به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۴۲۵۳۵
کابوسی همه از آن می ترسیدند

با پایان آتش‌بس در غزه، حماس و اسرائیل جنگ را از سر گرفتند

با پایان آتش‌بس در غزه، حماس و اسرائیل جنگ را از سر گرفتند
گروه بین الملل: در پی پایان یافتن آتش‌بس هفت روزه در غزه، ارتش اسرائیل صبح روز جمعه اعلام کرد که جنگ علیه حماس را از سر گرفت.
آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس با وجود تلاش‌های زیاد دیپلماتیک برای تمدید مجدد آن، صبح امروز به پایان رسید. منابع آشنا با این مذاکرات می‌گویند که مصر و قطر که به‌عنوان میانجی به توافق اولیه کمک کردند، همچنان در تلاش برای دستیابی به توافق دیگری هستند.اما این مذاکرات دشوار است. یکی از عناصر کلیدی آتش‌بس آزادی افرادی بود که در حملات حماس در هفتم اکتبر ربوده شده بودند. بیش از صد گروگان در ازای آزادی فلسطینیان از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.
این موضوع فقط شامل زنان، نوجوانان و کودکان می‌شد. اکثر ۱۴۰ اسیر باقیمانده مردان و نیروهای نظامی اسرائیل هستند. شواهد نشان می‌دهد که حماس حاضر نیست آنها را با همان شرایط توافق قبلی آزاد کند.آغاز مجدد درگیری‌ها احتمالاً بحران انسانی در غزه را بدتر می‌کند، حالیکه این منطقه با کمبود شدید غذا، آب و دارو و وضعیت بحرانی سیستم بهداشتی محلی روبروست.
آتش‌بس باعث افزایش تعداد کامیون‌های حامل کمک به این منطقه شد، اما سازمان ملل متحد گفته است این کمک‌ها هنوز برای رفع نیازهای غزه کافی نیست.
آخرین گزارش‌ها حاکی است که ارتش اسرائيل  حملات هوایی و توپخانه‌ای به شهر غزه را آغاز کرده است. پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال تداوم آتش‌بس میان دو طرف در غزه پس از دوبار تمدید مطرح شده بود.
یک سخنگوی دولت اسرائیل پیش‌تر روز پنجشنبه اعلام کرده بود تا زمانی که حماس اقدام به آزادی گروگان‌ها کند آتش‌بس ادامه خواهد یافت. بر اساس برخی گزارش‌ها، حماس برای آزادی مابقی گروگان‌ها شروط تازه‌ای را پیشنهاد کرده که مورد پذیرش تل‌آویو قرار نگرفته است. از جمله این پشنهادها آزادی تمام گروگان‌ها در برابر تمام زندانیان فلسطینی بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی دفترش منتشر شد، اعلام کرد که ارتش این کشور «پس از آنکه شروط مهم توافق آتش‌بس توسط حماس نقض شد، جنگ در غزه از سر گرفت.» نتانیاهو  اعلام كرد که حماس به تعهد خود برای آزادی همه زنان ربوده شده در روز جمعه احترام نگذاشت و به سمت شهروندان اسرائیل راکت پرتاب کرد.
به گفته نخست وزیر اسرائيل، با بازگشت مأموریت جنگی، «دولت موظف است به اهداف نبرد دست یابد.»وی از «آزادسازی گروگان‌ها، انحلال حماس» و «اطمینان از اینکه شهروندان اسرائیل دیگر هرگز با حمله‌ای از سوی غزه تهدید نخواهند شد»، به عنوان اهداف این نبرد نام برد.
یک منبع آگاه به سی ان ان گفت، به رغم از سرگیری‌ نبردها میان اسرائيل و حماس در غزه پس از هفت روز آتش‌بس، مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌ها همچنان ادامه دارد.
بنا به این گزارش، یک ساعت پس از انقضای آتش‌بس تمدید شده که ساعت ۷ صبح به وقت محلی پایان یافت، هیچ یک از طرف‌های اصلی درگیری و میانجیان قطری، مصری و آمریکایی رسما شکست مذاکرات جاری بر سر آزادی گروگان‌ها را اعلام نکرده بودند. از سوی دیگر، در همین راستا یک منبع آگاه نیز  گفت که مذاکرات بر سر آتش بس در غزه با میانجی‌گری قطر و مصر با وجود از سرگیری درگیری‌ها ادامه دارد.بر اساس شرایط توافق قبلی، انتظار می‌رفت که حماس هشتمین فهرست گروگان‌ها شامل ۱۰ زن و کودک را برای آزادی در روز جمعه در ازای یک روز تمدید مجدد آتش‌بس اعلام کند.اسرائیل هشدار داده بود که پس از پایان مرحله فعلی آزادی گروگان‌ها، عملیات نظامی تمام عیار علیه حماس از سر گرفته خواهد شد.
این در حالیست که به ادعای سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی گفته‌اند که مذاکرات برای آزادی گروگان‌های باقی مانده ادامه خواهد یافت.
در طرف مقابل اسامه حمدان، سخنگوی ارشد حماس در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت که «راه حل بحران کنونی در غزه پایان اشغالگری اسرائيل است.»
وی افزود: «راه حل این نیست که آتش‌بس برقرار شود بلکه باید مکانیسم‌هایی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل یافت.»
وی همچنین درباره تمدید آتش‌بس گفت: «ما زمانی را صرف گفتگو با همه میانجی‌ها کرده ایم و باید از تلاش‌های مصر و قطر برای دستیابی به فرمولی برای پایان دادن به تجاوز تشکر کنیم اما تجاوز اسرائيل همه چیز را متوقف کرد.»او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «ما از هرگونه تلاشی که هدف آن پایان دادن به تجاوز در راستای منافع مردم ما باشد، استقبال می‌کنیم» گفت: «رهبران حماس با تلاش‌های صورت گرفته برای پایان دادن به تجاوزات اسرائيل همراهی کردند اما متأسفانه برخی از طرف‌ها به غیر از قطر و مصر آمادگی تلاش بیشتر در این خصوص را نداشتند.»

 جان باختن ۲۹ نفر در حملات تازه اسرائیل
مقامات بهداشتی حماس اعلام کردند که ۲ ساعت پس از پایان آتش‌بس غزه، دست کم ۲۹ نفر در حملات تازه ارتش اسرائیل به این منطقه محاصره شده از اراضی فلسطینی کشته شدند. 
به گفته تشکیلات بهداشتی حماس، در پی این حملات تاکنون دست کم ۷ نفر در شمال، جبلیه و شهر غزه، ۱۲ نفر در خان یونس و رفح در جنوب و ۱۰ نفر دیگر در المغازی، در مرکز باریکه غزه کشته شده‌اند.بر اساس این گزارش، در میان کشته‌شدگان حملات تازه ارتش اسرائیل به نوار غزه پس از آتش‌بس هفت روزه، چند کودک نیز به چشم می‌خورد.

وضعیت در جنوب غزه وحشتناک است
جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف  گفت که وضعیت در جنوب غزه در حال حاضر «وحشتناک» است.او که در زمان آتش‌بس به غزه رفته، گفت که وضعیت «برای مردم وحشتناک است» و «ترس را در چهره آنها می‌توانید بینید». الدر می‌گوید که او در بیمارستانی در جنوب غزه است و یک حمله در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری این مرکز صورت گرفته است.
او می‌گوید که بیمارستان از هزاران نفر پر شده است و برخی از خانواده‌ها هفته‌ها است که بر روی تشک‌ها آنجا زندگی می‌کنند.
او پایان آتش‌بس را «کابوسی که همه از آن کاملا ترسیدند» توصیف کرد و هشدار داد که باران و وضعیت نامناسب بهداشتی باعث «مرگ‌های» بیشتری می‌شود.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها