به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۴۴۲۵۸۰

اسرائیل سفیرش را از  اسپانیا فرا خواند

اسرائیل سفیرش را از  اسپانیا فرا خواند
گروه بین الملل: سخنان پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا که گفته بود «تردید جدی درباره رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سوی اسرائیل» دارد، باعث بروز اختلاف دیپلماتیک با تل‌آویو شده است.
اظهارات او چند روز پس از آن بیان شد که نخست وزیر اسپانیا، اسرائیل را به «کشتار بی‌رویه فلسطینیان» در جریان عملیات نظامی در نوار غزه متهم کرد.
اسرائیل اظهارات نخست وزیر اسپانیا را محکوم کرده و آن را زننده و توهین آمیز خوانده است.تل‌آویو گفته است که هدف حملاتش به غزه از بین بردن حماس پس از حملات مرگبار ۷ اکتبر به جنوب این کشور است.
الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و به عمل خود ادامه می‌دهد و به جنگ تا بازگرداندن همه گروگان‌ها و حذف حماس از غزه ادامه خواهد داد».
کوهن در پاسخ به آنچه او آخرین «اتهامات بی اساس» نخست وزیر اسپانیا خواند، گفت که تصمیم گرفته است رودیکا رادیان گوردون، سفیر اسرائیل در مادرید را برای مشورت فرا بخواند. سانچز تنها دو هفته پیش مجددا بعنوان نخست وزیر انتخاب شد، اما در این مدت به تنهایی در میان رهبران اتحادیه اروپا منتقد نوع واکنش اسرائیل به حملات حماس در ۷ اکتبر بوده است.
دولت چپگرای اسپانیا شامل حزب سوسیالیست  سانچز، ائتلاف چپ سومار و کاتالان‌های طرفدار استقلال می‌شود.او هفته گذشته و پیش از سفر به اسرائیل و کرانه غربی به پارلمان گفت که دولت جدیدش هم در اروپا و هم در اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی تلاش خواهد کرد.
اسپانیا در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.
او سپس به همراه الکساندر دی‌کرو، نخست وزیر بلژیک به اسرائیل سفر کرد و به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور گفت که از حق اسرائیل برای دفاع از خود دفاع می‌کند، اما تعداد کشته‌شدگان فلسطینی «واقعا غیرقابل تحمل» است.اسرائیل هم نخست وزیر اسپانیا و بلژیک را متهم کرد که «جنایات علیه بشریت توسط حماس» را به رسمیت نشناخته‌اند و با «ادعاهای نادرست، آنها هم از تروریسم حمایت کرده‌اند».
پس از این سفر هم سفیران هر دو کشور احضار شدند و وزارت خارجه اسپانیا با رد اتهامات تل‌آویو، سفیر اسرائیل را احضار کرد.
 سانچز در بازگشت به اسپانیا از سوی مخالفان سیاسی داخلی به دلیل ارائه «درس اخلاق» مورد انتقاد قرار گرفت. ایزابل دیاز آیوسو، از رهبران راست میانه در مادرید، گفت که موضع «شرم‌آور» او ایجاد دیواری است که اسپانیا را از اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و غرب جدا می‌کند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها