به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۳۸۴۰۴

دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ چگونه است؟

دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ چگونه است؟
گروه بین الملل: دونالد ترامپ بیشتر کارزار تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را وقف گذشته و اعتراض به نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ کرده است. اما پشت صحنه این تبلیغات، او و تیمش در حال تنظیم طرح و برنامه‌ای برای بعد از پیروزی هستند، و مصمم بر این که از اشتباهات ۲۰۱۶ پرهیز کنند.
برای کسانی که کنجکاوند بدانند اگر مردم آمریکا ۱۲ ماه دیگر رئیس جمهور سابق را به کاخ سفید برگردانند قصد دارد چکار کند،‌ او خودش دارد همه چیز را آشکار می‌کند.
برنامه او را می‌توان در گوشه و کنار سایت مبارزات انتخاباتی‌اش پیدا کرد،‌ در سخنرانی‌های تبلیغاتی‌اش شنید و در آدم‌هایی یافت که برای همکاری در آماده‌سازی و تدارکات دومین دوره ریاست جمهوری‌اش انتخاب کرده است.
نام این طرح را «برنامه ۴۷» (Agenda47) گذاشته‌اند؛ ارجاعی به این که اگر  ترامپ ببرد،‌ چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. او در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای برگزیدن نامزد نهایی حزب، از همه جلوتر است،‌ و اگر نامزد جمهوری‌خواهان شود، نوامبر سال آینده با جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و نامزد حزب دموکرات رقابت خواهد کرد.هشت سال پیش وقتی دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی جنجالی خود برای راه یافتن به کاخ سفید را آغاز کرد، بودجه‌ای ناچیز داشت و تعدادی از بازماندگان سیاسی خارج از قدرت.
او یک شعار داشت: «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم». چند سیاست اصلی را هم مانند ساخت دیوار مرزی و ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به خاک آمریکا دنبال می‌کرد. و البته رویکردی ضد-سیستم و افشاگرانه داشت.بعد از پیروزی غیر مترقبه‌اش، اجرای برنامه‌های سیاسی‌ خود را شروع کرد، اما همه آنها به نتیجه دلخواهش نرسید.
طرح «منع ورود مسلمانان» بارها در دادگاه‌های آمریکا رد شد، تا این که در نهایت نسخه‌ رقیق‌تری از آن به اجرا درآمد. وعده او برای ساخت دیوار مرزی هم با شکایات متعدد و همین طور مخالفت دموکرات‌های کنگره از مسیر اصلی خود خارج شد.دلیل اینها از نگاه حلقه نزدیکان ترامپ ناکامی در تدارکات و نداشتن نفرات کافی بود.
اینها اشتباهاتی بودند که تیم  ترامپ قصد دارند در صورت پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴ از آن پرهیز کنند.
بعد از آن که دونالد ترامپ نطق سوگند ریاست‌ جمهوری خود را در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ ایراد کرد، راس ساعت ۶:۵۵ بعداز ظهر با مارک لاتر، که در تیم انتقال او به قدرت کار می‌کرد، وارد دفتر کارش در کاخ سفید شد. لاتر گفت که از بحث‌هایی که بعدا مطرح شده، خیلی زود دریافته است که دولت  ترامپ برای «حرکت دادن کشتی غول‌پیکر دولت» آمادگی لازم را ندارد.
به گفته  لاتر این بار او و دیگر دولتمردان دوره ریاست جمهوری‌اش می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که آمادگی بیشتری دارند و به همین دلیل در حال تدوین یک برنامه هستند.
«این یک دستور کار است. این شیوه‌ای است که با آن کار به انجام می‌رسد. اما از همه مهم‌تر تشخیص مراحل، جاها و موقعیت‌هایی است که یک بروکراسی لیبرال تلاش می‌کند مانع کار شما شود.»
این دستور کار با گذشت زمان آرام‌آرام خودش را آشکار می‌کند.
بعضی از سیاست‌ها و برنامه‌های او کم از خیالبافی ندارد. دولت آینده او می‌خواهد روی ماشین‌های پرنده و همین طور ساخت «شهرهای آزاد» در زمین‌های خالی فدرال سرمایه گذاری‌ کند؛ شهرهایی که آمریکایی‌ها بتوانند بدون مقررات دست و پا گیر در آن کار و زندگی کنند.بعضی دیگر جنجالی هستند، مثل طرح جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و انتقال آنها به چادرهایی در بیرون شهرها تا زمانی که «مشکلات آنها شناسایی شود». بعضی هم کاملا به دعواهای فرهنگی مربوط می‌شود؛ او می‌خواهد الزام کند که معلمان مدارس دولتی «ارزش‌های میهن‌پرستانه را با رغبت بپذیرند».
او همچنین بر پایبندی خود بر سیاست‌های حمایت‌گرانه تاکید می‌کند و خواهان بستن نوعی «تعرفه پایه جهانی» بر تمام کالاهای وارداتی است که بتوان آن را برای کشورهایی که وارد روندهای تجاری «غیر منصفانه» می‌شوند افزایش داد.در موضوع مهاجرت می‌خواهد همان سیاست قبلی را به اجرا بگذارد که بر اساس آن مهاجران بدون مدرک قانونی، باید در دوره درخواست پناهندگی در خاک مکزیک بمانند و وارد آمریکا نشوند. او همچنین خواهان پایان اعطای شهروندی مستقیم به کودکانی است که در خاک آمریکا به دنیا می‌آیند اما والدین آنها فاقد مدرک قانونی هستند.
دونالد ترامپ وعده داده که «صدها میلیارد دلار» از کمک‌های بین‌المللی آمریکا را قطع کند و به جنگ اوکراین هم پایان دهد. به گزارش رسانه‌ها او در حال بررسی خروج آمریکا از ناتو،‌ یا در کمترین حالت، کمرنگ کردن نقش آمریکا در این پیمان دفاعی است.
او چند ماه پیش در ویدیویی گفت: «امروز بزرگترین تهدید علیه تمدن غرب روسیه نیست. بیش از هر چیز احتمالا خودمان هستیم و گروهی از آدم‌های وحشتناک بیزار از آمریکا که ما را نمایندگی می‌کنند.»به گفته  لاتر موضوع انرژی در صدر فهرست برنامه‌های  ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ خواهد بود،‌ با این هدف که با افزایش عرضه، قیمت قبض انرژی خانوارها را پایین بیاورد.
از دید او قیمت بالای انرژی نیروی محرک افزایش تورمی است که سال‌های اول ریاست جمهوری بایدن را درگیر خود کرد.
 لاتر می‌گوید: «باز کردن شیرها و فرستادن این پیام برای بازارها و شرکت‌های انرژی که ما بار دیگر آماده کار هستیم، در عمل قیمت‌ انرژی را در بلند مدت پایین خواهد آورد.»
این سیاست‌ها مجموعه‌ای از تلاش‌های  ترامپ برای بازسازی حزب جمهوری‌خواه را به شیوه مورد نظر خودش نمایندگی می‌کند.محافظه‌کاری جورج بوش، جان مک‌کین و میت رامنی -نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در چهار انتخابات قبل از پیروزی سال ۲۰۱۶  ترامپ- به تاریخ پیوسته است.
برایان لانزا، استراتژیست جمهوری‌خواه که با کارزار انتخاباتی ترامپ در ارتباط است، می‌گوید:‌ «حزب دچار یک جهش شده است. جور دیگری نمی‌توان این وضعیت را توصیف کرد. ما الان دیگر حزب تعرفه‌ها هستیم. چه کسی فکرش را می‌کرد؟»
 لانزا می‌گوید حزب جمهوری‌خواهد جدید، محافظه‌کاری را با نوعی توده‌گرایی ترکیب می‌کند که به دنبال رای طبقه کارگر است؛ طبقه‌ای که رای بخش بزرگی از آن به صورت سنتی به حزب دموکرات می‌رسد. مهاجرت، تجارت و سیاست خارجی مهارشده که با شعار «قدرت» آمریکایی پشتیبانی می‌شود، ستون‌هایی است که برنامه جدید بر پایه آن بنا شده است.
در حال حاضر بسیاری از طرح‌های  ترامپ نیازمند تصویب کنگره است که بخشی از در اختیار دموکرات‌هایی است که به شدت با این طرح‌ها مخالفند. بقیه برنامه‌های او مانند پایان حق اعطای مستقیم شهروندی به واسطه زاده شدن در خاک آمریکا، می‌تواند ناقض قانون اساسی باشد و مطمئنا به دادگاه خواهد رفت.اما بخشی از این طرح‌ها در حوزه اختیارات ریاست جمهوری است و او می‌تواند در صورت بردن انتخابات و همراهی گروهی از مشاوران و کارمندان دولتی وفادار آنها را اجرا کند. این همان تکه پازلی است که  ترامپ مدت‌هاست که برای جا دادن آن در حال آماده شدن است.
در ماه اکتبر ۲۰۲۰ اندکی پیش از انتخاباتی که او را از قدرت برکنار کرد،  ترامپ فرمانی اجرایی صادر کرد که بر اساس آن دسته‌ای جدید از کارمندان دولتی را تعریف می‌کرد. این پست‌های «بند‌ اف» مقام‌های ارشد سیاست‌گذاری بودند که به صورت سنتی و به‌عنوان شغلی دائمی در اختیار بوروکرات‌های دولتی بود. اما با فرمان اجرایی ترامپ امکان اخراج و جابجایی آنها از سوی رئیس جمهور و مقام‌های ارشد او ایجاد می‌شد.
این فرمان عملا به رئیس جمهور اجازه می‌داد هزاران نفر از کارکنان دولت را اخراج کند و هواداران خودش را جای آنها بگذارد.جو بایدن بعد از به قدرت رسیدن بلافاصله این فرمان را لغو کرد اما  ترامپ وعده داده است که بازگرداندن آن یکی از اولین اقداماتی است که در صورت پیروزی، در دوره بعدی ریاست جمهوری‌اش انجام خواهد داد. او در ویدیوهای تبلیغاتی و نطق‌های عمومی خود درباره تاثیر این تغییر سخن‌سرایی می‌کند.ژانویه امسال او در ویدیویی گفت که «افراد تندرو، متعصب و مارکسیست را که در وزارت آموزش فدرال نفوذ کرده‌اند» پیدا و اخراج خواهد کرد.
او سال گذشته میلادی در ایالات کارولینای جنوبی گفته بود: «ما با تصویب اصلاحات اساسی کاری می‌کنیم که رئیس جمهور بتواند هر کارمندی را در بخش اجرایی دولت را اخراج کند. دولت پنهان باید به زانو در بیاید و این اتفاق خواهد افتاد.»
پشت دستگاه تبلیغاتی دونالد ترامپ چند سازمان هستند که وظیفه دارند از عملی شدن دیدگاه‌های او اطمینان حاصل کنند.
این گروه‌ها با نام‌هایی مانند «مرکز نوسازی آمریکا» و «موسسه سیاست‌ اول آمریکا»، -محل کار  لاتر- که غالبا مقام‌های ارشد سابق دولت ترامپ را در خود جا داده‌اند، در حال تهیه و تدوین اوراق و اسنادی هستند که به عنوان نقشه‌ای کلی برای پیاده‌سازی سیاست‌هایی استفاده شود که  ترامپ در طول یک سال گذشته آنها را تبلیغ کرده است.
«موسسه مشارکت محافظه‌کاران» که نام مارک میدوز، رئیس دفتر سابق  ترامپ به عنوان «شریک ارشد» آن ذکر شده، محافظه‌کارانی را که بالقوه شرایط پیوستن به کابینه یک رئیس جمهور جمهوری‌خواه را دارند، جذب می‌کند، آموزش می‌دهد و برایشان کار پیدا می‌کند.این تحولی است که بعضی از مشاوران سابق  ترامپ که الان منتقد او شده‌اند، نگران آن هستند.
کسیدی هاچینسون، در دولت قبلی ترامپ یکی از مشاوران ارشد مارک میدوز بود و سال گذشته در جلسه استماع کنگره برای وقایع ۶ ژانویه علیه  ترامپ شهادت داد. او می‌گوید: «اگر ترامپ برای دوره دوم انتخاب شود، آدم‌های معقولی دور و بر او نخواهند بود.»اما از دید هواداران ترامپ، یک تیم مصمم از منتخبان و مشاوران به معنای دوره‌ای از ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود که در آن پیگیری سیاست‌ها، با آشفتگی کمتر و کارآمدی بیشتر انجام خواهد شد.
 لاتر پیش‌بینی می‌کند که  ترامپ بعد از رسیدن به قدرت،‌ خواهد توانست برنامه‌های خود را با جزئیات ارائه دهد.
 لاتر دونالد ترامپی را تصور می‌کند که خواهد گفت: «این ۵۰ سیاست من،‌ و این ۵۰ فرمان اجرایی، و این هم ۱۵۰۰ پستی که من قرار است آنها را پر کنم. این هم بسته قانون‌گذاری من که با آن مهار انرژی را پس می‌گیرم، مرزهای را امن می‌کنم و با تورم مقابله می‌کنم.»چنین تصویرهایی باعث امیدواری و مثبت‌اندیشی وفاداران به ترامپ می‌شود، اما ارائه کردن یک برنامه پرجزییات در را برای حمله دموکرات‌ها هم باز می‌کند.کرگ واروگا، یکی از مشاوران سیاسی دموکرات‌ها و استاد معین «دانشگاه آمریکایی» در واشنگتن می‌گوید: «من فکر می‌کنم موقعیتی برای شناخت  ترامپ و دوستان سیاست‌گذار سفارشی‌اش پیش آمده که نه‌تنها هیچ ایده‌ای از واقعیت ندارند،‌ بلکه مصمم هستند که اکثریت آمریکایی‌ها را از جایگاه سزاوارشان در جامعه آمریکایی محروم کنند.»
«و در بعضی موارد مثل حق سقط جنین، می‌خواهند چیزهای را ممنوع کنند که بسیاری از مردم جزو آزادی‌های معقول به حساب می‌آورند.»او همچنین می‌گوید که ممکن است ترامپ همیشه دمدمی‌مزاج، نظرش را عوض کند و تمام سیاست‌های پیشنهادی را که مشاورانش آماده کرده‌اند، دور بریزد.
اما  لانزا چنین احتمالی را رد می‌کند، چون به گفته او تیم سیاست‌گذاری فعلی  ترامپ را خوب می‌شناسد.
او می‌گوید: «این آدم‌ها اعتماد کامل رئیس جمهور را در کابینه خواهند داشت، و در موقعیت تاثیرگذاری قرار خواهند داشت. آیا برنامه در طول زمان تغییر خواهد کرد؟ البته. همه برنامه‌ها تغییر می‌کند.» لانزا به تلاش دموکرات‌ها برای حمله به برنامه  ترامپ اهمیت چندانی نمی‌دهد. او می‌گوید منتقدان درباره طرح‌های انتخاباتی رئیس جمهور سابق در سال ۲۰۱۶ هم همین حرف‌ها را می‌زدند.
او می‌گوید: «آدم‌ها را می‌ترساند و بحث‌برانگیز بود، اما باعث می‌شد که مردم به پیام اصلی او گوش بدهند.»
«کاری که رئیس جمهور ترامپ خوب بلد است، این است که تصور شما را از واکنشی که فکر می‌کنید رای‌دهندگان قرار است به موضوعی جنجالی نشان بدهند، زیر و رو کند.»
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها