به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۹ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۴۲۳۹۲

روسیه کرسی تسلیحات شیمیایی را از دست داد

روسیه کرسی تسلیحات شیمیایی را از دست داد
گروه بین الملل: مسکو  رای کافی از اعضای سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) برای ماندن در شورای اجرایی بعد از ماه مه ۲۰۲۴ را به دست نیاورد.
به گفته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، هیئت ۴۱ نفره برای دوره‌های دو ساله از میان ۱۹۳ کشور عضو، «با توجه به اصل توزیع عادلانه جغرافیایی، اهمیت صنایع شیمیایی و منافع سیاسی و امنیتی» انتخاب می‌شوند.
از پنج کرسی اختصاص داده شده به منطقه شرق اروپا، چهار کرسی در حال حاضر در اختیار اعضای ناتوست؛ آلبانی، بلغارستان، مقدونیه شمالی و رومانی. زمانی که ماموریت مسکو تا شش ماه دیگر به پایان برسد - همراه با آلبانی و بلغارستان -، لهستان، لیتوانی و اوکراین به این گروه خواهند پیوست.
کریل لیسوگورسکی، معاون وزیر بازرگانی و صنعت روسیه در کنفرانس این هفته سازمان منع تسلیحات شیمیایی به نمایندگی از مسکو حضور داشت. او به دیگر اعضا یادآوری کرد که روسیه به طور سنتی دارای کرسی در این شورا بوده و دارای بزرگ‌ترین صنعت شیمیایی در این منطقه است که تقریبا ۳۷ درصد از کل سایت‌های مشمول بازرسی این سازمان را تشکیل می‌دهد.
در اوایل این هفته، لیسوگورسکی گفت که مسکو «شواهد غیر قابل انکاری» دارد، مبنی بر اینکه ایالات متحده و ناتو مواد شیمیایی سمی و ابزارهای تحویل آنها را برای اوکراین تامین کرده‌اند که به گفته او برای حمله به «مقامات در مناطق جدیدی که به روسیه پیوسته‌اند، استفاده شده است.»
مسکو بارها نسبت به تسلط واشنگتن بر سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی ابراز نگرانی کرده بود. در ماه فوریه، سفیر روسیه در این سازمان گزارشی درباره حمله شیمیایی ادعایی در سال ۲۰۱۸ در سوریه را به چالش کشید و آن را مملو از تناقض‌ها و شکاف‌های واقعی توصیف کرد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها