به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۱۴۳۷

چگونگی سوء‌استفاده روسیه از جنگ غزه

چگونگی سوء‌استفاده روسیه از جنگ غزه
گروه بین الملل: روسیه با استفاده از یک کارزار اطلاعات نادرست موسوم به «Doppelganger» که برای تضعیف اوکراین سازماندهی کرده بود، از جنگ اسرائیل و حماس سوء‌استفاده می‌کند.روسیه متهم است که با سازماندهی این کارزار تلاش می‌کند تا با استفاده از بحران‌های بین‌المللی، افکار عمومی اروپا از جمله فرانسه را سردرگم کند.
در شبکه «Doppelganger» از فونت گرفته تا طرح، همه چیز دقیقاً شبیه وب‌سایت روزنامه فرانسوی «پاریزین» است.
اما آنچه که مایه تعجب است، انتشار گزارشی در این شبکه روسی است که ادعا می‌کند امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ریخته شدن «خون فلسطینی‌ها» نقش دارد.
در واقع، این یک مقاله جعلی است که در یک پلتفرم تقریباً یکسان با «یوآرال» (نشانی وب) کمی متفاوت با وب‌سایت «Le Parisien» منتشر شده است. نکته این است که «یوآرال» اصلی در «Le Parisien» به «fr.» ختم می‌شود اما در اینجا این آدرس با «pm.» خاتمه می‌یابد.
این اتفاق برای نخستین بار نیست که روی می‌دهد. در ماه ژوئن گذشته، مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که یک کارزار گسترده اطلاعات نادرست مرتبط با روسیه را کشف کرده‌اند که چند روزنامه و حتی وزارت خارجه این کشور را هدف قرار داده است.بر اساس تحقیقات انجام شده، روسیه تلاش کرده بود تا به طرق مختلف از هرج و مرج اطلاعاتی در جهت منافع خود استفاده کند.
وب‌سایت‌های «۲۰ دقیقه» و «لوموند» نیز از دیگر وب‌سایت‌های فرانسوی بودند که با آغاز جنگ اوکراین کپی شدند تا از آنها برای انتشار مقالات جعلی که بر این جنگ تمرکز داشتند، استفاده شود.این وب‌سایت‌های جعلی که در گذشته بیشتر از حمایت کشورهای غربی از کی‌یف انتقاد می‌کردند، این روزها تمرکز خود را به درگیری اسرائیل و حماس قرار داده‌اند.
تحقیقات انجام شده حکایت از انتشار گزارش‌های گمراه‌کننده به زبان فرانسوی توسط این کارزار دارد. سازمان‌دهندگان کارزار انتشار اطلاعات نادرست، به جعل وب‌سایت اشپیگل نیز پرداختند و اقدام به انتشار یک گزارش جعلی کردند.اما موضوع مشترکی که این روزها در همه گزارش‌های جعلی منتشر شده توسط این کارزار دیده می‌شود، این است که «حمایت‌های مالی قدرت‌های غربی از اوکراین به سمت اسرائیل منحرف شده» یا اینکه «کی‌یف به زودی همه حمایت‌های نظامی غرب را از دست خواهد داد».
گسترش اطلاعات نادرست آنلاین، توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است؛ به گونه‌ای که آن‌ها تصمیم گرفتند تحت نام «Antibot4Navalny» علیه این اطلاعات نادرست و همزمان با آن ترویج اطلاعات درست فعالیت کنند.این گروه از کاربران شبکه‌های اجتماعی متوجه افزایش استفاده از ربات‌ها و ابزارهای خودکار روسی برای انتشار روایت‌های نادرست، عمدتاً در مورد جنگ میان اسرائیل و حماس شدند.
تجزیه و تحلیل حساب‌های کاربری در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نشان می‌دهد که بیشتر حساب‌های این وب‌سایت‌های جعلی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳ ایجاد شده‌اند؛ حساب‌هایی که معمولاً هیچ دنبال‌کننده‌ای ندارند.در یک نمونه جدید، فرانسه در ماه نوامبر روسیه را به مداخله در امور داخلی این کشور با به اشتراک گذاشتن تصاویر گرافیتی از «ستاره داوود» که روی ده‌ها ساختمان در پاریس شابلون شده بودند، متهم کرد.بر اساس اعلام وزارت خارجه فرانسه، یک شبکه روسی که به انتشار اطلاعات نادرست آنلاین مبادرت می‌ورزد، نخستین حساب‌ کاربری در شبکه‌های اجتماعی بود که این تصاویر گرافیتی را به اشتراک گذاشت.
بنا به گزارش سازمان پلیتیکو، ۴ نفر از جمله یک زوج مولداویایی که در اوایل ماه نوامبر بازداشت شدند، متهم هستند که بیش از ۲۵۰ ستاره آبی داوود را روی ده‌ها ساختمان در پاریس نقاشی کرده‌اند. این اقدام می‌تواند با توجه به جنگ اسرائیل و حماس و افزایش اقدام‌های یهودی‌ستیزانه، به ایجاد و گسترش تنش در فرانسه منجر شود.
زوج مولداویایی به هنگام بازجویی به پلیس فرانسه گفتند که به دستور یک فرد روسی و در ازای دریافت پول اقدام به نقاشی گرافیتی «ستاره داوود» روی ساختمان‌های پاریس کرده‌اند.
البته تاکنون مشخص نشده است که آیا ارتباط مستقیمی میان این رویداد و کارزار اطلاعات نادرست «Doppelganger» وجود دارد یا خیر.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها