به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۴۳۶۲۲۱
گالانت: تونل‌های گسترده حماس عملیات زمینی را طولانی و دشوار می‌کند

اسرائیل: فرماندهی حماس در زیر بیمارستان قرار دارد/ حماس: کذب است

گروه بین‌الملل: سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار تصاویری در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد: در زیر بیمارستان الشفاء تونل‌هایی وجود دارد که حماس از آن به عنوان سپر حفاظتی استفاده می کند.
اسرائیل: فرماندهی حماس در زیر بیمارستان قرار دارد/ حماس: کذب است
هاگاری مشخصا به بیمارستان الشفا،‌ بزرگ‌ترین بیمارستان در نوار غزه اشاره کرده و گفته شبکه پیچیده‌ای از تونل‌ها در زیر این بیمارستان وجود دارد که حماس حملاتی را از آن جا برنامه ریزی می‌کند. وی  افزود: «صدها تروریست پس از حمله به اسرائیل در هفتم اکتبر به این بیمارستان فرار کرده و در آن جا مخفی شدند.» سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین افزود: حماس سوخت از آنروا می‌دزد و از سوخت موجود در بیمارستان‌ها برای تخریب استفاده می‌کند. در بیمارستان‌های غزه سوخت وجود دارد و حماس از آن برای زیرساخت های خود استفاده می کند.

اما یکی از رهبران حماس در واکنش گفت: اظهارات اسرائیل در مورد استفاده ما از بیمارستان الشفا برای مقاصد نظامی، ادعاهای نادرستی است که ما قاطعانه آن را رد می کنیم. عزت الرشق گفت: ادعاهای ارتش اسرائیل در ارتباط با بیمارستان الشفاء فقط توجیهی برای کشتار جدید ملت ماست. ما نسبت به کشتار جدید هشدار می‌دهیم و از رهبران کشورهای عربی و اسلامی و سایر کشورهای جهان می‌خواهیم که کشتار ملت ما را متوقف کنند. در همین حال، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: فرماندهی ارتش اسرائیل طرح حمله نهایی را تنظیم کرده است اما نتانیاهو با امتناع از امضای آن، فرماندهان ارشد ارتش را عصبانی کرده است.
قطعنامه‌ پیشنهادی اردن با محور «آتش‌بس فوری»
امروز (جمعه) قطعنامه‌ پیشنهادی اردن با محور «آتش‌بس فوری» در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود. همزمان ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در روزهای پیش رو یورش تانک‌ها به غزه، نظیر آنچه چهارشنبه شب اتفاق افتاد، ادامه خواهد داشت. در سویی دیگر اتحادیه اروپا خواستار «وقفه بشردوستانه» در جنگ اسرائیل و حماس شده است و سازمان ملل از «کمک‌های قطره‌چکانی» انتقاد می‌کند.
روسیه از مذاکره با حماس در مسکو دفاع کرد
به گزارش رویترز، کرملین از تصمیم خود برای دعوت از هیئت حماس به مسکو دفاع کرده است. تصمیم روسیه خشم اسرائیل را برانگیخت و اسرائیل این دعوت را "مایه تاسف" توصیف کرد و از روسیه خواست که این هیئت را اخراج کند. کرملین روز جمعه گفت که روسیه معتقد است که باید تماس با همه طرف‌های درگیر حفظ شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این هیئت با نمایندگان وزارت خارجه روسیه دیدار کرده اما هیچ تماسی با کرملین نداشته است.
قطر آماده است درباره حضور حماس در خاک خود تجدیدنظر کند
یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت قطر به ایالات متحده اطلاع داده که آماده است بعد از پایان بحران گروگان‌گیری صدها نفر به‌دست حماس، درباره حضور این گروه شبه‌نظامی در خاک خود «تجدیدنظر» کند. به گزارش رویترز، این خبر را اولین بار روزنامه «واشینگتن‌پست» منتشر کرد و بر اساس گفته مقام آمریکایی، در دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، این تفاهم صورت گرفته است.بلینکن هفته گذشته و پس از حمله حماس به خاک اسرائیل که به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر و ربودن بیش از دویست تن منتهی و باعث آغاز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه شد، به چند کشور منطقه از جمله قطر سفر کرده بود. تعدادی از مقام‌های بلندپایه حماس، از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه، پایتخت قطر، اقامت دارند.
آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی از کشته شدن «۵۳ تن» از کارکنان خود در غزه خبر داد
آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی روز جمعه اعلام کرد از زمان حمله ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل، ۵۳ تن از کارکنان آن در غزه کشته شده‌اند. این آژانس در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: این افراد زندگی خود را وقف اجتماع‌شان کرده بودند. بر اساس این پیام، «یکی از همکاران آن هنگام خرید نان جان خود را از دست داد که از او شش فرزند برجا مانده است». آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در پایان گفته است: «ما بیش از حد غمگین هستیم، زیرا این رنج توصیف‌ناپذیر همچنان ادامه دارد». اداره بهداشت غزه که تحت نظر حماس است می‌گوید تاکنون بیش از هفت هزار و ۳۰۰ نفر در حملات و بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند. در طرف اسرائیلی نیز حمله روز ۱۵ مهر حماس دستکم ۱۴۰۰ کشته برجا گذاشته است.
سازمان بهداشت جهانی هم می‌گوید که تخمین‌هایی دریافت کرده است که اجساد دست‌کم هزار فرد که هنوز در شمار تلفات ذکر نشده‌اند، هنوز در زیر آوار در غزه مدفون هستند. ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در فلسطین در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشته‌شدگان غزه گفت: «ما همچنین این تخمین‌ها را دریافت می‌کنیم که هنوز هزار نفر زیر آوار هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.»
تظاهرات فلسطینی‌ها در رام‌الله برای حمایت از غزه
صدها فلسطینی در خیابان‌‌‌های رام‌الله برای حمایت از مردم غزه راهپیمایی کردند. گروهی از حاضران هم در حمایت از حماس شعار دادند.
این تظاهرات تنها ساعاتی پس از کشته‌شدن دست‌کم ۴ فلسطینی در حمله نیروهای اسرائیل به شمال کرانه باختری رخ داد.
از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل،‌ سه هفته پیش،‌ خشونت‌ها در کرانه باختری هم افزایش یافته. در این مدت بیش از یکصد فلسطینی در این اراضی کشته شده و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.
زخمی‌شدن سه نفر بر اثر برخورد یک راکت به ساختمانی مسکونی در تل‌آویو
بر اثر اصابت یک راکت به آپارتمانی در جنوب تل‌آویو سه نفر زخمی شدند. از پیش از ظهر جمعه به وقت محلی، آژیرهای خطر در بخش‌های مختلفی از اسرائیل از جمله تل‌آویو به صدا در آمده بود. از سال ۱۹۹۱ تا کنون،‌ سابقه نداشته که موشکی مستقیم به ساختمان‌های مسکونی در تل‌آویو اصابت کند. کانال ۱۲ اسرائیل گفت که حداقل ۸ موشک دیگر که به سمت تل آویو پرتاب شده بودند، رهگیری شدند.
وزیر دفاع اسرائیل: تونل‌های گسترده حماس عملیات زمینی را طولانی و دشوار می‌کند
وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه گفت انتظار می‌رود عملیات زمینی در نوار غزه به زودی آغاز شود که طولانی و دشوار خواهد بود، و هدف این است که تونل‌های گسترده مورد استفاده حاکمان حماس در این باریکه نابود شوند. یوآو گالانت این اظهارات را در جمع گروه کوچکی از خبرنگاران و پس از عملیات محدود زمینی این کشور در نوار غزه با پشتیبانی نیروی هوایی و پهپادهای این کشور بیان کرد. او بدون اشاره به جزئیات گفت: عملیات زمینی به استعداد نیروهای زیادی انجام خواهد شد که با حملات هوایی پشتیبانی می‌شوند و «زمان طولانی به درازا خواهد کشید». وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرد: در ادامه، مرحله سوم شروع می‌شود که درگیری محدودتری خواهد بود و اسرائیل «حلقه‌های مقاومت» را نابود خواهد کرد.
اسرائیل از زمان حمله روز ۱۵ مهر حماس به مناطق مختلف این کشور، به طور مداوم نوار غزه را بمباران کرده که به گفته مقامات حماس حدود هفت هزار و ۳۰۰ کشته برجا گذاشته است. این آمار شامل سه هزار کودک و ۱۵۰۰ زن است. از سوی دیگر، حملات حماس موجب کشته شدن دستکم ۱۴۰۰ اسرائیلی و به گروگان گرفته شدن ۲۲۹ نفر دیگر شده است.
آیا «بمب اسفنجی» راه مقابله با چالش «مترو غزه» است؟
ایندیپندنت فارسیدر حالی که اسرائیل در تدارک حمله زمینی به غزه است، شبکه تونل‌های زیر نوار غزه، موسوم به «مترو غزه»، می‌تواند برای ارتش اسرائیل چالش‌برانگیز باشد. برخی رسانه‌ها با اشاره به «بمب اسفنجی»، آن را سلاحی مخفی می‌دانند که شاید بتواند به اسرائیل کمک کند در حمله به تونل‌های غزه، دست بالا را داشته باشد. اما بمب اسفنجی چیست و چگونه کار می‌کند؟ به نوشته نشریه بریتانیایی سان، این سلاح شیمیایی هنگام انفجار نوعی کف منتشر می‌کند که تمام دهانه‌ها و منفذهای داخل تونل را می‌بندد. با وجود این، ارتش اسرائیل به‌صورت رسمی اعلام نکرده است که از «بمب اسفنجی» استفاده خواهد کرد.
 اسرائیل: بیش از ۲۵۰ هدف حماس را در ۲۴ ساعت گذشته هدف قرار دادیم
ارتش اسرائیل با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که «شبکه تونل‌های تروریستی در غزه» را هدف قرار داده و همچنین فرمانده گردان خان یونس غربی حماس را از بین برده است.
گله تلویحی یک مقام ارشد حماس از حمایت «ناکافی» حزب‌الله لبنان
یک مقام ارشد حماس می‌گوید که سازمان او از حزب‌الله لبنان انتظار حمایت بیشتری داشته است.
غازی حمد، از سران دفتر سیاسی حماس و از مسئولان امور انرژی در باریکه غزه، که فعلا در بیروت پایتخت لبنان به سر می‌برد، پنج‌شنبه چهارم آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت با توجه به حملات هوایی اسرائیل و شمار زیاد کشته‌ها در غزه، «ما به (حمایت) بیشتر» از متحدان، از جمله حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، نیاز داریم. غازی حمد گفت: «حزب‌الله اکنون علیه اشغالگری اقدام می‌کند. ما بسیار قدردان هستیم. اما توقف تجاوز در غزه، به کارهای بیشتری نیاز دارد... انتظار ما بیشتر بود.» او گفت دیدگاه ما این است که همه جبهه‌ها را باز کنیم. حمد اشاره نکرد که حماس مشخصا چه انتظاراتی از حزب‌الله یا سایر متحدان خود داشته که برآورده نشده، یا کمتر از سطح توقع سران حماس بوده است.
آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه حماس و سپاه پاسداران وضع کرد
آمریکا دور دوم تحریم‌ها را علیه مقامات و شبکه‌های مالی کلیدی مرتبط با حماس اعلام کرد. یکی از مقامات حماس در ایران، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک نهاد مستقر در غزه که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان مجرای کمک‌های غیرقانونی ایران به حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین بوده است، از جمله افرادی هستند که در این اقدامات هدف قرار گرفته‌اند. تحریم‌ها هرگونه دارایی این نهادها و افراد در ایالات متحده را مسدود می‌کند. آن‌ها همچنین تراکنش‌های مالی با افراد تعیین‌شده را مسدود می‌کنند و مبادله وجوه، کالاها و خدمات به آنها را ممنوع می‌کنند. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفت که این دور از تحریم‌ها که سیستم مالی حماس و همچنین افرادی را که متهم به کمک به حماس برای دور زدن تحریم‌ها هستند، هدف قرار می‌دهد. این نهاد تحریم‌های جدید را مرتبط با با حملات ۷ اکتبر دانست. علی مرشد شیرازی و مصطفی محمدخانی از مسئولان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در بخش آموزش حماس و حزب الله فعالند در این تحریم‌های جدید قرار دارند. علی احمد فیض اللهی فرمانده ایرانی تیپ ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه در سوریه هم که به حماس و حزب الله آموزش داده تحریم شده است. والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «اقدام امروز تاکیدی است بر تعهد ایالات متحده برای از بین بردن شبکه‌های تأمین مالی حماس از طریق استقرار تحریم‌های ضدتروریسم و ​​همکاری با شرکای جهانی‌مان برای ممانعت از دسترسی حماس به سیستم مالی بین‌المللی.»
ورود ۱۰ کامیون حامل مایحتاج اولیه و یک تیم پزشکی به غزه
کاروانی متشکل از ۱۰ کامیون حامل آب،‌ غذا و دارو از مرز رفح وارد غزه شد. برای اولین بار، به همراه این کاروان، ۱۰ پزشک خارجی هم توانستند وارد نوار غزه شوند.
تلاش کشورهای اروپایی برای ایجاد یک «ائتلاف بشردوستانه» در مورد غزه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت که چند کشور اروپایی در تلاش‌اند تا یک «ائتلاف بشردوستانه» در مورد غزه ایجاد شود. به گفته ريیس جمهور فرانسه، مذاکراتی با قبرس و یونان در این زمینه در حال انجام است. به گزارش خبرگزاری رویترز مکرون روز جمعه گفت: قبرس می‌تواند به عنوان پایگاهی برای عملیات‌های بشردوستانه باشد
برچسب ها: حماس اسرائیل غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها