده بدانند.

سخنان وزیر فرهنگ اسرائیل درباره مسئولیت جنگ
میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل و هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «تنها عامل فاجعه‌ای که روز هفتم اکتبر بر سر اسرائیل فرود آمد (اشاره به حمله حماس در روز ۱۵مهر) شکاف و دودستگی عمیق در کشور در دوره پیش از این جنگ بود.»
او در مورد طرح تغییرات قضایی که دولت بنیامین نتانیاهو بدنبال آن بود و به ده ماه تجمع‌های اعتراضی بزرگ در این کشور منجر شده بود، اشاره داشت. به نوشته روزنامه هاآرتص، زوهار افزود: (در ماه‌های پیش از جنگ جاری) نفرتی بی‌دلیل در خیابان‌ها (میان مخالفان و موافقان دولت) موج می‌زد که به این فاجعه منجر شد؛ تنها دلیل این مصیبت همان شکاف در جامعه بود. این دولتمرد اسرائیلی افزود او هم در آن بحران مسئولیتی داشته که عواقب آن را می‌پذیرد ولی «بعد از پایان این جنگ در مقابل هر کسی که به تحریک اقدام کرد، خواهم ایستاد، از هر جناح سیاسی که باشد». نتانیاهو در نوزدهمین روز از جنگ با حماس، گفت: «همه باید حساب پس بدهند، من هم، اما این بعد از جنگ اتفاق خواهد افتاد».

ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه
ارتش اسرائیل می‌گوید جنگنده‌هایش در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ موضع مرتبط با حماس را در غزه هدف قرار داده‌اند.
گفته شده این اهداف،‌ شامل مقرهای فرماندهی، زیرساخت‌ها، تونل‌ها، و موشک‌‌اندازهای حماس بوده است. در تحولی دیگر نیروی دریایی اسرائیل،‌ یک سایت پرتاب موشک‌های زمین به هوا را در خان‌یونس نابود کرد. ساعاتی قبل یک کانال تلگرامی مرتبط با حماس،‌ بدون ارائه شواهد یا جزئیاتی، ادعا کرد که یک هلیکوپتر اسرائیلی در نزدیکی اردوگاه بوریج با موشک‌ زمین به هوا هدف قرار گرفته است.
برچسب ها: اسرائیل حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها