به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۴۰۷۱۴

خود مراقبتی در شرایط ناسالم آلودگی هوا

خود مراقبتی در شرایط ناسالم آلودگی هوا
گروه سلامت:مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها به عنوان یک موضوع زیست محیطی، بلکه به عنوان چهارمین علت مرگ های زودرس شناخته می شود و تخمین زده می شود که سالانه عامل مرگ زودرس 7 میلیون نفر در جهان باشد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرشید وفا افزود: کیفیت پایین هوا می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند؛ باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های تنفسی شود و بر سیستم قلبی، عروقی تأثیر بگذارد.دکتر وفا با بیان اینکه ژنتیک فرد، بیماری های زمینه ای و تغذیه بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تأثیر گذار است، اظهار کرد: کودکان، سالمندان و زنان باردار مستعد بیشترین ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هستند؛ در این بین افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار آسیب پذیر هستند.

وی با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا برای افرادی که ضرورتی برای خروج از منزل ندارند، ماندن در خانه بهترین راهکار جهت جلوگیری از عوارض مخرب آلودگی هوا است توصیه کرد: در این شرایط لازم است درب و پنجره ها را ببندید و در صورت داشتن تهویه مطبوع آن را در حالت باز چرخش re‏-circulate قراردهید.

دکتر وفا با بیان اینکه آلاینده های موجود در هوا، عملکرد سیستم دفاعی بدن را با مخرب هایی نظیر رادیکال های آزاد تخریب می نمایند، خاطر نشان کرد: در مقابل آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند، بنابراین  مصرف بیشتر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E مانند میوه جات و سبزیجات تازه، مرکبات، انار، روغن های خوراکی، ماهی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل سبز، هویج، گوشت قرمز، سیر، فندق، بادام و ... می تواند به حفاظت ازبدن در برابر عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک نمایند.

وی اظهار کرد: از آنجا که آلودگی هوا سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه نیز می شود بهتر است به طور مرتب آب بنوشید و از خشک شدن گلو جلوگیری کنید و در صورت امکان رطوبت خانه را با استفاده از دستگاههای بخور متناسب کنید. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوا مجهز به فیلتر هپا می تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه مؤثر باشد.

دکتر وفا با تأکید بر پرهیز از ورزش کردن در کنار اتوبان ها و خیابان های شلوغ حتی در روزهای با هوای خوب گفت: شاخص AQI که برای گزارش روزانه ی کیفیت هوا به کار می رود به طور ساده با رنگ بندی های خاص نشان می دهد که هوای اطرافتان چقدر آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد.

در روزهایی که شاخص کیفیت هوا 101 الی 150 و به رنگ زرد می باشد، ” ناسالم برای گروه های حساس “ است و توصیه می کنیم زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک ها را به میزان زیادی کاهش دهید و افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند نیز فعالیت خود را در فضای بیرون کاهش دهند.

همچنین در روزهایی که شاخص کیفیت هوا 151 الی 200 و رنگ قرمز می باشد، ” ناسالم برای همه گروه ها “ است و  لازم است از ورزش، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید و فعالیت های ورزشی خود را در باشگاه های ورزشی ادامه دهید و یا در داخل منزل فعالیت سبک ورزشی داشته باشید.علاوه بر این در روزهایی که شاخص کیفیت هوا 201 الی 300 و رنگ بنفش می باشد، ” بسیار ناسالم“ است و لازم است  گروه های حساس بخصوص افرادی که بیماری قلبی دارند از هرگونه فعالیت در فضای بیرون اجتناب نمایند و از حضور در فضاهایی که سیگار استعمال می شود اجتناب شود.

مدیر سلامت محیط وکار معاونت بهداشت دانشگاه گفت: آلودگی هوا همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر به آن توجه نکنیم تأثیرات جدی تری بر سلامت ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم. از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم به سبک زندگی و انتخاب هایی که هر روز انجام می دهیم بستگی دارد. بنابراین درباره اینکه آلودگی هوا چگونه بر ما تأثیر می گذارد و اینکه چگونه می توانیم در شغل، مدرسه و خانواده برای بهتر نفس کشیدن خود و دیگران و جلوگیری از آلودگی هوا مؤثر باشیم به یکدیگر کمک کنیم.وی افزود: آلودگی هوا سبب تشدید شیوع و عوارض برخی بیماری ها می شود، بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم است از احوال دوستان، همسایگان و خویشاوندان سالمند دارای بیماری های قلبی و تنفسی آگاه باشیم .
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها