به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۴۴۲۲۶۰

ایران بازار بزرگ عراق را از دست می‌دهد؟

ایران بازار بزرگ عراق را از دست می‌دهد؟
گروه اقتصادی: عراق پس از چین دومین مقصد مهم صادرات کالا از ایران است. با این حال در تجارت ایرانی‌ها با عراقی‌ها‌ مبادله پول یک چالش به شمار می‌آید، زیرا سیستم بانکی ایران به دلیل تحریم‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود و تاجران ایرانی باید دلار را از بازار غیررسمی عراق تهیه کنند. این اتفاق سبب می‌شود کالای ایرانی برای خریدار عراقی گران‌تر تمام شود.  
 
به گزارش ایلنا، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا این موضوع را تشریح کرد و گفت: درآمدهای عراق در واحد پولی دلار است به طور مثال در برابر فروش نفت دلار می‌گیرد در مقابل بیشتر واردات این کشور از کشورهایی است که دلاری نیستند مانند چین، ایران، امارات، ترکیه و عربستان.  

وی افزود: در همین حال فشارهایی که از سوی امریکا بر دلار وارد می‌شود عراق  را را در مدیریت نظام ارزی دچار مشکل کرده و عراق نیز تصمیم به کنترل دلار گرفته و در تلاش است معاملات خارجی را از دلار فاصله دهد و با هر یک طرف‌های تجاری خود با واحد پول همان کشور معامله کند. همچنین دولت عراق به دنبال تقویت حاکمیت دینار در این کشور است.  

آل‌اسحاق ادامه داد: در چنین شرایطی قیمت دلار در عراق دونرخی شده، یک نرخ مربوط به قیمت دلار در بانک رسمی عراق است که حدود 1360 دینار ارزش دارد و نرخ دیگر مربوط به قیمت دلار در بازار غیررسمی است که در آنجا دلار حدود 1600 دینار ارزش دارد. کشورهایی که توانسته‌اند در راستای تنظیم رابطه تجاری با عراق از بانک مرکزی این کشور دلار رسمی بگیرند مشکلی ندارند و با استفاده از تبادلات رسمی تجارت خود را پیش می‌برند، اما تاجران ایرانی امکان دریافت ارز رسمی را ندارند و باید ارز را از صرافی تهیه کند. اتفاقی که سبب می‌شود قیمت کالاهای ایرانی برای عراقی‌ها 20 درصد گران‌تر تمام شود. این اتفاق قدرت رقابت ایران را در بازار عراق پایین می‌آورد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد: از سوی دیگر عراقی‌ها تصمیم دارند در چند ماه آینده معاملات غیررسمی دلار را در بازار عراق جمع کنند و به آن صورت غیرقانونی بدهند. در نتیجه دیگر امکان خرید کالاهای ایرانی برای عراقی‌ها وجود ندارد حتی اگر حاضر باشند کالاهای ایرانی را با قیمت بالاتر بخرند.وی تصریح کرد: مسئولان بانک مرکزی ایران باید در تعامل با مسئولان بانک مرکزی عراق این مشکل را حل کنند تا بازار کالاهای ایرانی در عراق از دست نرود.

آل‌اسحاق به رشد 30 درصدی ارزش صادرات ایران به عراق در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: مجلس عراق تصویب کرده در سه سال آینده هر سال سرمایه‌ای به ارزش 150 میلیارد دلار به پروژه‌های عمرانی این کشور اختصاص یابد و خرج توسعه اقتصادی این کشور شود. 70 درصد از مجموع این 450 میلیارد دلار صرف خرید اقلام وارداتی می‌شود. آماده نبودن بستر تجارت می‌تواند سبب محرومیت ایران از این فرصت بی‌نظیر شود.  

بنا بر گزارش خبرنگار ایلنا داده‌های گزارش آمار تجارت خارجی کشور در وب‌سایت گمرک ارزش صادرات ایران به عراق را در هفت ماهه امسال 5354 میلیون دلار اعلام کرده است؛ این رقم البته شامل تجارت نفتی و تجارت از مجاری غیررسمی نمی‌شود و تنها ارزش تجارت کالاهای غیرنفتی از مجاری رسمی را نشان می‌دهد. عراق در این مدت مقصد 19 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران بوده است.
برچسب ها: ایران عراق دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها