به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۹ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۴۴۲۴۱۶

تیراندازی مرگبار در بیت المقدس با سه کشته

تیراندازی مرگبار در بیت المقدس با سه کشته
گروه بین الملل: بر اثر تیراندازی دو مهاجم به حاضران در یک ایستگاه اتوبوس در بیت المقدس،‌ دست‌کم سه تن کشته شدند. یک زن ۲۴ ساله در محل حادثه کشته شد و یک مرد هفتاد و چند ساله هم در بیمارستان جان داد.  دوازده مجروح دیگر هم در بیمارستان بستری هستند که وضعیت چهار نفر بحرانی اعلام شده است.
به گفته شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، دو مهاجم مراد نمر ۳۸ ساله و ابراهیم نمر ۳۰ ساله، دو برادر از اهالی صور باهر در شرق  بیت المقدس بوده‌اند که پیشتر هم به دلایل امنیتی زندانی بوده و از نظر فکری به حماس نزدیک بوده‌اند. نیروهای پلیس برای تفتیش به خانه‌های مهاجمان رفته‌اند. 
فلسطینیان ساکن شرق  بیت المقدس،‌ اگرچه شهروند اسرائیل نیستند اما دارای مدارک شناسایی آبی‌رنگ بوده و مجاز به تردد و اشتغال در همه نقاط اسرائیل هستند.
پلیس  بیت المقدس سه شهروند کشته شده اسرائیلی در حمله برادران فلسطینی مراد و ابراهیم نمر  را اعلام کرد: حانا ایفرگن، ۶۷ ساله، لیبیا دیکمن دختر ۲۴ ساله و الی‌ملح واسرمن ۷۳ ساله.
 واسرمن یک خاخام از ساکنان شهر بندری اشدود بود که در روز حمله به  بیت المقدس سفر کرده بود.  ایفرگن هم مدیر زن مدرسه‌ای در  بیت المقدس بود. هر سه قربانی در ایستگاه منتظر اتوبوس بودند.
دو مهاجم عضو گروه حماس معرفی شدند و هر دو سابقه حبس در زندان اسرائیل را داشته‌اند. دوره حبس برادر بزرگتر به جرم معاونت در «عملیات تروریستی» ۱۰ سال بوده است. هر دو برادر در جریان حمله در ورودی  بیت المقدس در ایستگاه اتوبوس محله «راموت» کشته شدند.

بهبود نسبی روند کمک‌رسانی به مردم غزه
هلال احمر فلسطینی تأیید کرد که در پنج روز نخست وقفه بشردوستانه در جنگ غزه ۱۱۳۲ کامیون حامل مایحتاج ضروری وارد نوار غزه شده‌اند.
نهادهای امدادی و خیریه اما می‌گویند برای برطرف کردن نیازهای مردم غزه به کمک‌های بسیار بیشتری نیاز است.
پیشتر فیلیپه لاتزارینی مدیر کل آژانس کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد، اونروا، گفته بود پیش از جنگ،‌ روزانه حدود ۵۰۰ کامیون به این منطقه وارد می‌شده اند. این در حالیست که در شش هفته ابتدایی جنگ و پیش از آغاز وقفه بشردوستانه، تقریبا هیچ کامیونی وارد این باریکه و بخصوص مناطق شمالی آن نشد.

تلاش ناموفق یک فلسطینی برای حمله به دو نظامی اسرائیلی
به گفته رئیس شورای «بیکعت‌هایاردِن» (بقاع اردن) در اسرائیل یک فلسطینی از اهالی یک دهکده همجوار، تلاش کرد دو نظامی اسرائیلی را با خودرو زیر بگیرد، اما آن‌دو توانستند مهاجم را «خنثی» کنند.اصطلاح «خنثی کردن تروریست» در اسرائیل برای کشتن مهاجمان در حملات علیه مردم این کشور به کار می‌رود.
داوید لحیانی، رئیس شورای منطقه یادشده احتمال داد که مهاجم فلسطینی از حمله دیگری که بامداد پنجشنبه در ورودی شهر  بیت المقدس از سوی دو برادر مسلح فلسطینی علیه افراد ایستاده در یک ایستگاه اتوبوس انجام شد، «الهام گرفته باشد».

تشکر روسیه از حماس بابت آزادی دو شهروندش
وزارت خارجه روسیه از حماس بابت آزاد کردن خارج از برنامه دو شهروندش تشکر کرد.در بیانیه وزارت خارجه روسیه،‌ علاوه بر تشکر از رهبری حماس، بر ادامه تلاش برای آزادی سایر شهروندان این کشور تأکید شده است.چهارشنبه عصر دو زن روس‌تبار اسرائیلی پیش از سایر گروگان‌های اسرائیلی آزاد شدند. پیشتر هم یک مرد ۲۵ ساله روس‌تبار به شکل یک‌جانبه آزاد شده بود.

دفاع نتانیاهو از سیاست مسلح‌کردن غیر نظامیان اسرائیلی
نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به حادثه پنجشنبه و نقش یک غیرنظامی مسلح در ازپا درآوردن مهاجمان گفت: «دولت من به افزایش تجهیز مردم به اسلحه ادامه می‌دهد. این کار تمهیدی است که هر بار کارایی خود را در جنگ در برابر حملات مرگبار ثابت کرده است».بنیامین نتانیاهو بار دیگر در مورد حماس گفت: «تمامی خرابکاران حماس خود را مرده بدانند؛ در  بیت المقدس، غزه، یهودا و شومرون (کرانه باختری رود اردن)، هر جا».

کشته‌شدن یک گروگان اسرائیلی در اسارت
خانواده اوفیر تسارفاتی، یکی از گروگان‌های اسرائیلی، می‌گویند پسرشان در اسارت کشته شده است. این موضوع را، ارتش به اطلاع خانواده اوفیر رسانده است.اوفیر تسارفاتی ۲۷ ساله دانشجوی مهندسی برق و ساکن شهر کریات آتا در اسرائیل بود که بامداد روز ۱۵ مهر همراه با شماری از دوستانش برای شرکت در جشنواره موسیقی «نووا» به منطقه «رعیم» در نزدیکی مرز غزه رفته بود. هنوز جزئیات بیشتری در مورد مرگ اوفیر تسارفاتی اعلام نشده است.

گزارشی درباره روند مبادله در روز هفتم
روزنامه قطری العربی الجدیده در سایت خود خبر داده که حماس موافقت کرده غیر از آزاد کردن ۸ زن و کودک اسرائیلی در مرحله هفتم از تبادل گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی، جسد سه اسرائیلی را هم به این کشور برگرداند.مشخص نیست که اشاره حماس به کدام اجساد بوده است.حماس روز چهارشنبه اعلام كرد که شیری بی‌باس زن ۳۲ ساله و کفیر نوزاد ۱۰ماهه و آریئل پسر ۴ ساله‌اش در اسارت و در جریان بمباران‌ اسرائیل کشته شده‌اند.دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بامداد پنجشنبه به رسانه‌ها گفته بود قطر و میانجی‌گران را زیر فشار گذاشته تا حماس را وادار کنند غیر از ۸ گروگان، سه جسد را نیز امشب به اسرائیل تحویل دهد.

دیدار رئیس‌جمهور اسرائیل با وزیر خارجه آمریکا
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در تل‌آویو گفت اسرائیل خواهان رهایی تمامی شهروندان خود است که به غزه ربوده شده‌اند و برای این هدف، تلاش می‌کنیم. هرتسوگ از «کوشش بزرگ» آمریکا برای آزادی شهروندان اسرائیلی تقدیر کرد.آنتونی بلینکن با تأکید بر حمایت آمریکا از اسرائیل و حق دفاع این کشور از خود گفت «ما از روز نخست بر این تلاش متمرکز بودیم که ربوده‌ شدگان آزاد شوند. من در این سفر انتظار دارم مذاکرات عمیقی‌ با دولت اسرائیل در مورد ادامه راه در خصوص غزه داشته باشم».
از آغاز حمله حماس به جنوب اسرائیل، این سومین سفر آنتونی بلینکن به این کشور است.



 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها