به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۳۸۱۸۴

کمبود گاز چاه‌های نفت را هم تهدید می‌کند

کمبود گاز چاه‌های نفت را هم تهدید می‌کند
گروه اقتصادی:رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: میادین مشترک گازی به خاطر عدم سرمایه‌گذاری به موقع و عدم برداشت از سوی ایران به تاراج می‌رود.به گزارش ایلنا، آرش نجفی درباره کمبود گاز و آسیبی که به چاه‌های نفت وارد می‌کند، اظهار داشت: ما در طول سنوات گذشته برنامه و استراتژی کلان نداشته‌ایم و به دلیل اینکه به موقع برخی سرمایه‌گذاری‌ها را انجام ندادیم و برخی از سرمایه‌گذاری‌هایی که باید به موقع تحقق پیدا می‌کرد؛ متوقف و کنسل کردیم؛ امروز با سه صورت مسئله جدی روبه رو هستیم. ناترازی گاز داخلی که صنعت را به آسیب می‌کشاند و هر روز بدمصرفی و ناترازی گاز در کشور افزایش پیدا می‌کند به طوری که ۲ سال پیش زیر ۲۰۰ میلیون متر مکب کسری گاز داشتیم و امروز به بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده و دلیل آن این است که ما روی بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت کشور مدیریت جدی و اقدام عاجل نداشته‌ایم.
 
یک دومینوی پیچیده برای تولید نشدن محصولات استراتژیک
وی افزود: هر روز بدمصرفی افزایش مصرف را بالا می‌برد و همین باعث می‌شود صنعت ما از جمله صنعت پتروشیمی، فولاد و سیمان که گاز را به عنوان خوراک و منبع حرارتی مصرف می‌کنند؛ قادر نباشند در ایام سرد از گاز بهره‌مند بوده و تولید داشته باشند و این در حالی است که همه این محصولات بعنوان محصولات استراتژیک و صادراتی کشور محسوب می‌شوند که به دلیل کسری گاز جلوی ورود ارز و انتفاعات اقتصادی به کشور گرفته شده و صنایع پتروشیمی تضعیف و ناتوان خواهد شد، همه اینها مانند یک دومینوی خیلی پیچیده ما را تخریب می‌کند.

کمبود گاز و چالش استخراج نفت
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در کنار همین فرایند میادین مشترک گازی نیز به خاطر عدم سرمایه‌گذاری به موقع و عدم برداشت از سوی ایران؛ توسط قطر به تاراج می‌رود. اما نکته سوم اینکه عدم تامین گاز برای فشار به مخازن نفتی نیز باعث شده استخراج نفت هم به چالش بخورد و همه اینها از این نشات می‌گیرد که ما نه نقشه کلان داشته‌ایم و نه توانسته‌ایم جذب سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشیم و نه اینکه محورهای برنامه‌ریزی‌مان مناسب است.

استراتژی کاهش مصرف نداریم
وی بیان داشت: مثلا پیشنهاد شده که با ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تعویض بخاری‌های نو و فرسوده و یا ۷ میلیارد دلار در حوزه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر مصرف گاز کشور را در بخش خانگی و نیروگاه‌های حرارتی کاهش دهیم  ولی تاکنون اقدام مهمی در این حوزه‌ها صورت نگرفته است و حرف از نیاز به جذب ۸۰ میلیارد دلار سرمایه برای توسعه میادین گازی زده می‌شود، این نشان می‌دهد که بدنبال کاهش مصرف نیستیم و استراتژی کاهش مصرف نداریم و تنها بدنبال تولید بیشتر هستیم.

برای مصرف بیشتر هزینه می‌کنیم
نجفی تاکید کرد: ما با تولید مخالفتی نداریم و اتفاقا باید برای استفاده صنعت و حضور در بازار بین‌المللی تولید داشته باشیم، اما چه مزیتی دارد که ثروت ملی را با ناآگاهی و اشتباه حرام و از بین ببریم و تنها برای تولید بیشتر و تدوام مصرف هزینه کنیم اما مصرف را مدیریت نکنیم؟

با یک‌ششم رقم مورد نیاز سرمایه‌گذاری برای تولید؛ ناترازی حل می‌شود
وی خاطرنشان کرد: اگر وزارت نفت دو فرایند موازی را به عنوان استراتژی خود باهم نبیند ما همه‌جانبه دچار خسران خواهیم بود، اگر یک‌ششم رقم سرمایه‌گذاری برای تولید را در حوزه صرفه‌جویی هزینه کنیم؛ قطعا دستاوردهای بزرگتری خواهیم داشت. یعنی به جای اینکه ۸۰ میلیارد دلار برای تولید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم ۱۴ میلیارد دلار برای صرفه‌جویی هزینه کنیم به همان میزان گاز در دسترس خواهیم داشت.رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر ۲۰ میلیون بخاری وجود در کشور تعویض شوند طبق برآورد شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت؛ نزدیک ۱۸۰ میلیون متر مکعب در ایام سرد صرفه‌جویی گاز رخ می‌دهد.

خطر در کمین چاه‌ها
وی یادآور شد: در کل خسارت کمبود گاز در حدی است که اگر ما تزریق گاز به مخازن نداشته باشیم برخی از چاه‌ها از حیز انتفاع خارج می‌شوند و در نتیجه اقتصاد نفت کشور دچار خسارت بالایی خواهد شد.
برچسب ها: نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها